torsdag 19 oktober 2017

Här är svaret på varför vi inte kommer att klara klimatmålen

Svenska Dagbladet meddelar att krogbesök kan vara skäl för en flygresa. Dagens Nyheter meddelar att man erbjuder rabatt på långflyg för den som prenumererar på DN. Aftonbladet tycker det är ett måste att dra till Rom för att shoppa och uppleva några nya vinbarer. Expressen meddelar att en weekendresa till New York kan skrämma iväg tristessen.

Lite av dagens lockade livsstilspropaganda som gör att de klimatrelaterade utsläppen inte minskar utan ökar. Nog kan vi unna oss att förstöra de planetära processerna när andra gör det... '

Låt mig stillsamt konstatera att SvD, DN, Aftonbladet, Expressen och nästan alla andra medier bidrar till den livsstilspropaganda som gör klimat- och miljöproblemen omöjliga att lösa. Normen är att flyga mer, flyga längre, unna oss weekendresor. Det tragikomiska är att politiker (som gärna flyger världen runt för att se på sådant som kan minska klimatpåverkan...), opinionsbildare och kulturmän- och kvinnor ("jag har två boenden, ett i Stockholm och ett i New York vars kulturliv jag älskar") titt som tätt gör uttalande om klimat och miljö som vore de totalt blinda för sitt eget agerande. Jag håller emot, men är absolut inte fri från skuld. Mitt koldioxidkonto är större än de 2 ton per år som det borde vara.

Vi har råd att unna oss... Det är lika trevligt som förödande. Det är detta dilemma politiker som menar allvar borde fundera på, analysera och tala om. Ingen ledande politiker  gör det. Ingen vågar. Medierna tar inget ansvar, de lever på reklam för ökande konsumtion och fler resor. Nedanstående är inte reklam utan tidningarnas alldeles egna livsstilspropaganda.

Expressen 18 oktober


Svenska Dagbladet 18 oktober


DN 18 oktober - erbjuder rabatt på långresor för prenumeranter.

Aftonbladet 18 oktober