fredag 26 augusti 2016

"Schlaug gör sig bäst långt från MP"

På väg till SVT igen. Nyhetspanelen. 07.45. Lär bli om budget, baddräkter och bokmässa kan jag ana. Uppmärksammades förresten på följande pigga twitter från Grön Ungdoms talesperson för arbetsmarknad och ekonomi. Intressant.

Att ens låtsas att det går att driva arbetstidsfökortning i regeringen är en förolämpning mot Sverige. Schlaug gör sig bäst långt från MP.
Det här är alltså  Grön Ungdoms ekonomiskpolitiska talesperson. Som uttalar sig efter det att jag tagit upp frågan om sänkt arbetstid i Aktuellt i onsdags.

Nu var det ju så att jag därmed stödde Isabella Lövin som tog upp samma sak i sitt sommartal... Undrar om GU:s talesperson anser att Isabella också skall hålla sig så långt bort från MP som möjlig.

För övrigt sa jag att ett  rimligt förslag just nu vore att regeringen föreslår att alla ges rätten till sänkt arbetstid till 35 eller 30 timmar. Vilket för övrigt framförts också av Maria Wetterstrand och Per Gahrton. En proposition som inte är det minsta omöjlig för den här regeringen att lägga - och alldeles utmärkt att offentliggöra i höstbudgeten

Möjligen kan någon anse att det är en förolämpning mot GU att en företrädare tror att det är omöjligt för en rödgrön regering att föreslå ändring av innehållet i den lag som styr vad som skall anses vara heltidsnorm.

För övrigt meddelade GU:s talesperson på sitt twitterkonto att Grön Omstart, som nu har nästan 1200 medlemmar, består av "ett antal galningar som fått för stor uppmärksamhet av en välmenande makt." Galningar...? Trots att jag inte är med...:-)

Den tidigare partsekreteraren Anders Wallner twittrar att Oliver och GU har få anledningar (felciterat av mig tidigare, ursäkta Anders) att förhålla sig till mig eftersom jag sedan många år inte är medlem. Anders påpekande är helt riktigt. Jag brukar presentera mig som avdankad.

Jag får väl säga som Håkan Hellström gör på nya albumet: "Hoppas det ska gå bra för de yngre också".

 (Jag slutade betala medlemsavgiften på uppmaning av ledande personer i partiet - de ansåg att kritik borde framföras internt om jag var medlem. Annars kunde jag bli fri debattör istället.  Jag hade reagerat offentligt på att språkrören på DN Debatt hävdat att MP var överens med S om att miljöfrågorna inte kan lösas utan ekonomisk tillväxt och därefter på att MP plötsligt drev (!) att Sverige skulle delta med militär i Afghanistan - under Natobefäl dessutom.)