måndag 30 april 2018

Lysande stjärnor blir svarta hål...

Jag har svårt för elektronisk musik. Svårt i betydelsen ta den till hjärtat. Ingenting jag själv väljer att lyssna på. När jag ändå hör den så går den liksom förbi. Röster som sjunger på låtarna kan jag ta till mig, men så, när rösterna tystnar, och de elektoniska ljuden dominerar kallnar intresset. Jag är inte ensam om det, kan ha med generationstillhörighet att göra förstås.

Men. Filmen om Avicii som visas i SVT Play är värd att se, begrunda, ta till sig och känna sorg inför.

När jag skrev boken Gud älskar att färdas i en rosa Cadillac försökte jag hitta in i en annan stjärnas helvetescirklar med alla förbannade krav från omvärlden. Det är många "stjärnor" som tenderar att bli svarta hål (här några teveinslag om boken)-

Dokumentären Avicci: True Stories finns här fram till 30 juli.