fredag 23 november 2018

Gomorron, riskerar i vart fall inte att äta upp mina skor

Gomorron! Eller vad det nu kan vara när du tittar in. När detta skrivs är det i alla fall morgon. Fjärden ligger fortfarande i mörker men närmsta granne som vi kan se från köksfönstret har tänt upp i sitt hus.

Sitter och skriver på en ny bok, det går sådär. Svårt med fokuseringen när det är så mycket annat som skall göras, leder och muskler skall hållas igång, kondisen underhållas, veden bäras in, eldstäderna rakas fria från aska, det gamla huset kräver sitt men ger desto mer tillbaka. Trädgården gav också mycket tillbaka i år, åtminstone vad gäller äpplen, plommon, päron och vinbär. Hallon, potatis och bönor var det lite marigare med, det var ju torrt.

Sen tar det ju tid att fundera över det politiska läget och ibland blir man så tagen att man liksom tappar andan - det fanns gröna eminenser som på fullt allvar trott att Annie Lööf skulle bli statsminister och som erbjudit sig att slå vad om den saken. Hundra kronor. Jag avböjde.Tyckte att Per Gahrton kan få behålla pengarna. Efter valet, och i en del tevepladder - t ex här - så hävdade jag att alla väl rimligen, om de inte skall larva sig, vet hur det skall bli. Löfven sitter kvar, med stöd av MP, V, C och L. Svårare än så är det inte.

Det är fortfarande mörker över fjärden. Jo, jag vet att jag kan få äta upp stöddigheten vad gäller regering. Men jag slipper äta upp min sko, vilket ju Annie Lööf riskerar.