fredag 20 april 2018

Fördumning av konsten att välja parti

Jaha. Har nu besvarat två valkompasser - i SvD och Expressen - och konstaterar att jag hamnar ungefär där jag trodde trots att sättet att ställa frågor i sådana kompasser till stor del är fördummande. Jag hamnade i häraden där MP-FI-V dominerar, vilket väl inte var så överraskande i den tid som nu är.

En gång - och jag tyckte likadant då som nu - befann jag mig i det gröna bälte som bestod av MP, V och C.

Ni som är lite yngre kanske inte har en aning om att det under slutet av 80-talet i riksdagen fanns ett grönt bälte där miljö, energi, globaliseringskritisk analys och fördelningspolitik faktiskt till viss del förenade just MP, V och C. Jag skrev till och med en debattartikel där jag föreslog hur en sådan regering skulle se ut, själv var jag skatteminister... grön skatteväxling var min baby, gjorde en större utredning om frågan och kom fram till att vi skulle behöva växla cirka 90 miljarder för att uppnå rimlig effekt.

Tyvärr gav sig Naturskyddsföreningen in i valdebatten med siffran 30 miljarder, vilket sedan sossarna använde för att inte acceptera mer än den storleken på den skatteväxling vi förhandlade fram under budget samarbetet 1998 - 2002. Den inledande fasen blev kraftigt höjd skatt på villaolja, vilket föranledde a) att organisationen Villaägarna uppmanade till protester och b) att villaoljan mycket snabbt fasades ut.