onsdag 4 december 2019

Nato fyller 70...

Nato fyller 70 år och det firades igår med en galamiddag hos drottning Elizabeth II i Buckingham Palace.

Nato intar samma vördnadsfulla ålder som jag. Dock känner jag mig piggare än vad Nato synes vara. Frankrikes Macron har gett Nato diagnosen hjärndöd. Visserligen har jag också blivit kallad hjärndöd - av en ung miljöpartist i karriären då jag dristade mig att förorda en övergång till sänkt arbetstid trots att MP hade lagt av med det kravet med rörmotivet att det var omodernt.

För övrigt är det Nato som i realiteten stoppade Sverige från att rösta för FN-konventionen om förbud mot kärnvapen. Man la sig i svensk politik. Precis som Kina försöker genom att stoppa svensk film att visas i Kina. Dom är allt bra lika. Lägger sig i hur svensk politik skall drivas. USA lyckades få Margot Wallström att lyda och sedan avgå. Kina lyckades i vart fall inte med Amanda Lind.

Själv är jag mer som Kina i det fallet: jag lyckas inte påverka regeringen.