torsdag 10 maj 2018

Gustav Fridolin 35 år - grattis!


Så fyller Gustav trettio och fem bast,
åren har ilat med ruskig hast…
Jag minns honom i talarstolen
som liten grönmelerad gosse.
Men, vips, snart stod han i regeringssolen
underställd en läskig sosse.

Minns förundrad och riktigt glad
när Gustav om kloka råd mig bad
både hemma och i Gamla stans källare
- på den tiden var han snällare

(och för all del: jag var ju mindre purken
och uppfattades nog av Gustav som mindre murken.)

Många år han nu partiet rattat

- nog fler än de flesta av oss fattat -
under glädje, sorg och jobbig stress

så nu är det inte långt tills dess

han inlämmas i den märkligaste av klubbar
klubben för avdankade språkrörsgubbar…

Trots att jag, på grund av partiet,  mollstämt violinen
vill jag med dessa ord  gratta Fridolinen.