måndag 26 juni 2017

Varför har man över huvud taget ett liv om man inte hinner leva det?

En gång i tiden skrev jag en krönika om vikten att rensa sin egen toalettkrök. Jag tog mig till och med friheten att uppmana Göran Persson, som då lät bygga sitt nya boende, att låta bli RUT-avdragen och själv göra just detta: hålla rent på sin egen toalett. Det är liksom en del av livet, att hjälpa barn med läxan, bädda sin säng, diska sin disk.

Har man förmånen att mentalt och fysiskt kunna ta hand om sin egen byk ska man göra det, det ÅR en del av livet, en del av att vara människa att göra sådant som ligger utanför marknad och stat, sådant som tillhör den obetalda, civila sektorn. Det är där man inte är kund, inte rollspelare, inte något annat än just människa. Ett av kapitlen i min bok Miljön, makten och friheten handlade om just detta, men det var innan både RUT och Göran Persson. 1989 för att vara noga.

Det är också en av kärnorna i den ideologi som MP en gång vilade på.

För övrigt är det  nyttigt för barn att inte växa upp i ett hem där någon kommer och städar lekrummet och rensar upp i den skit man skapat i sitt eget hem. Anser jag. Såväl personligt som politiskt.

Nina Björk - alltid denna Nina Björk - skriver så bra i den här artikeln. Och ni som undrar hur det kan komma sig att en idag ledande miljöpartist uppenbarligen har en helt annat uppfattning än vad MP en gång haft så är det en del av den utveckling som jag ogillar starkt.
Men, visst, man kan bli statsråd på kuppen, till och med nämnd som nästa språkrör. Klicka på bilden och njut av artikeln!

http://www.dn.se/kultur-noje/kulturdebatt/nina-bjork-om-rutavdraget-nar-sverige-la-ut-livet-pa-entreprenad/