tag:blogger.com,1999:blog-551783461526146314.post2385472470185748030..comments2023-11-05T08:20:17.066+01:00Comments on Birger Schlaug: Fredagens valfundering: Vem har råd att åka höghastighetståg?Unknownnoreply@blogger.comBlogger36125tag:blogger.com,1999:blog-551783461526146314.post-44218092201533265002010-05-24T14:25:44.770+02:002010-05-24T14:25:44.770+02:00Sverige bör bygga magnettåg (maglev) istället för ...Sverige bör bygga magnettåg (maglev) istället för banor på järnräls (hh). De senaste siffrorna visar att priset för en utbyggnad av Maglev blir likvärdig eller något billigare än utbyggnaden för höghastighetsbanor på järnväg. Dessutom är systemet billigare i drift och underhåll och betydligt miljövänligare!<br /><br />Några jämförelser:<br /><br />Markyta som tas i anspråk per meter räls/bana<br /><br />hh=25 m2 Maglev=2 m2<br /><br />Ljudförorening vid 300km/h 25m från räls/bana<br /><br />hh=95db Maglev=79db<br /><br />Energiförbrukning per km vid fast kryssningshastighet på 330km/h<br /><br />hh=53Kwh Maglev=30Kwh<br /><br />Acceleration 0-320km/h i minuter<br /><br />hh=5m30s Maglev=1m48s<br /><br />Kryssningshastighet km/h<br /><br />hh=330 Maglev=500<br /><br />Bromsa in-stanna-accelerera (320km/h-0-320)<br /><br />hh=25,3km Maglev=8,6km<br /><br />Restid direkttåg (utan stopp):<br /><br />Stockholm - Göteborg<br /><br />x2000=2H45M hh=2H Maglev=55M <br /><br />Stockholm - Malmö<br /><br />x2000=4H25M hh=2H41M Maglev=1H06M<br /><br /><br />Med maglev så slår man ut inrikes flygtrafiken helt i hela södra Sverige, något som inte är fallet med hh-banor på järnväg, bara ännu en miljövinst. Snälla MP-sympatisörer kräv en seriös utredning om maglevalternativet i Sverige, innan beslut om hh-banor tas.<br /><br />För Sverige in i framtiden, med bästa teknik för miljön.Patric Nilssonhttp://byggmaglev.se/noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-551783461526146314.post-76149854045481266262010-05-10T16:20:36.045+02:002010-05-10T16:20:36.045+02:00Sverige må ha låg befolkningstäthet, men i de områ...Sverige må ha låg befolkningstäthet, men i de områden i Sverige där man tänkt sig att bygga höghastighetsjärnväg, det vill säga söder om Stockholm, är befolkningstätheten lika hög som i Spanien, det land i Europa som satsar hårdast på höghastighetsjärnväg.<br /><br />/StarvidAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-551783461526146314.post-19987447230920593042010-05-08T22:23:16.767+02:002010-05-08T22:23:16.767+02:00Angående förslaget att bygga ett tredje spår längs...Angående förslaget att bygga ett tredje spår längs de existerande stambanorna. <br /><br />Det är bättre att bygga två spår till istället för ett till. Då kan man separera tågen mycket bättre, och få mycket högre kapacitet. Ett tredje spår blir mest ett dyrt reservspår. Det blir inte så mycket dyrare med två nya eftersom man ändå måste bygga nya broar och banvallar för ett tredje spår.<br /><br />Ännu bättre anses det enligt utredningen att bygga två nya spår på andra sträckningar. Att bygga ett eller två spår parallellt skapar störningar på befintlig trafik (såsom det är Göteborg-Trollhättan, som ändå delvis är helt ny bana), och säkerhetsproblem och svårigheter för själva bygget. Dessutom skapar en helt ny sträckning helt nya resemöjligheter med tåg, såsom till Borås, Jönköping mm, vilket är till stor nytta. Existerande järnväg Göteborg-Stockholm passerar inte stora städer.<br /><br />Fördelen med bygge längs befintlig bana är väl mindre intrång på känslig miljö.<br /><br />Bengt-Inge Larsson, Göteborgbengthttps://www.blogger.com/profile/06283528888342770861noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-551783461526146314.post-77326358023203744512010-05-08T19:45:31.080+02:002010-05-08T19:45:31.080+02:00Anonym, visst skriver Birger fyndigt om konsumtion...Anonym, visst skriver Birger fyndigt om konsumtionssamhället.<br /><br />Men nu handlade det om trafiken och jag undrar varför just snabbtåg ofta kritiseras för "varför ska allting gå så fort" medans flyg eller biltrafik inte kritiseras för samma sak. Trots att en bilresa med omkörningar eller en bullrig flygresa många gånger är mer stressande än en tågresa, oavsett hastighet.<br /><br />Vad beror det på, tror du?Erik Sandblomhttps://www.blogger.com/profile/14411108063216855210noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-551783461526146314.post-15222424529190209672010-05-08T19:38:49.437+02:002010-05-08T19:38:49.437+02:00Erik, du missade inte mitt länktips ovan, va? Birg...Erik, du missade inte mitt länktips ovan, va? Birger har skrivit spaltmeter om sjukdomstillståndet utshoppad.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-551783461526146314.post-86266346570201892712010-05-08T19:31:20.676+02:002010-05-08T19:31:20.676+02:00Jag googlade på "schlaug externa köpcentrum&q...Jag googlade på "schlaug externa köpcentrum" och hittade inget. Inte heller på farliga omkörningar.<br /><br />Handel är en viktig del i en levande stad, men då är det viktigt att det blandas med andra verksamheter, bostäder etc, och att det blir attraktivt att gå och cykla till verksamheterna. Se mer på www.yimby.seErik Sandblomhttps://www.blogger.com/profile/14411108063216855210noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-551783461526146314.post-61883242899958014722010-05-08T19:24:35.420+02:002010-05-08T19:24:35.420+02:00Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.Erik Sandblomhttps://www.blogger.com/profile/14411108063216855210noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-551783461526146314.post-53595285994338852082010-05-08T19:24:24.917+02:002010-05-08T19:24:24.917+02:00Tja,du, det beror på hur man ser det. Vad är tid e...Tja,du, det beror på hur man ser det. Vad är tid egentligen? Hur ser du på din tid? <br />Självklart är den begränsad till vår "livstid" men vi vet ju inte i nuläget hur kort eller lång den är eller kommer att bli.<br />Så därför är den tid som finns just nu så värdefull och går inte att pressa ihop och få ut senare.<br />Däremot kan man utnyttja tiden mer eller mindre effektivt. Men det är ett intressant kapitel för sig...Anjahttps://www.blogger.com/profile/07032673610693505103noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-551783461526146314.post-11334626834789732122010-05-08T19:23:37.541+02:002010-05-08T19:23:37.541+02:00Erik läs o njut:
http://schlaug.blogspot.com/sear...Erik läs o njut:<br /><br />http://schlaug.blogspot.com/search?q=utshoppadAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-551783461526146314.post-73304217351731538102010-05-08T19:20:31.009+02:002010-05-08T19:20:31.009+02:00Skojar du eller är du seriös när du ber om info om...Skojar du eller är du seriös när du ber om info om var Birger skriver om köphets?<br />AAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-551783461526146314.post-77852082164314386882010-05-08T19:18:13.309+02:002010-05-08T19:18:13.309+02:00Är t ex allergisk mot begreppet tid är pengar. För...Är t ex allergisk mot begreppet tid är pengar. För pendeln har slagit över till att pengar snarare är tid (det är alltså dags för arbetstidsförkortning).<br /><br />AAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-551783461526146314.post-73432735622446629732010-05-08T19:15:11.481+02:002010-05-08T19:15:11.481+02:00"Herrgud, Erik, fattar du inte att vi ställer..."Herrgud, Erik, fattar du inte att vi ställer frågan beträffande "allt"??"<br /><br />Men det gör ni ju inte. Ladislaus Horatius drog i nödbromsen på ett X2000, inte i ett flygplan. Birger Schlaug ondgör sig över snabba tåg, inte farliga omkörningar. Visa mig var Birger pratar om farliga omkörningar. Eller ens externa köpcentrum (köphets) för den delen.Erik Sandblomhttps://www.blogger.com/profile/14411108063216855210noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-551783461526146314.post-85890984034019458372010-05-08T19:09:34.275+02:002010-05-08T19:09:34.275+02:00Tja, Anja, jag håller nog inte riktigt med där, at...Tja, Anja, jag håller nog inte riktigt med där, att tid är det enda vi har i överflöd. Tid är snarare vår mest ändliga resurs. <br /><br />18:44/19:05/AAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-551783461526146314.post-69490286725263765872010-05-08T19:07:28.505+02:002010-05-08T19:07:28.505+02:00Men varför väljer man att göra livsfarliga omkörni...Men varför väljer man att göra livsfarliga omkörningar?<br />Så dumt, eller hur?Anjahttps://www.blogger.com/profile/07032673610693505103noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-551783461526146314.post-53814045267303547032010-05-08T19:05:54.324+02:002010-05-08T19:05:54.324+02:00Herrgud, Erik, fattar du inte att vi ställer fråga...Herrgud, Erik, fattar du inte att vi ställer frågan beträffande "allt"?? Det är sådana som du som får mig att älska sådana som Birger så oerhört. :-)Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-551783461526146314.post-42758368177333236582010-05-08T18:56:54.660+02:002010-05-08T18:56:54.660+02:00Min fråga kvarstår också. Varför ställer ni filoso...Min fråga kvarstår också. Varför ställer ni filosofer inte samma fråga när det gäller andra trafiksatsningar än tåg?<br /><br />Det är väl ändå bättre att luta sig tillbaka i en tågfåtölj än att sitta och pressa bilisten framför och göra livsfarliga omkörningar?Erik Sandblomhttps://www.blogger.com/profile/14411108063216855210noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-551783461526146314.post-42345523354601213672010-05-08T18:55:35.298+02:002010-05-08T18:55:35.298+02:00Ja, precis, tid är ju det enda vi har i överflöd, ...Ja, precis, tid är ju det enda vi har i överflöd, det kommer ny hela tiden :-) men såklart, vi vet ju också att den tar slut någon dag...<br />därför så ska man vara rädd om tiden och inte låta den gå förlorad på något höghastighetståg eller flygplan...Anjahttps://www.blogger.com/profile/07032673610693505103noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-551783461526146314.post-14712499485429936082010-05-08T18:44:42.070+02:002010-05-08T18:44:42.070+02:00Frågan är väl snarare varför Allt ska gå så fort. ...Frågan är väl snarare varför Allt ska gå så fort. Vart har vi så bråttom? Till livets ändstation?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-551783461526146314.post-55235321371893716722010-05-08T18:44:05.525+02:002010-05-08T18:44:05.525+02:00Jo, jag förstår det, men samma fråga kvarstår, Var...Jo, jag förstår det, men samma fråga kvarstår, Varför ska allting gå så fort??Anjahttps://www.blogger.com/profile/07032673610693505103noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-551783461526146314.post-54471756423954468472010-05-08T18:28:04.447+02:002010-05-08T18:28:04.447+02:00Varför ska allting gå så fort? Enkelt, det är för ...Varför ska allting gå så fort? Enkelt, det är för att locka över bilister och flygresenärer.<br /><br />Varför ställer man aldrig samma fråga när det gäller bil- och flygtrafik?Erik Sandblomhttps://www.blogger.com/profile/14411108063216855210noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-551783461526146314.post-43638339395993024122010-05-08T18:18:05.172+02:002010-05-08T18:18:05.172+02:00Framförallt är min fråga varför allting ska gå så ...Framförallt är min fråga varför allting ska gå så fort??Anjahttps://www.blogger.com/profile/07032673610693505103noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-551783461526146314.post-55877278642288783962010-05-08T00:28:35.043+02:002010-05-08T00:28:35.043+02:00Tog Eurostar till London från Bryssel för ett tag ...Tog Eurostar till London från Bryssel för ett tag sedan. Totalpriset från Holland till London var definitivt billigare än att flyga. Och snabbare.<br /><br />Det billigaste biljetterna ligger runt 1000 SEK (t o r)<br /><br />Varför är det så dyrt att åka tåg i Sverige?Monica O Kolkmanhttps://www.blogger.com/profile/13877365160643474901noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-551783461526146314.post-1504236459191496142010-05-07T21:53:32.354+02:002010-05-07T21:53:32.354+02:00Anonym, det behöver inte ta mer än fem-tio år att ...Anonym, det behöver inte ta mer än fem-tio år att bygga dubbelspår på en sträcka som Södertälje-Linköping och det kortar restiden Stockholm-Malmö med en timme.<br /><br />Sen har vi det slingriga enkelspåret Göteborg-Borås där det behövs ett nytt dubbelspår ändå.<br /><br />Ni som inte gillar högfartståg kan väl ändå erkänna att det finns fler resor än de som går Stockholm-Göteborg.Erik Sandblomhttps://www.blogger.com/profile/14411108063216855210noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-551783461526146314.post-80856872437007785052010-05-07T21:44:32.156+02:002010-05-07T21:44:32.156+02:00Men kära hjärtanes så många som tycker saker. Man ...Men kära hjärtanes så många som tycker saker. Man skulle mycket snabbt (i jämförelse med höghastighetståg som kan komma att ta ett kvafrts sekel innan det är utbyggt eftersom det är samma stora omfattning vad gäller de juridiska processerna, naturvårdsintressen, kulturhänsyn) kunna göra det som Birger skriver. Ett tredje spår och nya snabbare tågset skulle kosta tiondelen, vara färdigt på mindre än halva tiden och vara betydligt billigare. Tidsmässigt skulle man förlora cirka 12 minuter på streckan Sth-GbG.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-551783461526146314.post-65599120515575666272010-05-07T19:37:32.023+02:002010-05-07T19:37:32.023+02:00Jag tror inte högfartståg medför högre biljettpris...Jag tror inte högfartståg medför högre biljettpriser och erfarenheten från utlandet stödjer min tes.<br /><br />Alla tåg måste inte köra utan stopp. Tekniskt sett kan tågen gå ner till tre minuters mellanrum, så det går bra att även köra tåg med flera stopp utan att tågen hindrar varandra. Ett nonstoptåg i timmen plus ett stopptåg per timme borde inte vara några problem alls om det finns flera spår vid stationerna.<br /><br />Befolkningsunderlaget är inte så litet längs banan heller: Stockholm, Södertälje, Nyköping, Norrköping, Linköping, Jönköping, Ulricehamn, Borås, Landvetter, Göteborg.<br /><br />Man behöver inte bygga banan i ett svep, det går bra att bygga den i etapper också. T ex etappen Södertälje-Nyköping-Linköping gör att man kan minska restiden Stockholm-Malmö-Köpenhamn med en timme. Banan Paris-Lyon-Marseille byggdes i 4-5 etapper och banan Paris-London byggdes i fyra etapper. Varje etapp gör nytta i sig och för varje etapp som blir klar får man möjlighet att fortsätta eller avbryta.<br /><br />Slutligen är det viktigt att stationerna ligger mitt i byn. Med externa stationer bidrar man till stadsutglesning och bilsamhälle.Erik Sandblomhttps://www.blogger.com/profile/14411108063216855210noreply@blogger.com