tag:blogger.com,1999:blog-551783461526146314.post4100655333450765904..comments2023-11-05T08:20:17.066+01:00Comments on Birger Schlaug: Effekten av arbetslinjen.Unknownnoreply@blogger.comBlogger32125tag:blogger.com,1999:blog-551783461526146314.post-17038317741410794742011-02-13T17:15:41.719+01:002011-02-13T17:15:41.719+01:00Birger:
Nej.Birger:<br /><br />Nej.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-551783461526146314.post-52873607536880975682011-02-12T12:07:51.043+01:002011-02-12T12:07:51.043+01:00Mac: Anser du att dagens 40-timmarsnorm är tvång s...Mac: Anser du att dagens 40-timmarsnorm är tvång så är det klart att du anser att vilken norm som helst är tvång...Birger Schlaughttps://www.blogger.com/profile/03425131134936888816noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-551783461526146314.post-59652696111478306952011-02-12T11:34:38.374+01:002011-02-12T11:34:38.374+01:00Anonym 05:46:
Nej, lagar innebär tvång. Vad trodd...Anonym 05:46:<br /><br />Nej, lagar innebär tvång. Vad trodde du?macnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-551783461526146314.post-32166245978579356522011-02-12T05:46:43.177+01:002011-02-12T05:46:43.177+01:00Normen har väl alltid haft variationer genom övere...Normen har väl alltid haft variationer genom överenskommelser. För att kunna göra avsteg så behövs alltså en norm att förhålla sig till. Det är väl det Birger menar med sänkning av normalarbetstiden. Den ska utgöra en guidelinje, inget tvång alltså.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-551783461526146314.post-92028993715226664952011-02-11T23:53:17.677+01:002011-02-11T23:53:17.677+01:00Micke, det där är ju inte riktigt sant. De flesta ...Micke, det där är ju inte riktigt sant. De flesta arbetsgivare arbetar utifrån nomrmen när det gäller att erbjuda jobb. Det är väldigt få som kan få jobba 10 timmar i veckan, man kan inte ens få gå ner till halvtid på de flesta jobb. Normen måse ändras.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-551783461526146314.post-34633719950975371772011-02-11T21:45:15.986+01:002011-02-11T21:45:15.986+01:00En liten tanke: Idag har vi ju ett sådant välstånd...En liten tanke: Idag har vi ju ett sådant välstånd här i vårt land att de allra flesta, utan större problem, kan leva ett gott liv utan att arbeta 40 timmar per vecka.<br /><br />Lagar man mer mat själv, bor mindre, undviker att ha bil, handlar begagnat, lagar saker och i största allmänhet nöjer sig med enklare levnadsstandard så borde det inte vara något större problem att kapa 10 timmar från sin arbetsvecka.<br /><br />Så en förändring kan ju faktiskt ske underifrån och behöver inte styras av politiker.<br /><br />Det finns ju också de som vill arbeta 40 timmar per vecka och kanske mer därtill, vilket inte behöver vara något problemMickehttps://www.blogger.com/profile/06473631060302080327noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-551783461526146314.post-82346423565359915612011-02-11T17:25:20.169+01:002011-02-11T17:25:20.169+01:00Med tanke på arbetslinjen:
Är det FP-Björklunds f...Med tanke på arbetslinjen:<br /><br />Är det FP-Björklunds filosofi att forma barnen till passande aktörer i en av marknaden styrd process? Eller är hans vilja, att främja barnens utveckling efter envars förutsättningar?<br /><br />En filosofi, fjärran från "tennsoldatgjutarnas", bär väl följande utsaga vittne om:<br /><br />"Den skola som nu håller på att ta form kommer att misslyckas.<br /><br />Den grundläggande åsikten är att kunskap först och främst ska utsättas för prov och betygsättas, vilket gör att faktakunskaper, som snabbt och lätt kan kontrolleras, hamnar i fokus.<br /><br />I en tid när fakta är lätta att komma åt på internet är den inriktningen föråldrad. <br /><br />Skolan borde istället lägga tyngdpunkten vid förståelse, överblick och kritisk sans.<br /><br />I framtidens skola måste betyg utfärdas sparsamt och enbart som mått på mänsklig mognad och djupare insikt."<br /><br /><br />Ovanstående text är saxad från "Hets! En bok om skolan" av Sven-Eric Liedman (Albert Bonniers Förlag 2011).<br /><br />GtAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-551783461526146314.post-33524234199233422992011-02-10T21:13:50.498+01:002011-02-10T21:13:50.498+01:00Morgan Johansson (S) vill föra upp det gamla försl...Morgan Johansson (S) vill föra upp det gamla förslaget om 35-timmars arbetsvecka till dagordningen igen, <a href="http://di.se/Artiklar/2011/2/10/227128/Socialdemokraterna-2/" rel="nofollow">rapporterar DI</a> nu i kväll.Börjessonhttp://herrborjesson.wordpress.comnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-551783461526146314.post-84635606481818496362011-02-10T18:12:19.018+01:002011-02-10T18:12:19.018+01:00Lilla Arbetsmyran:
en hel del forskning har visat...Lilla Arbetsmyran:<br /><br />en hel del forskning har visat att människans liv som jägare/samlare präglades av en utbredd lättja. Uppgiften att ragga fram mat för dagen tog inte många timmar i anspråk, långt färre än åtta. Så på frågan om människan inte alltid jobbat är väl svaret: Ja, fast ganska lite de första 500 000 åren.<br /><br />Läs gärna Lasse Bergs bok Gryning över Kalahari. I den bor han bland annat ihop med san-folket i Namibia som är lever ganska likt hur alla människor levde fram tills för några tusen år sedan. Och de gör inte många knyck enligt boken. Sitter mest och skvallrar och tar det lugnt...Eriknoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-551783461526146314.post-13604501168745706652011-02-10T15:42:32.316+01:002011-02-10T15:42:32.316+01:00Väldigt många förväxlar den generella termen arbet...Väldigt många förväxlar den generella termen arbete med lönearbete. Lönearbete är lika lite en naturlag som 40 tim arbetsvecka. <br /><br />Ändå envisas folk med att "utan jobb skulle samhället inte utvecklas" osv. när lönearbete i själva verket ofta hämmar människors kreativitet och initiativförmåga.Jesper Jäderkvistnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-551783461526146314.post-83008061604320201672011-02-10T15:35:23.384+01:002011-02-10T15:35:23.384+01:00På den från södra delen av Sverige lättåtkomliga t...På den från södra delen av Sverige lättåtkomliga tyska ön Rügen finns ett museum i den forna semesteranläggningen Prora. (Se sökord!)<br /><br />Den väldigt långsträckta byggnaden var avsedd för tyska arbetares rekreation vid landets bästa badstrand. <br /><br />Den nazistiska organisation som drev detta kallades KDF = Kraft Durch Freude (kraft genom glädje). Även det en devis, som skulle kunna nyttjas av våra arbetslinjepartier, om inte nazzarna hade uppfunnit den.<br /><br />GtAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-551783461526146314.post-68044266631433753902011-02-10T15:16:17.298+01:002011-02-10T15:16:17.298+01:00Det är lite lustigt att så många inte - det gäller...Det är lite lustigt att så många inte - det gäller allmänt i debatten - kan ta ett seriöst samtal om arbetstidsfrågan. Sedan årtionden tillbaka har vi rationaliserat, robotiserat, automatiserat, datoriserat för att effektivisera bort arbete. Då bör vi väl rimligen ta vara på den fördelen. <br /><br />För övrigt en liten notering: fyrtiotimmarsveckan som norm är ingen naturlag. Normen bör ligga i samklang med utvecklingen.<br /><br />Två skäl till varför vi inte sänker arbetstiden är a) vi måste arbeta för att få in pengar till vård, skola och omsorg b) det kommer att fattas arbetskraft i framtiden.<br /><br />Båda dessa motiv för samtalas seriöst om. För det första:Det är heller någon naturlag att det är skatt på arbetstid som skall vara basen för finansieringen av trygghetssystem etc. Håller vi fast vid det kommer vi, hur mycket vi än effektiviserat, att tvingas arbeta med nuvarande norm som grund. För det andra: Cirka hälften av köttberget (som Nuder hade vänligheten att kalla 40-talisterna) har gått i pension - ändå har vi 7 procents arbetslöshet. Någon arbetskraftsbrist kommer inte att uppstå i vare sig Sverige eller Europa - tvärtom.Birger Schlaughttps://www.blogger.com/profile/03425131134936888816noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-551783461526146314.post-61841706108469501592011-02-10T15:08:19.168+01:002011-02-10T15:08:19.168+01:00Mycket riktigt, det är barnen som får stå emellan....Mycket riktigt, det är barnen som får stå emellan. <br />Långa pendlingsavstånd och långa arbetsdagar för föräldrarna betyder naturligtvis ännu längre dagar för barnen. Inte konstigt att så många barn är totalt slutkörda när dom kommer upp i de övre tonåren. Från ett års ålder är dom pressade mellan föräldrarnas förväntningar och skolans schizofrena läroplan (många fina ord men syftet ett endast ett – göra producenter och konsumenter av människor) Inom psykvården tar vi omhand allt fler barn som är har tappat livsgnistan. Föräldrarna är helt oförstående. Dom har ju praktiskt taget jobbat ihjäl sig för att få vardagspusslet att gå ihop. Vardagspusslet är naturligtvis samma sak som arbetslinjen. <br />Jag ser tillbaka på min egen barndom och jag ser mina barnbarns och undrar hur i helvete det kunde bli såhär?Kycklingnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-551783461526146314.post-73008318665546743662011-02-10T15:06:58.342+01:002011-02-10T15:06:58.342+01:00Mycket märkliga reaktioner, ni bör läsa länken ang...Mycket märkliga reaktioner, ni bör läsa länken ang miljöpartisternas inlägg. Så får ni som inte förstår svar.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-551783461526146314.post-18213911812030097372011-02-10T13:51:49.269+01:002011-02-10T13:51:49.269+01:00Så här sa jag till Dr Nils Koehler vid avskedet fr...Så här sa jag till Dr Nils Koehler vid avskedet från det nyinvigda ungdomscentret på Usedom vårvintern 2005:<br /><br />"Geschichte hat und gelernt, dass Arbeit nicht immer frei macht, aber auch dass es ohne Arbeit kein Freiheit und kein Frieden gibt."<br /><br />(har sänt om det här två gånger efter mycket förargliga felstavningar; hoppas det blev tredje gången gillt nu).Andreas Holmberghttps://www.blogger.com/profile/16111280125843714855noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-551783461526146314.post-20463501292549479872011-02-10T13:50:02.029+01:002011-02-10T13:50:02.029+01:00Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.Andreas Holmberghttps://www.blogger.com/profile/16111280125843714855noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-551783461526146314.post-26166599496665145452011-02-10T13:48:25.710+01:002011-02-10T13:48:25.710+01:00F.ö. är "Arbeit macht frei" en ganska ve...F.ö. är "Arbeit macht frei" en ganska vettig slogan, med alla sina begränsningar (och trots nazisternas fruktansvärt ironiska användning av det). Fråga vilken arbetslös ungdom som helst...Andreas Holmberghttps://www.blogger.com/profile/16111280125843714855noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-551783461526146314.post-86957826926453440312011-02-10T13:47:15.523+01:002011-02-10T13:47:15.523+01:00Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.Andreas Holmberghttps://www.blogger.com/profile/16111280125843714855noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-551783461526146314.post-8665228605318271442011-02-10T13:35:23.260+01:002011-02-10T13:35:23.260+01:00Jag tycker sänkt arbetstid och införande av bytese...Jag tycker sänkt arbetstid och införande av bytesekonomi är bra. Då blir det mycket tid över för friluftsaktiviteter som fiske, svampplockning m.m. Pengar vad är det? En papperslapp med en bild på Per Gahrton?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-551783461526146314.post-2328999627477614332011-02-10T12:48:53.099+01:002011-02-10T12:48:53.099+01:00Tiga och tala
Varföre skulle du mässa
också din ...Tiga och tala <br /><br />Varföre skulle du mässa<br />också din själs litania,<br />också din sorgs miserere?<br />Hånande ögon bevaka<br />den, som har blottat sin sorg.<br />Stoltare vore att pressa<br />smärtan i barmen där nere<br />hårt och beslutsamt tillbaka,<br />än att den förs i det fria<br />naken kring gator och torg!<br /><br />Klangen, som världen behöver,<br />är ej ett vekt miserere –<br />tonen, som läte sig vässa<br />uddvass till pil eller klinga<br />finnes väl ock i din barm.<br />Smärtan, som bundits där nere,<br />skall, när en tid har gått över,<br />väpnad från fot och till hjässa<br />upp ur sitt fängelse springa<br />djärv som befriande harm!<br /><br />Sanning till hälften du säger,<br />harm vill till vapen jag smida,<br />dock skall ej smärtan, ej sorgen<br />tigas ihjäl, ty att tiga<br />är hos en sångare brott.<br />Stoltare är det att stiga<br />mitt ibland vimlet på torgen<br />fram med all sorg, som jag äger,<br />tolk för de tyste, som lida,<br />tiga och lida blott.<br /><br />/En hyllning från Fröding som tack till en sångare som talar för de mångas inre misär.Klangen som världen behövernoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-551783461526146314.post-15480552771105334612011-02-10T12:33:58.154+01:002011-02-10T12:33:58.154+01:00Innan moderaterna började göra om språket så betyd...Innan moderaterna började göra om språket så betydde "arbetslinjen" egentligen bara att man i första hand skulle erbjuda arbetslösa arbete i stället för bidrag. Det var en bra princip, som även förespråkare för medborgarlön och friår borde kunna ställa upp på.<br /><br />Nu har moderaterna lagt till en massa till den ursprungliga betydelsen och försökt förändra begreppet "i moderat riktning". <br /><br />Men man verkar även lyckats med att gå emot några av sina egna gamla principer. Jag tänker på principen om att politikerna ska lägga sig i så lite som möjligt samt principen om valfrihet.<br /><br />Ökad valfrihet torde väl innebära inte bara att man ska kunna arbeta mer, utan även mindre. T.ex. att man ska kunna pensionera sig tidigare eller åtminstone ha rätt att gå ner i arbetstid när man närmar sig pensionsåldern. Men något sådant har jag inte hört från moderat håll.<br /><br />Hur har Birger&Co för övrigt tänkt sig att en kortare normalarbetstid ska leda till kortare arbetstid? Mer konkret alltså. <br /><br />Ska inte arbetsmarknadens parter få bestämma arbetstiden? Finns det andra förslag?Ahmedhttps://www.blogger.com/profile/09135290158467443536noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-551783461526146314.post-71780915722378646832011-02-10T12:09:27.283+01:002011-02-10T12:09:27.283+01:00med dem som får jobba 0 timmar.. ska det så klart ...med dem som får jobba 0 timmar.. ska det så klart vara<br />ds.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-551783461526146314.post-52112043546592554462011-02-10T12:08:30.722+01:002011-02-10T12:08:30.722+01:00men vad är det som säger att 40 timmar behövs för ...men vad är det som säger att 40 timmar behövs för att uppleva dessa kontraster - arbetsmyran? och vad händer med dem som inte får 0 timmar för att andra ska få jobba 40 timmar. de får ju inte njuta av dessa kontraster?katten i hammockennoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-551783461526146314.post-8110014648213575172011-02-10T12:05:12.327+01:002011-02-10T12:05:12.327+01:00Finns något samhälle i historien där man inte arbe...Finns något samhälle i historien där man inte arbetat? Arbetet är människans signum. Utan arbete är vi ingenting och uppnår vi noll av värde för oss själva. Och utan arbete kan vi inte uppskatta friheten från arbete. Det är kontrasterna som gör livet.Lilla arbetsmyrannoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-551783461526146314.post-69910324060484081572011-02-10T11:38:30.331+01:002011-02-10T11:38:30.331+01:00Måns: pga av den utveckling som det demokratiskt v...Måns: pga av den utveckling som det demokratiskt valda NSDAP, och den flerparti-regering som den ledde var orsak till, är det inte längre tillåtet med minoritetsregeringar i Tyskland.<br /><br />Siffran för partiet från 6 november 1932 som utgjorde grunden för det nazistiska maktövertagandet 1933 var 33,1 %.<br /><br />Bara sagt som en kommentar till att man aldrig vet i förväg vad något skall leda till men med dyrköpta erfarenheter kan man som i Tyskland försöka värna demokratin så gott det går.<br /><br />Utan att jämföra Reinfeldt med Hitler tycker jag visst att det finns fog för att lyfta upp de bärande likheterna i den svenska "arbetslinjen", den östtyska "Held der Arbeit"-ideologin och nazisternas "Arbeit macht frei".<br /><br />Alla tre ideologierna propagerar för arbetets plats som främsta mål och mening och väg till "frihet" och inte som en av flera sysselsättningar för en människa med oanade möjligheter och sidor att utveckla. <br /><br />/AnsoAnonymousnoreply@blogger.com