tag:blogger.com,1999:blog-551783461526146314.post231534488838223098..comments2023-11-05T08:20:17.066+01:00Comments on Birger Schlaug: Lööf, järnväg och ett ritat gliUnknownnoreply@blogger.comBlogger7125tag:blogger.com,1999:blog-551783461526146314.post-48120081467902179052011-09-02T04:42:04.088+02:002011-09-02T04:42:04.088+02:0006:46
Svar på frågan: Därför att Stalin kanske i...06:46<br /><br />Svar på frågan: Därför att Stalin kanske inte är riktig död än.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-551783461526146314.post-26231465233489260112011-09-01T18:46:50.862+02:002011-09-01T18:46:50.862+02:00Annie Lööf som ny chef. Därmed kan vi få en partil...<i>Annie Lööf som ny chef. Därmed kan vi få en partiledare i Sverige som dels vill ha platt skatt (det vill säga låta alla betala en lika stor del av sin inkomst i skatt), dels har Thatcher som politiskt föredöme, dels sälja ut SVT och Sveriges Radio.</i><br /><br />Om jag jobbar 20 timmar i veckan så betalar jag 10 timmar i skatt. Jobbar jag 40 timmar så betalar 20 timmar. Plattskatt låter väldigt rimligt.<br /><br />Ingen förordar statliga tidningar eller brevlådelicens, så varför ska vi ha statlig television och TV-licens?Neoliberal Agendanoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-551783461526146314.post-80864067884480326992011-09-01T14:59:59.781+02:002011-09-01T14:59:59.781+02:00"Nya spår" betyder ju BÅDE höghastighets..."Nya spår" betyder ju BÅDE höghastighetståg (som Birger gissar) OCH fler parallella spår. <br /><br />Här (http://www.cisionwire.se/miljopartiet-de-grona/r/mp-foreslar-satsningar-for-en-modern-tagtrafik,c9156802) finns MP:s pressmeddelande om tågsatsningar. Så kan ni alla läsa själva vad som menas och efterfrågas. :)Kerstin Dreborghttps://www.blogger.com/profile/00114967837700418083noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-551783461526146314.post-49745398725829492302011-09-01T14:17:27.986+02:002011-09-01T14:17:27.986+02:00Är det magnetsvävartåg som du menar med nästa gene...Är det magnetsvävartåg som du menar med nästa generations banor och tåg?Mattiasnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-551783461526146314.post-56178798238403927652011-09-01T06:38:26.400+02:002011-09-01T06:38:26.400+02:00Annie Lööf är en gåva till alla som vill få bort C...Annie Lööf är en gåva till alla som vill få bort C ur Riksdagen.<br /><br />Sedan kan man undra om det är medierna som styr detta. De "utnämner" Lööf, innan C-medlemmarna sagt sitt.<br /><br />Hur kan SVT och de andra nedvärdera partiets riksstämma så?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-551783461526146314.post-30999076356834679982011-08-31T19:35:47.196+02:002011-08-31T19:35:47.196+02:00Exakt, det här med Annie Lööf är helt otroligt. Fo...Exakt, det här med Annie Lööf är helt otroligt. Folk verkar så himla oskickliga på att tolka politik, politiker med.Sofianoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-551783461526146314.post-22410088397231988222011-08-31T12:51:55.864+02:002011-08-31T12:51:55.864+02:00Så här säger jordens vänner om den s.k. satsningen...Så här säger jordens vänner om den s.k. satsningen:<br /><br />"Regeringens halvmesyr kommer inte lösa tågkaoset.<br /><br /><br />Regeringens så kallade järnvägssatsning är en stor besvikelse. Den innebär inte någon långsiktig satsning på underhåll, och inga nya spår överhuvudtaget. <br />Reinfeldt sviker resenärerna och miljön och retoriken ekar tomt.<br />I regeringens satsning finns inga nya banor som Norrbotniabanan, Götalandsbanan och Sydostlänken, men inte heller tidigareläggning av investeringar som kan lösa upp flaskhalsar på nuvarande nät. <br /> <br />Kommuner och regioner väntar på byggstart av t ex fyrspår Malmö- Lund, Ostlänken, anknytningarna till Citybanan i Stockholm, dubbelspår Gävle –Sundsvall och mer godskapacitet Gävle- Mjölby. Inget av detta finns med. <br /> <br />Trafikverket presenterade i juli utredningen som visar på stora kapacitetsproblem och föreslog där att nivåerna på underhåll ska upp till 2,3 miljarder per år under tio år och investeringar upp till 1,5 miljarder per år under tio år. Summa summarum 3,8 miljarder per år i tio år. Regeringen satsar nu 1,8 i två år och säger uttryckligen att det är tillfälliga höjningar. Samtidigt drar de bort de 800 miljoner extra man satsade i våras i nästa års budget.<br /><br /> <br />Det mest anmärkningsvärda är att Reinfeldt på presskonferensen sade att detta är en tillfällig lösning och att bidraget ska minska igen efter två år. När Trafikverket vill komma upp till en kontinuerlig hög nivå på underhållet under tio år. Detta är ytterst kortsiktig politik, och det är beklagligt att Trafikverkets generaldirektör säger att han är 'mycket nöjd' med beslutet. <br /> <br />Regeringen motiverar nivån med att det är vad Trafikverket klarar av. Det kan vara sant för 2012 men de kan göra mer om de får ökade anslag under låt oss säga tre-fem år. Det är oseriöst att bara ge tillfälliga pengar, med sådana kortsiktiga satsningar kan man aldrig komma upp i rimliga nivåer. <br /> <br />Tågupproret, ett nätverk med bl a Jordens Vänner, Järnvägsfrämjandet, SEKO Mellannorrland och Södra samt Gemensam Välfärd, anser att det behövs minst tre miljarder extra till underhåll per år och 30 miljarder per år i investeringar under femton år för att klara klimatmål och samhällsmål."Jan Wiklundnoreply@blogger.com