fredag 25 augusti 2017

Karin Boye - äntligen!

Tidskriften Spektrum. Hör talas om den? Den var ett organ för litterär modernism. Kom ut mellan 1931 och 1933. Här introducerades T.S. Eliot för svensk publik. Det fick jag veta när jag för några år sedan - i Kunskapskanalens En bok, en författare - intervjuade Johan Svedjedal som skrivit den mastiga boken Spektrum - den svenska drömmen.

Min ingång till den boken var Karin Boye. Det vill säga hon som hade den synnerligen goda smaken att skriva Visst gör det ont när knoppar brister till Elin Wägners 50-årsdag.

Boye hade tillsammans med Erik Mesterton översatt T.S. Eliots The Waste Land. Visste inte vilka som översatt den när jag under några dystra år i Norra Latin läste denna dystopi med jämna mellanrum.

Karin Boye lämnade redaktionen för Spektrum efter bara något år. Efter mer eller mindre märkliga kärleksrelationer. Bland annat försökte hon "bota" homosexualiteten genom att vara tillsammans med några mer eller mindre komplicerade män på redaktionen.

Det som gjorde mig så positiv inställd till den maffigt, ganska svårgenomträngliga, boken var Svedjedals tydliga antydningar om att Karin Boye var något annat än vad såväl min lärare på Norra Latin som traditionella biografiförfattare gjort gällande.

Nu har Johan Svedjedal kommit ut med en bok om bara Karin Boye. Den nya dagen gryr. Karin Boyes författarliv.Det är utmärkt. Han driver nämligen linjen, väl förankrad, att myten om konstnärssjälen inte är är detsamma som själva personen Karin Boye.

Hur som helst: Karin Boye var mer, vidare och djupare och, om man så vill, alldagligare än den traditionella bilden av henne. Det var väl så jag ville att det skulle vara. Så därför tar jag till mig Svedjedals nya verk med entusiasm.

Läs Boye och Kafka befriad från de förställningar som du matats med sedan skolåren!

Myter är allt som oftast förenklade beskrivningar av personer som likt alla andra är mer komplicerade och dubbelbottnade än vad som passar in i mytskapandet. Det gäller författare såväl som politiker.