fredag 18 augusti 2017

MP-historia (08): "MP styr och von Sydow tiger".

Klippen ur SvD - hämtade från SvD Arkiv.
Med anledning av försvarsuppgörelsen igår - S, MP, M, V och C har gjort upp om 8 ytterligare miljarder fram till 2020 - hoppar jag 12 år framåt i nostalgitrippen som pågår på bloggen. Övriga delar finns här.

Året är 1998 och Försvarsmakten har upptäckt - sic! - ett svart hål i budgeten. Och ansåg sig plötsligt har rätt till 7 miljarder till. Man får såväl försvarsminister von Sydow (S) som borgerliga med sig.

Uppgörelse är på gång i försvarsutskottet bakom vår rygg. Detta framkom i medierna. Göran Persson lär därmed ha godkänt hanteringen. Jag, och många med mig i MP, blir förbannade.

MP har sedan valet några månader tidigare budgetsamarbete med S och V. Enligt överenskommelsen låg försvarsfrågor visserligen utanför samarbetets ram. Och detta var en försvarsfråga menade försvarsministern. Det är en budgetfråga hävdade vi. Vänstern var tysta och hade en oklar inställning.

Finansminister Åsbrink (S) ringde mig och frågade hur MP såg på saken. Jag sa att vi bryter omedelbart budgetsamarbetet om S gör upp med borgarna om pengarna. Han verkade ganska nöjd med svaret.

MP gick ut med ett pressmeddelande om att vi omedelbart skulle bryta samarbetet med S om man gjorde upp med borgarna.

Men innan dess hade jag försökt få tag på Persson - han hade dock annat för sig, så jag skrev ett ilsket mejl till vice statsminister Lena Hjelm Wallén och förklarade att S burit sig svinaktigt åt som gått bakom ryggen på oss och gjort upp med borgarna. Hon kunde hälsa sitt parti att samarbetet upphörde med omedelbar verkan om dom fullföljde sin plan.

Lena Hjelm Wallén ringde mig efter en stund och frågade om vi kunde säga att mejlet var ställt till henne som partiansluten sosse istället för som vice statsminister - i det sistnämnda fallet skulle mejlet bli offentligt.

Försvarsmakten fick inte som de ville - däremot fick man ett tillfälligt lån på 2 miljarder ur kommande försvarsanslag. På Svenska Dagbladets ledarsida hatade man mig mer än tidigare och meddelade att jag var en stöddig jävel. Medan Carl Bildt meddelade att "Schlaug styr och von Sydow tiger". Nu var det väl i och för sig så att det var S som styrde, de hade ett vägval.

Styrkan i MP:s agerande byggde på enighet. I Försvarsutskottet satt Lars Ångström, tidigare ordförande i Svenska Freds, och i Finansutskottet satt Peter Eriksson, som tidigare varit den i MP som på en kongress hårdast drivit att försvaret skulle läggas ner med omedelbar verkan. I valet, som avhållits bara några månader före försvarsstriden hade MP drivit krav på en femårsplan för avveckling av svensk vapenindustri. Ett av motiven var att den upprätthölls tack vare olaglig eller tvivelaktig vapenexport.

Sägas skall att om vi hade accepterar sossarnas plan så hade vi under hela mandatperioden hamnat i underläge i förhandlingarna,  man hade trott att man kunnat köra med oss, det gällde att sätta ner foten i början.