tisdag 5 juni 2018

Nej, det var inte flygskatten, hur mycket än Centern och Björklund än försöker

En Nextjet-flygning från Gällivare på nyårsdagen blev kraftigt försenad eftersom piloten satt i polisens arrest. Han hade kvällen innan misshandlat en bekant på krogen, tagit exstasy och narkotikaklassade läkemedel. Piloten dömdes senare till en månads fängelse av Gällivare tingsrätt.

Ett annat Nextjetplan flög till fel stad och landade i Luleå i stället för Göteborg. Bolagets flygplan var mellan 25 och 30 år gamla med enormt buller i kabinen, upp till 90 decibel. Flygplanen som andra bolag slutat använda för passagerarflyg var så svaga att de flera gånger tvingats lämna bagaget på marken för att planen inte klarat vikten.

 I april 2016 gled ett Nextjet-plan av landningsbanan på Lapland Airport i Gällivare. Ett annat plan råkade köra på en lampa så att en styrklaff i den ena vingen skadades. Men i stället för att ta planet ut trafik genomfördes fem flygningar med den skadade klaffen. Först efter år av påtryckningar från de mindre kommunalägda flygplatserna dömde Transportstyrelsen till slut ut ett vite till Nextjet på 700 000 kronor för brister i flygtrafiken från Lycksele och Vilhelmina/Hemavan.

Men trots alla problem lyckades vd Magnus Ivarsson övertyga statliga tjänstemän, flygplatschefer och ägarna att han skulle lösa alla problem.


Lärorik läsning - om politiker och ledarsidors fäbless för sådant troll och andra ägnar sig åt. Dagens ETC har granskat flygbolaget som skyllde på flygskatten. Ur artikeln:
Bara timmar efter konkursen kom tvärsäkra svar från upphetsade ledar kribenter och politiker: den rödgröna regeringens miljöpolitik tog kål på Nextjet. ”Flygskatten en skugga över konkursen” och ”Regeringen fick som den ville”, löd rubrikerna. Liberalernas partiledare Jan Björklund twittrade ”Det är väl sådana effekter S vill uppnå med ny flygskatt. Att det flygs mindre. Minst lönsamma linjer slås ur först såklart”. Gotlands Allehandas ledarsida skrev: ”Motarbetas flyget kan man inte sedan sörja att en ensamstående mamma i Arvidsjaur inte kan ta sig vidare i karriären eftersom det krävs kursdagar i Stockholm och hon måste hinna hem till barnen”.
Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon samt infrastrukturminister Tomas Eneroth kallades i förra veckan in till Riksdagens trafikutskott för att förklara sig. Men Daniel Bäckström, centerpartist och ersättare i trafikutskottet, hade redan innan ministerns besök en klar uppfattning om orsakerna.
– Det här visar hur hårt flygskatten slår i praktiken mot flygbolagens marginaler, sa han till Värmlands folkblad.
Flygskatten infördes 1 april alltså bara sex veckor innan konkursen. Nextjets problem började långt innan regeringen införde 60 kronors skattehöjning på en inrikesbiljett. Dagens ETC har läst årsredovisningar, avtal, avvikelserapporter och intervjuat ett tiotal nyckelpersoner i och kring bolaget. Nextjets konkurs är inte en historia om en miljöpolitik som gått för långt utan om en flygpolitik som svävat iväg bortom kontroll.
Nextjethärvan visar hur en statlig myndighet, Trafikverket, har drivit på prisdumpade upphandlingar med låga kvalitetskrav. Trafikverket och Transportstyrelsen har brustit i tillsynen av flygbolagets ekonomi och i förlängningen flygsäkerheten. Och bidragsberoende flygbolag och flygplatser har dragits in i ett destruktivt symbiosförhållande.
Nextjets haltande affärsmodell har varit att dumpa priserna vid de statliga upphandlingarna av norrlandslinjerna och sedan förlita sig på bidrag och stöd från desperata småkommuner i Sverige och Finland. Bolagets oseriösa agerande har frodats i takt med att regionalpolitiken allt mer har avvecklats. Varje mindre kommun i Norra Sverige tvingas konkurrera med sina grannar. Desperat försöker orter som Torsby och Lycksele att locka till sig turister och företagsresenärer. När tåg- och bussförbindelserna brister har de små kommunägda flygplatserna fått en helig status. Miljoner har pumpats in från kommun och stat för att hålla dem vid liv.
Hela artikeln finns här.