lördag 24 oktober 2015

Kompromissen

Vem vann? Det är en fråga som ältas i medierna. Ingen vann. Det blev en kompromiss. Vem lyssnade man på? Sverigedemokraterna, menar en del. Jag vet inte det. Kanske lyssnade man på de som jag skrev om tidigare - Om klockorna stannar och blommorna vissnar - de där som i vardagen gör mer än de orkar för att stå upp mot Åkesson och Söder.  

Lärare vars klasser växer snabbare än de egentligen orkar med,  sjukvårds- och omsorgspersonal som har mer att göra än de egentligen klarar, socialsekreterare som ser pappershögar som vecka efter vecka bara växer hur mycket man än jobbar, frivilliga vars ork sinar, asylmottagare som börjar känna panik, ansvariga som får allt svårare att sova på nätterna, alla som känner att de inte räcker till. 

Alla de där som får sina extra krafter, som orkar lite till, för att stå upp mot Åkesson och Söder vars retorik bottnar i något de inte alls kan dela. Goda människor som inte orkar, som har dåligt samvete för att de så väl vet att den som flytt har all anledning att orka ännu mindre.

Människor på flykt tycks orka det ofattbara. Människor i välstånd, hur mycket orkar de när cirklar rubbas? 

Kanske var de så. Kanske kompromissade man för att man upplevde att alltfler känner att alltför många cirklar rubbas. Kanske är man rädda för vad de nya kostnaderna, de där 29 miljarderna, skall göra med människor. 

Politik är ofta att balansera. Vetskapen att det goda, det man anser vara rätt och riktigt, kan leda till det onda är något varje tänkande politiker brottas med. Kanske är det därför miljöpartisterna och centerpartisterna kompromissat, släppt igenom sådant de tycker illa om. Hade en kompromiss - som haft majoritet i riksdagen - kunnat se ut på annat sätt?

Visst har Vänsterpartiet rätt i sak: tillfälliga uppehållstillstånd är så negativt för de människor som flytt, leder till ökande administration för Migrationsverket, riskerar att oseriösa arbetsgivare utövar mer eller mindre grov utpressning mot den utsatte. En del är dock bra, att Moderaterna har accepterat att alla kommuner skall ta ansvar. Det skaver säkert i det moderata bröstet. Som tröst breddas RUT, så vi får det lite som i USA: invandrade som städar pooler, klipper gräs och rensar rabatter.

Det kommer mera, sa Löfven. Det lär inte bli en engångsskatt på banker som bär sig åt. Tyvärr. Må det bli vi som har som får betala, inte de som inte har - varför inte en tidsbegränsad progressiv solidaritetsskatt på inkomster över genomsnittet? Varför inte minskning av ränteavdrag över en viss summa? Varför inte markera att man förstår att något - oavsett människor på flykt eller inte - är på väg att brista?

Löfven brottas nog inte bara med den socialdemokratiska historien, som inte är den bästa, utan säkert också med en rädsla för att allt kan gå överstyr. Anna Kinberg Batra är säkert glad över att inte hon är statsminister. Bättre att lura i vassen, slippa det formella ansvaret, försöka balansera så nära alla kanter som möjligt utan att ramla ner.

Tja, vad vet jag om hur man resonerar... Inte så mycket förstås.

Medan ni förbereder er att tänka en extra lång tanke så finns möjlighet att lyssna på den här:

119 kommentarer:

  1. Skatten får ju inte höjas? Då återstår väl bara att skära ner enligt "klassisk" sanerings-modell? Ett "grandiost" vänster-projekt att samlas kring? Just det som så många utfattiga vänster-väljare längtar efter, mera? Att de sedan lydigt ställer upp med röda valsedlar i hand den där höst-dagen, jamen det är väl helt självklart? Att få sig några smulor på slutet, om några finns kvar efter det kalas man betalar konsumerats..jamen, det är ju exakt det som liksom "definierar" vänsterns moderna väljare? Detta är deras dröm, en kär fantasi de odlar TILLSAMMANS??

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, håller inte riktigt med. Alla politiska partier är överens om att inte försämra kvalitén i offentliga sektorn. Det är bland annat det som gör att sjukvården har högre betyg än någonsin uppmätt bland patienter. Patienterna alltså, inte kvällstidningarna som annonserar efter felbehandlade individer och har levt i en vårdkris sedan 1965.
      Det som däremot kommer att hända, och händer redan, är att de s k transfereringssystemen blir ansträngda. Effekten av det har vi redan sett i 20 år nu; alla utbetalningar (pensioner, sjukersättningar, försörjningsstöd mm) sjunker kontinuerligt i förhållande till de arbetandes löner. När en politiker säger att de som lever under små omständigheter inte ska påverkas ekonomiskt av immigrationen, är det lögn eller brist på kunskap; fler som ska dela på samma resurser innebär mindre utbetalningar, så enkelt är tyvärr sambandet.
      Eventuella skattehöjningar kommer att gå till att upprätthålla servicenivån i vård och skola, så där finns inte pengar till att bevara de nominella pensionerna eller bidragen.

      Radera
  2. Neoliberal Agendalör okt. 24, 01:30:00 fm

    "Och RUT breddas, så vi får lite som i USA: invandrade som städar pooler, klipper gräs och rensar rabatter. "

    Vad är det för fel med det?

    I Sverige hankar de sig fram på socialbidrag som är hälften mot vad en person med minimilön har i USA

    SvaraRadera
    Svar
    1. Faktum är att det är värre än så. Jag talade med en arbetsförmedlare om en invandrare, idag 60 år, som varit under omskolning i 10 år.
      - Hur länge kan ni hålla på och omskola en person som inte platsar på den svenska arbetsmarknaden?
      - Vi ger aldrig upp, svarade han

      Dessa utbildningar av människor som av någon anledning, t ex bristande förmåga att lära sig svenska, aldrig kommer att få ett vanligt arbete i Sverige, kostar inte bara miljarder i pengar, det kostat oxå i mänskligt lidande och förstörda självförtroende.

      Det är bättre att försörja sig själv, även med RUT-jobb, än att förnedras genom att gång på gång misslyckas med olika kurser.

      Radera
    2. SVAR TILL NEOLIBERAL: Är i detta fall mer ett konstaterande än en värdering - jag är själv för ett höjt grundavdrag som ger möjlighet till lägre formell lön utan att det skall ge mindre pengar i plånboken.

      Jag är kritisk till att skattesystemet blir lappat och lagat, roddigt och kontrollkrävande. Jag avskyr det där med att invandrare skall fösas in i RUT-fållor, där vi andra tycker att de skall hålla sig - höjt grundavdrag, och den förbannade arbetsgivaravgiften utbytt mot produktionsskatt, öppnar upp för "billigare" jobb utan att för den skull någon behöver få alltför lite pengar över efter skatt.

      Dessutom: håller vi fat vid gratis skolutbildning, gratis högskoleutbildning - till skillnad från i USA - så kan barn till de som haft de "enkla" jobben ändå ha chansen att få drömmar uppfyllda.

      Radera
    3. Birger, jag tror att du tidigare skrivit om höjt grundavdrag, kanske också om produktionsskatt istället för arbetsgivaravgift.
      Men skulle du kunna skriva och förklara detta en gång till? Jag hittar det inte bland det du tidigare skrivit.
      Det låter i mina öron vettigt.

      Radera
    4. Bland annat här: http://schlaug.blogspot.se/2015/09/debattinlagg-hoj-grundavdraget-till-120.html

      Radera
  3. Bägge finansieringsidéerna är nog körda, tyvärr.
    Att låta de som tjänar över genomsnittet betala med en extra värnskatt, skulle ge runt 10% i skattehöjning för inkomsten över medel, dvs de skulle närma sig 70% marginalskatt. Det verkar som ett effektivt sätt att köra över dem till (sd). För dem som fortfarande tvekar om vad (sd) är för ett parti rekommenderas Ekroth tal häromdagen, det skingrar alla tvivel. Riktigt frånstötande faktiskt.

    Den andra idén om att konfiskera bankernas vinster innebär ju, oavsett vad man tycker om banker, en signal om att Sverige inte är ett land att driva företag och kommers i. Det skulle vara något som möjligen gläder (mp):are, men de flesta andra inser nog att vi behöver alla intäkter som kan uppbringas just nu.

    Den bästa kompromissen skulle vara att avskaffa, kanske stegvis, ränteavdraget, och kombinera det med ökad upplåning. Ett argument till mot den nya "värnskatten" är att prognosen säger att det behövs ännu mer pengar de kommande åren. Skatten skulle alltså bli kvar, och vi kan inte leva med 20% högre marginalskatt än övriga Europa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja, det jag förordar är en progressiv skatt på inkomster över genomsnittet, det skulle inte bli mer än cirka 40 procent på den sista hundralappen för de flesta över genomsnittet..

      Radera
    2. De som idag betalar statsskatt och värndito skulle hamna på runt 32+20+5+10=67%.
      De som betalar statlig skatt men ej värnskatt skulle betala ca 32+20+10=62%.
      De som betalar enbart kommunalskatt skulle hamna runt 42%.

      Brytpunkten för statlig skatt går vid 36000 per månad, och snittlönen i Sverige är 29000. Jag är inte säker på att de flesta över genomsnittet ligger mellan 29000 och 36000.

      Radera
    3. Jag tycker som Birger att det måste göras en radikal förändring av skattesystemet .. Denna s k akuta situation med flyktingar bprde vara ett sådant tillfälle.Bankerna är företag och ska beskattas som sådana. Om de tycker att skatten är hög så kan de sänka sina lånekostnader. Då kostar inte räntebidragen så mycket. (De ska i vilket fall avskaffas! )Men det jag ser är att de pengar som går till Migrationsverket, kommer att spridas ut i landet som glesbygdsbidrag eftersom de rikaste kommunerna inte vill ta emot asylsökande.Migrationsverkets pengar försvinner inte i svarta hål utan blir inkomster för ägare av fastigheter och matbutiker. Upphandlingen måste ske med hårda nypor så att inkomsterna går till de redan rika. Syrierna som har utbildning blir lärare och stödpersoner i grundskolan. Det finns massor av tomma lokaler att använda och skolorna kan ha två skift. Det är inte alls sådan kris som påstås. Inte ens bostadsbristen är olöslig.. Stämmer det att det finns 53 kvm uppvärmd bostadsyta per person i Sverige. Då borde 1 miljard per år räcka långt till att dela på stora lägenheter som redan finns. Det tycker Tant Barbro.

      Radera
  4. "Den andra idén om att konfiskera bankernas vinster innebär ju, oavsett vad man tycker om banker, en signal om att Sverige inte är ett land att driva företag och kommers i."


    Banker sysslar inte med att investera i företag utan i bostadspekulation. Så det är ett helt irrelevant argument.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En bank är ett företag. Vilken typ av företag gillar vi inte nästa gång?

      Radera
  5. "Vem vann?"

    USA vann, de krigar vi betalar

    SvaraRadera
  6. Vi har fått striktare regler i invandringspolitiken. De skulle ha varit införda för flera år sedan. Sveriges Riksdag & Regering är ett större hot mot dess folk än vad Putins Ryssland någonsin kommer att vara. De flesta politiker, inklusive PK-elit, har gjort som Volkswagen: installerat en mjukvara som gör att de automatiskt minskar sitt sunda förnuft just när de kontrolleras om dehar något att komma med i invandringspolitiken.
    Resultatet av 20 års konsekvent segregationspolitik. I namn av en enögd mångkulturalism har man låtit kulturella, etniska och religiösa manliga enklaver växa sig större och starkare. I dag är det dessa som dikterar villkoren i många förorter, från vilka svenskarna redan flytt. Det är bara män som syns på dessa förorters torg. Kvinnor vågar inte eller tillåts inte att sitta på kaféer eller klä sig i kjolar. Barn tvingas till könssegregerad undervisning, flickor förbjuds att åka på skolutflykter eller umgås med pojkar. Kvinnor förbjuds att gifta sig med ateister och människor med annan religion och förbjuds till och med att gå på kvällskurser.
    Många har insett faran med en alltför snabb, kravlös och omfattande invandring till Sverige. Dessutom utan någon folklig förankring. De har inte fått komma till tals. Istället dräller det av olika opinionsbildares snedvridna lögner i media. Vem är fulast i sina försök att nedvärdera andra? Det skönmålas problem, De Goda höjer sig själva till skyarna. Det hatas olika i vårt land.
    SD föreslår förbud mot organiserat tiggeri. Moderaterna: Rasistnazister!
    M föreslår förbud mot org. av tiggare Vänstern: Rasistnazister!
    S föreslår exakt samma som Vänstern: Krafttag mot kapitalism!

    SvaraRadera
  7. Ballahu, ditt resonemang haltar när du skriver att politiker fört en politik mot de många människornas vilja i decennier. Så är inte fallet. Under de decennier du talar om har landets innevånare haft ätminstone fem val att rösta på något annat. Det har man inte gjort. Och det är inte så att väljare förts bakom ljuset, tvärtom har såväl små som stora partier argumenterat för en öppen attityd när det gäller människor på flykt. Att folket inte fått komma till tals, som du skriver, är helt enkelt inte sant. I val efter val har man kommit till tals.

    Du kan inte heller i en värld av Internet och tex Ring P1 hävda att kritiker till invandring inte haft utrymme att föra ut sina synpunkter, eller att gammelmedier inte skrivit om förorter.

    Ditt resonemang blir också märkligt med tanke på att Sverige under dessa år, med flera finanskriser, kommit ut bättre än de flesta andra länder.

    Situationen nu har tagit hela Europa på sängen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Situationen nu har tagit hela Europa på sängen" Ja visst, men mest den "humanitära" stormakten Sverige. Som hela Europa och resten av världen storögt följer, med en och annan tanke kring hur dum får man vara i sin inbillade godhet. Tror de att all världens skuld vilar på dem tänker man förmodligen också. Ja det verkar onekligen så och en universiell regel/lag, har helt fallit bort nämligen frihets regeln, som säger frihet inom ramen för allas rätt till frihet. Alltså inte de flestas rätt. Som säger lite svinn får vi ta. Läs svinnet, de som betraktas som svaga.

      Det lilla landet med den alltför stora ytterrocken, som den inte mäktar med att fylla. Ju fetare lögn desto fler tror på den. Man kan börja titta på vad som är lögn. Vi skulle inte kunna säga stopp och belägg för fler flyktingar, för då kringgår vi en massa regler som vi skrivit under. Jaha de andra medlemsländerna då? Är vi ensamma om att ha skrivit under regler om mänskliga rättigheter?. Det kommer mer överenskommelser. Birger hoppas på att det är de som kan betala som får göra det och inte andra. Nog förstår du Birger att så kommer det inte att bli.

      Mia det finns inga politiker, som klart och tydligt frågat folket om de vill att Sverige ska sticka ut och vara det land som tar emot mest flyktingar i förhållande till sin folkmängd. Fråga vem som helst du möter. Ingen politiker har frågat folket. Människor som har jobb har lockats med morötter som t.ex. jobbskatteavdrag och de har inte brytt sig om att det finns människor i "utanförskap" i landet. Dem offrar man alltså gärna. Bilden av den ensamma människan i gårdagens inlägg gav reaktioner som ja och jag förstår. Men hur mycket har vi förstått? Har vi förstått att vi är röstboskap? .Att lite morötter ramlar ner från de rikas bord.

      Politiker och media såg att det skulle bli problem. Men de var tysta. I tystnaden finns ofta sanningen.
      Och naturligtvis är det inte de som har råd, som allra först får betala för att Sverige har och har haft hybris. Det är de fattigaste, de sjuka och barn i dysfunktionella familjer. Och som folkgrupp givetvis romerna. De som ofta saknar ID handlingar. Men vi bör ju inte titta på grupper.

      Gripande bild av förtvivlan i gårdagens inlägg. Den ensamma människan. Politiken är familjestyrd. Trots att mängden ensamhushåll ökar. Den ensamme ska klara allt själv frisk som sjuk. Svårt som frisk och omöjligt som svårt sjuk. Och även i fortsättningen kommer ingen att städa åt Rut eller Knut. MP har visat sig vara ett familjeparti och barnens parti. Tillfälliga uppehållstillstånd kan man gå med på när det gäller de ensamma. Tillfälliga uppehållstillstånd är lika illa som stupstocken.

      Alltså ju fetare lögn desto fler tror på den. En sådan är att folket blivit lyssnat på. Vi har förts bakom ljuset. De svagaste har man varken hört eller lyssnat till i sin inbillade godhet. Och nu har vi alltså en ny överenskommelse, mellan sex partier denna gång. Och den betyder DÖ ni svaga. Lev ni trälar som ännu kan jobba. Och så har vi två partier utanför som vägrar anpassa sig till nyliberalismen och där sanningen ligger någonstans mitt i mellan. Kan tilläggas de är som hund och katt. Inget hopp om lösning så länge de är det.

      Det larmas nu om att socialt utsatta barnfamiljer och andra socialt utsatta, som redan vistas i landet inte kommer att få den hjälp man behöver. Hjälpen kommer att gå i första hand till flyktingfamiljer. Så kommer det inte att bli sa en MP politiker på teve. Jo precis så kommer det att bli, sa de som arbetar med socialt utsatta. Och jag tror till skillnad från Birger? att de inte jobbar med socialt utsatta för att mota bort Åkesson och SD utan för att de har hittat sin uppgift. Människan har en sådan. Tror inte heller att lärare och andra välfärdsarbetare i huvudsak jobbar på, för att hålla SD utanför.

      Lisbeth född i en dysfunktionell familj, dock ej då det gällde pengar. .

      Lisbeth


      Radera
    2. Håller med Ballahu kring att människor hatar olika i vårt land. Den som tror sig hata minst pekar ofta på andra. De är förnekelsens mästare. Kallar gärna och ofta andra för rasister. Men tre fingrar pekar alltid tillbaka. Peka och titta efter! Inbillad godhet är den allra farligaste "godheten". Det uttalade hatet egentligen lättare att se och därmed borde det vara, det minst svåra att hantera. Men det s.k. samvetet är ett hopkok av känslor, vanor, vidskepelser fruktan och inte minst fåfänga och allt detta får oss att tänka korta tankar. Vi tänker alltså inte speciellt långa tankar.

      Finner det t.ex. inte konstigt att politiker som varit en del i att blunda för Sveriges stora vapenexport, anser att vi bör ta emot väldigt många. Inte saknar de det s.k samvetet. Men de glömmer att de som flyr hit åtminstone en del, är väl medvetna över vårt lands delaktighet i att så många tvingas fly.

      Lisbeth

      Radera
    3. Varenda regering har utlovat en bättre segregation, utan att uppfylla dessa löften. Många partier har utlovat skärpta krav på invandrare, FP:s läskunnighet etc, för att sedan nedprioritera löftet när de hamnat i regeringen. Reinfeldt lurade hela svenska folket när han startade upp sin massinvandring. Om man inte kan lita på politikerna, har vi då demokrati?

      Den senaste överenskommelsen mellan sjuklöverpartierna har även den drag av lurendrejeri. Den kommer dessvärre inte att förändra någonting i rätt riktning. Det är en urvattnad kompromiss. Förslaget om tillfälliga uppehållstillstånd är så fullt av undantag att effekten helt uteblir och det saknas kraftfulla förslag om gränskontroller och förändrade förmåner för icke-medborgare. Sådana hade kunnat ge verklig effekt, vilket Danmark är ett bevis på.

      Radera
    4. "har vi då demokrati?" Nej vi har skendemokrati. Ang kraftfulla förslag om gränskontroller så är det bara en tidsfråga. Personligen så vill jag inte ha skärpta krav på invandrare. Vi talar och skriver "kanske" utifrån olika motiv. MP borde ha försäkrat sig om vilket M:s och Reinfeldts yttersta motiv var. MP:s gröna drömmar är inte förenliga med den utvecklingskurva de flesta människor uppnått. Det gör att gröna drömmar lätt blir de värsta mardrömmarna. Danmark är mer realistiska. Om de är mer goda eller mer onda ska vara osagt. Men de skrattar åt oss. Och de säger att vi kommer att bli mer lika dem.

      Lisbeth

      Radera
    5. Det är bara dumma människor som blivit tagna på sängen av det här.

      Radera
    6. "Situationen nu har tagit hela Europa på sängen"
      Ett mer än dumt försvar för något som regeringen har vetat om i månader.Alltså inte bara räknat med utan vetat om.Den gamla regeringen räknade med det,den nya förnekade.
      Reinfeldt har lurat brallorna av S och MP.
      Regeringen kommer stå där med rumpan bar och vara de som administrerar den svenska välfärdens avvecklande.
      Regeringen kommer stå där med rumpan bar och vara de som administrerar den nya svenska apartheidens utvecklande.
      Att påstå att man blivit tagna på sängen visar bara att man legat sött och nannat för länge utan väckarklocka.Och att det vill man allt fortsätta med.

      John Blund

      Radera
    7. Jaha, så hela världen består då av dumskallar eftersom ingen, absolut ingen, kunnat ana att kriget i Syrien skulle få den fruktansvärda utveckling som det fått, med en president som bombar sitt eget land sönder och samman och därtill IS framfart som varit av en helt annat art än tidigare religiösa fundamentalistiska terrorgrupper.
      Mia

      Radera
    8. Mia
      Hur länge har kriget i Syrien pågått tycker du?
      Och krigen i Irak och Afghanistan?
      I Somalia är det väl ungefär 30 - 40 år eller så...
      Som du vet består flyktingarna kanske bara till 30-40% av syrier och det är inte mina siffror.Du kan kolla själv.SCB är ett förslag.
      Så nog finns det en och annan dumskalle allt!

      Radera
    9. Ingen människa är illegal hette det.Nu skriver MP på och gör flera tusen illegala och dessutom försvinner de humanitära bidragen.
      Man kan väl för i hela helvetet inte låtsas att det är en seger för Miljöpartiet?
      Inte ens Birger Schlaug törs stå för något längre.V och Jonas Sjöstedt - här kommer jag!

      Pelle och många fler

      Radera
    10. "Man kan väl för i hela helvetet inte låtsas att det är en seger för Miljöpartiet?"

      Jodå.Det går visst.Om man kan få väljarna att köpa att man blivit tagen på sängen så går det.
      Miljöpartiet har lämnat aktivist- och-oppositionsstadiet.Nu har man kostym och sitter i regeringen.
      Då måste man dra en vit lögn ibland.Täcka sossarnas rygg.Man har varit naiva men man ville bara väl.Nu tvingas man bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla.
      Vad nu man har i en regering att göra om man är så naiv?

      Radera
  8. 8,2 miljarder svenska kronor. Så mycket pengar tar redan regeringen ifrån hjälpen till de allra fattigaste i tredje världen. Med de nya prioriteringarna av asylinvandring till Sverige på bekostnad av biståndshjälpen kan det beloppet fördubblas redan nästa år.

    Regeringens budget för asylmottagning är redan kraftigt underfinansierad. Nu annonserar statsminister Stefan Löfven att man planerar att skära mycket stora belopp i biståndsbudgeten som har avsatts för hjälp i tredje världen. Kostnaderna skenar i takt med att inströmningen av invandrare till Sverige eskalerar och tills vidare fortsätter man främst att ta ytterligare pengar ifrån utlandsbiståndet.

    Redan idag tar man 8,2 miljarder kronor av de pengar som utlovats till olika hjälporganisationer. De har gjort hjälporganisationerna mycket oroade över konsekvenserna för pågående projekt i fattiga länder. De pengar man tar idag för att täcka de ökade asylkostnaderna i Sverige är redan otillräckliga och men med den nu eskalerade invandringen kan kostnaderna komma att fördubblas redan till nästan år enligt Sveriges Radio.

    Det innebär alltså att man kan komma att ta omkring hela 16 miljarder svenska kronor direkt ifrån biståndshjälpen. Hjälporganisationerna larmar om att pågående projekt med bekämpning av fattigdom kan komma att avbrytas och skolor kan få stänga i länder som Afghanistan och de hårdast drabbade länderna i Afrika söder om Sahara.

    Redan i december i fjol larmade World Food Programme att över en miljon människor riskerade att helt bli utan mat för att bland andra Sverige tagit pengar som man utlovat till biståndshjälp.

    Kostnaden för flyktinghjälp i Sverige har visat sig vara mycket dyr och ineffektiv. Ekonomer har jämfört kostnaden för uppehälle i Sverige i förhållande till FNs flyktingorgan UNHCR:s hjälp och kommit fram till att hjälpen är 50-100 gånger så kostnadseffektiv i UNCHR:s flyktingläger.

    Mycket tyder också på att de som har det allra svårast aldrig kommer iväg på en resa till Europa, en resa som kan kosta uppemot 100 000 kronor. I stora delar av tredje världen saknas fungerande infrastruktur och för de flesta är en resa till en annan kontinent inte att tänka på. De är dessa människor som nu kommer få det svårare när regeringen gör nya prioriteringar.
    Mr.Z

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mr.Z du har en poäng där. Att ta biståndspengarna är ett vanvettigt sätt att lösa problemen i Sverige. När nu UNHCR blir utan pengar och resurser kommer ännu fler människor att fly. Vilket bevisligen kommer att få vår regering att ta ännu mer pengar från UNHCR för att försöka lösa problemen i sverige.

      Radera
  9. Själv har jag tappat framtidstron. Sveriges välfärd och sociala fred kommer dö och när den dör kraschar med stor sannolikhet också bostadsbubblan och så hamnar vi raskt i en mycket sämre värld och det är ändå bara början på en nedåtgående trend där vi minst av allt har råd till någon ekologisk omställning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De verkar vara före alla andra. De flesta verkar fortfarande befinna sig i första fasen, förnekelse. En del har redan kommit till ilskan. Några fåtal till acceptans. Vi talar förstås om kollapsen av välfärdsstaten Sverige.

      Radera
    2. Jag funderar lite på om man borde skapa något slags organisation för folk som har förlorat framtidstron. Ett bra namn vore en bra början, gärna ett med en massa f som initialer. Föreningen För Folkets Förlorade Framtidsförhoppningar, typ.

      Radera
    3. Ja,att vara ett parti som alla andra är tydligen en dygd idag.
      Med allt vad det innebär.
      Först lovar vi , sen väljer ni.
      Därefter ska det förhandlas lite och sen får vi se var vi hamnar.
      Det är ju inga löften vi ger utan ingångsvärden och mål inför förhandlingarna.

      Radera
    4. Jag drar från det här landet senast om tio månader. Jag står inte ut med att bo i ett sanningshatande vänsterfascistiskt självmördarland utan vett. Jag sällar mig hellre till de ekonomiska flyktingarna i något sydligare land. Sverige kommer tömmas på höginkomsttagare, ja på alla som klarar av att skaffa sig ett någorlunda välbetalt jobb i utlandet. Exodus! Vi lämnar de förstockade faraonerna i det här landet som sent eller aldrig kommer ta intryck av de fasor som slår landet.

      Radera
    5. Kuckeliku: Det lustiga är att du lär vara välkommen tillbaka när det blir odrägligt varmt att bo i sydligare länder, och till och med lär få sjukvård och äldrevård betald här i Sverige trots din flykt. Flyktingar behandlas drägligt, det är bra.

      Radera
    6. Anonym 10:38. Jo, det är ju så det måste fungera i en parlamentarisk demokrati. Hur skulle det annars fungera?
      L.

      Radera
    7. Inte alls omöjligt att det blir odrägligt varmt i Sverige framöver.
      Inte alls omöjligt.

      Radera
    8. Om Sverige fortfarande mot förmodan fungerar drägligt om trettio år kan jag tänkas komma tillbaka för att dö här. Jag tar tacksamt emot de rester av välfärd som staten förmår uppbåda.

      Det kommer för övrigt inte bli odrägligt varmt överallt söderut. Än mindre redan på trettio års sikt.

      Radera
    9. Jag har faktiskt funderat på att man bör starta en organisation som hjälper svenskar att flytta utomlands. Exodus vore ett strålande namn, men det finns en kristen resebyrå som heter så. Jag menar nog att det är lika bra att vi tömmer det här landet på folk. Det mår inte minst naturen bättre av. Låtsasgröna Annie Lööf vill ha 30-40 miljoner invånare i det här landet, men själv tycker jag att en population på 30-40 skogvaktare vore en mer lämplig befolkningsmängd.

      Radera
    10. Anonym 11:17:00 fm
      "Jo, det är ju så det måste fungera i en parlamentarisk demokrati"
      Du är alltså en varm förespråkare av ett system som går ut på att det måste fungera så att man först ljuger och lurar väljarna för att sedan påstå att man fått sin legitimitet av dem?
      Det är till att ha kravnivå.Är du dessutom miljöpartist och inte moderat, som ju bevisligen resonerar så,visar det bara att makt korrumperar.Det är inte omöjligt att en liberal parlamentarisk demokrati blir ifrågasatt tack vare såna som du?

      Radera
    11. Kuckeliku, du kommer knappast att dra själv. Förmodligen får du sällskap av en del som nu säger emot dig. Anonym "Inte alls omöjligt att det inte blir odrägligt varmt i Sverige framöver" Inte heller alls omöjligt, att det blir odrägligt kallt i Sverige framöver. Vilket inte betyder att uppvärmningen avstannat. Utan i så fall har tagit en paus.

      L talar om en parlamentarisk demokrati. Lustig sådan! då två partier görs allt för att hållas utanför. Det lustiga är att oavsett om man är välkommen tillbaka, så har välfärden avvecklats. Vi är det land som avreglerat i snabbaste takt och säljer ut våra naturtillgångar, plus att vi tar emot flest flyktingar, i förhållande till antalet invånare i landet. Så komma tillbaka till vad? Till det som vi brukar kalla U-land?

      FN:s rapport för ett antal år sedan sa, att vi kommer att kunna jämföras med de som vi idag kallar utvecklingsländer i mjuka värden. 2030 kan vi vara varse det. Vad förstod FN som inte "vi" förstod? Mjuka värden är skola, äldreomsorg osv. Förstod de att snabb avreglering och utförsäljning, plus stor invandring tillsammans inte skapar god välfärd? Vet att du Birger fnös åt rapporten. Eller missförstod jag?

      Varför skulle alla fega stackare som flytt konsekvenser de själva delvis varit med om att skapa återvända till Sverige? (Alla har sin del) En dels är större. Skulle vilja att alla de som talat för att Sverige ska sticka ut från det övriga Europa och gå före, genom att ta emot fler, undertecknar en solidaritetsklausul. Dvs. vi tar konsekvenserna och flyr inte likt rädda skeppsråttor skutan, när välfärden avvecklats helt.

      Styrbord bra! med detta om olika faser. Förnekelsefasen är för närvarande stark. Är man i acceptans fasen, så stannar man kvar här i Sverige. Man lämnar inte de allra svagaste som inte har kapacitet att fly. Till slut kommer det ändå inte att gå att fly till något land. Och vi är inga skeppsråttor. Vi har lämnat djurstadiet genom evolutionen.

      Lisbeth

      Radera
    12. Anonym 11:17 - det är bara i diktatur eller tvåpartisystem man inte behöver förhandla. förstår du inte det???
      Anonym 11:17 (Evert Rosén)

      Radera
    13. Anonymlör okt. 24, 12:51:00 em
      Jag förstår att du inte har några problem med att man går till val på löften inför ett val som man sedan backar på direkt när förhandlingarna börjar.Löftena behöver alltså inte ens vara realistiska eftersom man vet att de bara ska samla röster.Det garanterar mängder med missnöjda väljare när läget ser ut som det gör.Förstår du inte det?

      Radera
  10. 2015: 30000 ensamkommande gånger 1 000 000kr. 150 000 män och resten kvinnor och barn av 190000. Är det någon som kan räkna och förklara hur 29 miljarder nya skattekronor ska räcka? De 29 är bara till mottagandet och den löpande kostnaden kommer senare. Inte konstigt att Löfven börjar tänka och realisera SD förslag. Synd bara att han inte tänker på alla som behöver hjälp av t.ex UNHCR. Miljoner människor drabbas av hans beslut om biståndet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om man lyssnat noga, så har regeringen sagt att man måste ta mer av biståndet, låna pengar till flyktingmottagandet samt göra förändringar i sjukförsäkringssystemet. Trots det så skrivs det här att hoppas att det är de som har råd som får betala. Förnekelsen är sannerligen stor. "Må det vara vi som har som får betala inte de som inte har" Och varför endast en tillfällig solidaritetsskatt? Många som lever i utsatthet och social misär gör det inte tillfälligt. En del har kapacitet att ta sig ur misär andra inte. Ja de som flytt är starka kroppsligt och ofta ekonomiskt inte minst. Är det endast dem, som de som talar om sig själva, som dem som har råd egentligen kan identifiera sig med. Men de har ju efter sig lämnat dem som är svagare. Är det nödvändigtvis förenligt med styrka? Kan vara men behöver givetvis inte vara styrka. Det kan lika gärna vara förenligt med svaghet. Fast en del påstår att de som har tagit sig hit kommer att visa att det lönar sig att ta emot flyktingar. Grupper sätts mot grupper. Det finns ingen äkta godhet i det. Och de som flytt för att sedan kunna hjälpa svagare anhöriga kommer knappast att göra det med hårdare krav på anhöriginvandring.

      Lisbeth

      Radera
    2. Lisbeth, hänger inte riktigt med i ditt resonemang men håller med om att grupper ställs mot grupper och de svaga medborgarna i Sverige är en av de grupper som kommer att drabbas hårt av politikernas storslagna planer. Tyvärr har de ingen röst och de goda har annat fokus för tillfället.

      Allas lika värde och kampen fortsätter!

      Radera
  11. Ända fram tills nu har både volymer och kostnader varit förbjudna att diskutera.En helt annan sida målades upp.
    En helt annorlunda bild.
    Det var en fråga om moral och medmänsklighet.Höga ideal och värdegrund.
    Nu har det kraschat.Inte minst den svenska självbilden.Inte minst miljöpartiets självbild.
    Det krävs mer säger Löfven.Mycket mer.
    Då är det skatter som ska diskuteras.Hur ska den se ut?Vem ska betala så att jag slipper?
    Var är moralen nu? Dom höga idealen?
    De mänskliga rättigheterna?
    Ingen människa är illegal?
    Det krävs mer säger Löfven.Mycket mer.
    Man måste kunna se och erkänna att miljöpartiet är en av överenskommelsens stora förlorare i de spelteoretiska diskussionerna som nu följer.Är miljöpartiet ett parti som alla andra?
    Som trixar,manipulerar,optimerar och triangulerar?
    Är man ett parti som alla andra så fick man igenom att barnfamiljer och ensamkommande flyktingbarn skulle klara sig om man ser det positivt...
    Men det krävs mer säger Löfven.Mycket mer.
    Men det måste betyda att mänskliga rättigheter och allas lika värde är förhandlingsbart för miljöpartiet.
    Och att det kan mätas och vägas och säljas och bytas.Om vi kan tänka oss att stänga gränserna så får vi vad?
    OM miljöpartiet inte är ett parti som alla andra så har man en värdegrund att stå upp för.
    Det här vara bara början.När man börjar glida på åsikterna så hamnar man stegvis närmare och närmare Jimmie Åkesson.
    Birger vet det.
    Magda vet det.
    Gustav och Åsa vet det.
    Miljöpartiet har hamnat i en regering men sålt ut värdegrund och väljare.
    Miljöpartiet har blivit ett parti som alla andra!
    Kan Schlingman få MP att växa sig större?

    Konsulten

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där är ju inte riktigt sant, kostnader har inte alls varit förbjudna att tala om - de har redovisats i budgeten. När inflödet av flyktingar var betydligt lägre än idag så kunde man se helhetsbilden som en investering, en del "kostade", andra gick med "vinst" och som helhet funkade det bra för ett växande land som Sverige. Det är den senaste tiden det hela vuxit, på grund av krig och annat, så att kostnaderna under flera år framåt kommer att påverka budgeten som mer kostnader än intäkter.

      Närmare och närmare Åkesson, skriver Kunsulten. Åkesson har aldrig velat ta emot några alls, därmed hamnar man inte speciellt nära honom, Åkesson har rötter i nazismen och leder ett parti vars väljare, mot alla vetenskap, tror att det finns raser, Åkesson leder ett parti som har fler sympatisörer och medlemmar som gör uttalanden som är helt förfärliga - typ möt flyktingar med kulsprutor, sympatiserar med mordbränder etc.
      L.

      Radera
    2. L
      allt är möjligt bara man inbillar sig tillräckligt.
      Kostnaderna hette investeringar och berikning till för bara någon månad sen.Vinsterna skulle rädda pensionerna och det demografiska gapet och allt det.
      Kriget i Syrien har pågått länge.Det som slagit igenom är den svenska signalpolitiken.
      Den som vi nu inte klarar av att bära.Då kommer anpassningen.Till SD,oavsett dess rötter
      S och mp anpassar sig till SD med sina nazistiska rötter.S har gjort sånt förut,mer än en gång dessutom.
      För mp är det första gången.Det är jobbigt att tappa oskulden.
      Då måste man låtsas att man blivit tagen på sängen.

      John Blund

      Radera
    3. Partierna hamnar närmare och närmare Åkesson. Och det sorgliga är att i framtiden kan de flesta komma att säga att vi önskar att vi inte tagit emot några alls. Vetenskapen säger att det inte finns några raser. Men vetenskap är något som gäller tills vidare. Vetenskapen bygger på antaganden och antaganden kan och brukar förändras. Eller är det definitivt fastställt som t.ex. att jorden är rund? Det är något vi nu vet. Tro bygger på hypoteser tills det utmynnar i definitivt vetande. Och det är inte mycket vi definitivt vet.

      L försvarar media och politikernas tystnad. Politiker vet mycket väl att "vanliga" människor inte håller med om deras verklighetsbild. Hur många av folket granskar politikers budget. Inte många de lyssnar till att flyktingar, kommer att vara lönande för oss. Det är vad man sagt. Ja kriget i Syrien har pågått länge. I och med att en liten död pojke flöt i land så vaknade en del. Inte minst högljudda kändisars känslor. Det finns många som larmat i åratal. Och visst ser vi en anpassning till SD:s politik. Lite i taget och det kommer mer. Det har man t.om sagt. Det är "okej" att hata SD, Jag ogillar starkt M. Så det är lätt att förstå. Men visst blir det så att "allt är möjligt bara man inbillar sig tillräckligt" Man kan t.om. som Birger inbilla sig att folk i välfärden överlag jobbar häcken av sig för att mota bort Jimmie Åkesson eller Björn Söder. Fast det var mer ett antagande.
      Det som sker är givetvis en anpassning för att möta verkligheten. Om man inte hade motat bort Jimmie Åkesson hade SD fått tagit ansvar som övriga partier. Och nog hade det varit mer förenligt med parlamentarisk demokrati. Det blir allt fler som anser det.

      Lisbeth

      Radera
    4. Lisbeth
      Vill inte vara kinkig men jorden är inte riktigt rund eftersom den är plattare vid polerna.
      Och ju mer "sociologisk" vetenskapen blir rent allmänt så kan du nog räkna med att den snart är platt,eliptisk eller kvadratisk om så krävs.

      Radera
  12. Vacker Baez-låt, med hennes mogna röst.

    SvaraRadera
  13. Hur kan man tycka SD är ett fulparti när vi har sossarna och hela deras maktapparat? 377 Folkets hus. Och sen 8 hotell som ägs av LO. Inga erbjuds till flyktingar.
    http://www.uvell.se/2015/10/22/solidaritet-n%C3%A4r-det-inte-kostar-n%C3%A5got--28883478

    SvaraRadera
  14. Det som borde varit en debatt om krig och konsekvenser av krig har istället blivit en hätsk diskussion om ras, nationalism, egoism, kostnader och högtravande tal om ansvar.

    Putin summerar situationen i en mening:

    "Refugee Crisis: EU bearing burden of US foreign policy, says Putin"

    Men honom får man ju inte lyssna på, för då är man ett putintroll och en rysk agent. Man ska stoppa huvudet i sanden kapitulera all logik och totalt ignorera kausalitetssamband.

    SvaraRadera
    Svar
    1. USA har spenderat 1.6 trillioner dollar sedan den 11 september på att jämna mellanöstern med marken men befolkningen EU länder ska betala och ta sitt ansvar?

      Radera
  15. Neoliberal Agendalör okt. 24, 03:42:00 em

    Tror inte alls på höjda marginalskatter.

    Redan idag flyttar många svenskar utomlands, där lönerna högre och skatterna lägre. Mycket bättre att behålla kompetensen här. Som exempel, där jag jobbar har ca 10% flyttat utomlands de senaste 5 åren. Flyttar man till t.ex. New Hampshire så slipper man både inkomstskatt och moms. Lägg sen till ett löneläge som är ca 40% högre än här.

    Låt folk få komma hit, men man får stå för sin egen försörjning. Se på USA där staten bara ger hjälp de första tre månaderna. De har en mycket bättre integration. Arbetslösheten bland invadera är stundtals lägre än bland infödda.

    Om man nu vill hjälpa från statens sida så får det ske i for av lån, tänk som för studiemedel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att använda flyktingkrisen som argument för att avveckla sociala skyddsnät och införa mer amerikansk modell där man dör på gatan om man hamnat i ekonomiskt trubbel leder väl till ännu fler migrantläger och tiggare där då EU migranter och fattiga svenskar båda kommer att hamna.

      Och lån är väl inte en speciellt bra lösning med tanke på att vi är i toppen av de mest belånade länderna i världen?

      Radera
    2. Neoliberal Agendalör okt. 24, 04:25:00 em

      "där man dör på gatan om man hamnat i ekonomiskt trubbel"

      Snälla, folk dör inte på gatan, sluta tro på all socialistisk propaganda som sprids här.

      New Hampshire borde vara en mardröm, om nu era teorier skulle stämma. Så är inte fallet.

      "Och lån är väl inte en speciellt bra lösning med tanke på att vi är i toppen av de mest belånade länderna i världen?"

      Jag är inte för statliga lån, men min erfarenhet är att svenskar har otroligt svårt att förstå privat välgörenhet (vilket jag vill ha). Däremot har många haft CSN lån, vilket är ett statligt system där man står för sina egna kostnader. Inte ett perfekt system, men ett realistisk alternativ och klart mycket bättre än bidrag (där staten inte får tillbaka en enda krona, vilket vi har nu).

      Radera
    3. Så vad tror John Mynona att överenskommelsen handlar om egentligen?
      De första stegen är tagna.Nu är det bara resten kvar.
      S och MP bemannar den regeringen.De andra stöttar den.Sjöstedt vill ju vara med igen.

      Radera
    4. Staten ger ju anställningsbidrag till företag, ränteavdrag till höginkomsttagare och 34 miljarder till bankers stabiliseringsfond enligt SvD, så socialbidrag till rika tycks ju vara det normala.

      Bidrag till fattiga verkar vara fult däremot.

      Radera
    5. De enda vinnarna var de som inte blev bjudna till kompromissen.Dom kan sitta och fika nånstans och garva när de medbjudna ska förklara hur det kunde bli så här.
      För två veckor sen stod Löfven och halleluljade på manifestationen på Münchenbryggerierna.Nu hukar han i stormen och ber EU ta dom som inte får plats.
      Ber på sina bara knän faktiskt.Ber dom han kallade rasister och fascister för inte länge sen.
      Man kan bara spekulera i vilka räntor Sverige får betala när det ska investeras mera med nya lån från en marknad som nog funderar över hur stabilt Sverige egentligen är.
      Så kan det gå för en regering med feministisk utrikespolitik.

      Radera
    6. John Mynona, Ja flyktingarna används för att avveckla sociala skyddsnät. EU men främst USA vill att EU inför amerikansk modell. USA är storebror, EU blåkopian och för alltid lillebror. Men en lillebror som lider av stark växtvärk och vill bli stor. Men nu är det så en lillebror blir "aldrig" större än storebror. Sverige en pytteliten del av lillebror (EU) med liten röststyrka i parlamentet, kan alltså aldrig, bli en humanitär stormakt, trots all hybris. Det enda de kan vara är stora i truten. Och väldigt naiva.

      Anonym, "Så kan det gå för en regering med feministisk utrikespolitik" Ja akta dig för kvinnorna de kan bita dig i svansen:) Paula B (SD) var starkt emot vinster i välfärden. Men lyssnade SD till henne. Nej de lyssnar hellre till Näringslivet. Finns visserligen en del "kvinnor" där också. Men de sitter där de sitter, för att de beter sig som rationella kalla män, utan förmåga till vare sig empati eller tolerans.
      Med bakgrund till det jag skrivit, så undrar jag vilka tecken Birger Schlaug ser ang. att vi kan behålla gratis skolundervisning eller högskoleutbildning.

      Lisbeth

      Radera
    7. Anonym sön okt. 25, 05:46:00 fm
      "Så kan det gå för en regering med feministisk utrikespolitik"
      "Paula B (SD) var starkt emot vinster i välfärden"

      Paula B (SD) är väl i högsta grad inrikespolitik?

      Radera
  16. Det är väl snarare amerikansk utrikespolitik regeringen lyder under. Och "feministisk utrikespolitik" uppfanns väl som en kampanjslogan till Hillary Clinton.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så du hoppar över EU?

      Lisbeth

      Radera
    2. Lite långsökt att skylla Margot Wallström på Hillary Clinton men känns det bättre så så ok då...

      Radera
    3. "Så du hoppar över EU?"

      EU gör vad USA säger som Michael Hudson sa.

      Radera
    4. Margot Wallström bestämmer inte sveriges utrikespolitik hon får påtryckningar från Washington.

      Radera
    5. Jaha det är därför hon är osams med så många.Hillary Clinton har tryckt på.Men vad tjänar Margot Wallström på det?En plats i säkerhetsrådet eller?

      Radera
    6. Vi måste lyda wall street och amerikanska intressen för att undvika att bli ett grekland eller i värsta fall ett libyen om sverige blir olydiga och avviker från att vara en vasallstat och petrodollarslav. Wallström fick ju be om ursäkt för att ha bråkat med usas och wallenbergarnas favoritdiktatur saudi. Eller om man är tyskland och vill avsluta sanktioner mot ryssland så har man plötsligt inget volkswagen längre, tack vare NSA.



      Radera
    7. "EU gör vad USA säger" precis det var ungefär så jag skrev.

      Lisbeth

      Radera
    8. Så det var NSA som avslöjade VW.
      Det visste inte jag.
      Är det wikileaks som avslöjat det för dig?

      Radera
    9. Man får ju inte lägga in "farliga länkar" här längre så du får väl göra ditt eget detektivarbete.

      Radera
    10. Ok, du har inga som helst bevis för ditt påstående om NSA med andra ord?
      Då påstår jag att det är vad som på vanlig svenska kallas skitsnack.
      Du fabulerar helt enkelt.En foliehatt som hittar NSA i varenda soppa han ser.
      Arkiv X och det där.
      E.T. Phone Home!

      Radera
  17. Pengarna strömmar rätt igenom den fattiges plånbok och ut i samhället igen, så vad är nettokostnaden egentligen? Folk, och speciellt SD:are, pladdrar på som om "kostnaden" vore entydigt definierad. Det är den inte.

    SvaraRadera
  18. Hur kunde hållningen till vänster på ett drygt år "tok-svänga" från ena sidan till den andra: från guldgruva & investering till tillfälliga uppehållstillstånd & signal-politik? Det bara blev så? Och sen blev det något helt annat? Och vänsterväljarna fick sig en rejäl "snurr i karusellen", och sedan var det inte mer med det? Bara "vända blad" & gå vidare..?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Neoliberal Agendalör okt. 24, 09:45:00 em

      Handlar nog om antalet. Stor skillnad om det kommer 1000 per vecka eller om det kommer 10 0000. Även den mest naive vänsternisse inser att svensk ekonomi inte kan skapa lika många jobb per år som vi behövt två mandat perioder till tidigare.

      Ekonomin måste marknadsliberaliseras, eller så måste man minska på antal människor som kommer hit, dvs nyliberalism eller Sverigedemokratisk politik.






      Radera
    2. Ja, förmodligen och det är väl det som är meningen. Vi tvingas välja mellan nyliberalism eller lätt-fascism. Det är väl detta som menas med valfrihet.

      Radera
    3. Neoliberal Agendasön okt. 25, 02:15:00 fm

      Bara verkligheten som gör sig påmind, ungefär som när Sovjet kollapsade

      Att du sen ser nyliberalism som något negativt, sitter mest i din hjärna. Nyliberalism bygger på principen att man inte får initiera våld/tvång mot fredliga människor.

      Radera
    4. "Vi tvingas välja mellan nyliberalism eller lätt-fascism" Bra inlägg! Det bästa jag läst någonsin i kommentarerna. Det är precis så verkligheten ser ut. Och det är ett val mellan pest eller kolera. En del av oss ogillar nyliberalism så starkt, så att vi i vår förtvivlan tänker att ett tillfälligt val på SD, är vår mänsklighetens enda chans, att på sikt överleva. För en av sjukdomarna (pest eller kolera) är lättare att överleva. Lätt-fascism är vidrigt! och dessutom är även den, tydligt anfrätt av nyliberalism. SD föredrar M:s mycket nyliberala politik framför regeringens säger de.
      Det är du som har nyliberalism i din hjärna Neoliberal Agenda och tyvärr, så verkar även valet för Birger Schlaug vara lätt alltför lätt. Trots tidigare skriverier mot nyliberalismen... Hatet mot SD verkar sitta starkt och sambandscentralen hjärnan, måste nu jobba för fullt hos oss alla. Förresten man måste inte välja, inte om sambandscentralen säger, att i dessa tider rivs allt ner av barbarer. Oavsett vad vi väljer. Demokrati betyder även rätten att avstå från att välja.

      Nyliberalism är utförsäljning, avreglering, Den bygger på principen att allt både människor, djur, natur kan säljas ut. Och den är dessutom starkt anfrätt av kommunismens värsta avarter. Demokratin brottas med frihetens problem, frihet inom ramen för allas rätt. Kan t.ex. vara SD:s rätt, att liksom de andra representera sina väljare. Diktatur brottas med maktens problem. Vi har ännu inte lyckats förstå vad frihet är. Frihet är kunskap. Kunskap ger makt. Men tyvärr så missbrukas friheten, för det finns förmåga utan kunskap och den förmågan missbrukar makt. Det gäller oss alla, för alla är någons dräng medvetet eller omedvetet. Och jag hoppas att Birger Schlaug som många lyssnar helt och fullt till, inte i sitt ibland mycket ensidiga hat mot SD agerar omedveten dräng åt nyliberalismen. Det är nämligen inget lätt val vi står inför. Valet handlar om att välja mellan pest eller kolera, eller att gå direkt till acceptans fasen och avstå från att välja. Det därför att inget av valen är en framkomlig väg.

      Lisbeth






      Radera
    5. Demokrati, liberalism, nyliberalism och andra ismer är politiska system som används av politiker som i många fall inte ser längre än näsan räcker - ändå ska de bestämma vad människor ska tänka och hur de ska leva.
      Dessa system medför demagogi - påtvingar de som anses som mindre vetande in i ett system för att tjäna systemet.
      Christer

      Radera
    6. Neoliberal Agendasön okt. 25, 09:44:00 fm

      Lisbeth, bra att du inser att vi står inför ett val.

      Ja, man kan avstå från att välja och fortsätta som det är, men med 10 000 per vecka så kommer vi ha en arbetslöshet på 20% innan mandatperioden är slut och budgetunderskott på hundratals miljarder. Det är enkelt matematik. Fortsätter vi efter det så kommer vi hamna i samma sits som Grekland. Tillslut kommer staten helt enkelt inte ha pengar. Man tvingas bryta mot de regler/lagar som finns för de helt enkelt inte går att verkställa. Till viss del är vi redan där då en del kommuner inte kan göra det som krävs av dem.

      Jag vet att ni ser nyliberalism som pest, men ni borde ta och omvärdera er åsikt. Schweiz är ett av världens mest marknadsliberala länder och det vore åt det hållet vi skulle röra oss.

      Vore det verkligen så hemskt?

      Arbetslöshet på 3%, löneläge som är 30-40% högre, länge medellivslängd, inga sjukvårdsköer, högre rankning i FN Human Development Index osv etc.



      Radera
    7. Sverige ska överge krona-för-krona-principen nu när ladorna är tomma.
      Vi får väl se vad marknaden säger om det.Någon måste ju låna ut pengarna?

      Troika welcome!

      Radera
    8. Neoliberal Agenda, Varför skriver du inte om Schweizisk liberalism i stället för att skriva att "ni ser nyliberalism som pest". Schweiz är varken med i Euron eller EU. De föredrar Efta framför EU. Det går bättre för de länder som gör det? Vi har väl inget sådant liberalt parti. Jo det pestsmittade liberalt smittade partiet, som ingen vill ta i med tång ens, och som säger sig vara socialkonservativt. Och står utanför i stort sätt allt samarbete. De talar om Efta/EES.

      Tycker dina inlägg är intressanta och du håller alltid en god ton och svarar ofta på tilltal. Har insett länge att vi står inför ett val. Vi kan omöjligtvis röra oss åt Schweiz håll, ens om vi skulle vilja, utan att lämna EU. Det vi hör från borgerligt håll, är att vi på sikt även bör ha euron. Dessa partier föredrar MP att samarbeta med.

      Vad tycker du Neoliberal "Vore det verkligen så hemskt" om du börjar resonera kring vårt medlemskap i EU? Du vill ju ha det som i Schweiz dvs Schweizisk liberalism. Och jag förmodar att du vill ha fler folkomröstningar. Schweiz har sagt nej till kraftigt minskad invandring. Fast det finns grupper som vill upphäva det. De skulle förmodligen även folkomrösta om trycket på landet blir för stort. Demokrati betyder folkstyre. Något man på denna blogg verkar ha missat. En del talar hellre om parlamentarisk demokrati.

      Lisbeth

      Radera
    9. Här lite om vad demokrati är. Om en avstannad diskussion, kring vad demokrati är. Kan det tyda på att det saknas demokrati. Och jag gick med i MP för att jag gillade folkomröstningar. Men de kanske aldrig egentligen har gillat det? Sedan så kan man ju även kritisera demokratin. För att den är ett skenproblem. Man kan tycka att dem, som har insikt i samhällsfrågor, statliga och överstatliga problem, borde vara dem som får rösta. Men vem avgör vilka de är? "Snart" kan vi vara där.

      http://www.forskning.se/nyheterfakta/teman/demokrati/tiofragorsvar
      /vadardemokrati.5.51919b2a11aa0a4309e8000572.html

      Lisbeth

      Radera
    10. Angående nyliberalism är det ett propagandavapen för att subventionerade multinationella företag ska kunna köpa upp statliga tillgångar och företag i svagare länder.

      Radera
    11. "Demokrati betyder folkstyre. Något man på denna blogg verkar ha missat."

      Det är ett annat problem jag har med nyliberalism. Nyliberaler snackar om marknadsdemokrati, att rösta med plånboken. Och det går ju bra om man heter wallenberg men mindre bra om man bor på gatan.

      Och det innebär då att man köper politiskt inflytande precis som man ser i USA där de tagit bort gränserna för hur stora privata donationer som får göras till politiska kampanjer.

      Detta är plutokrati, inte demokrati, varken parlamentarisk eller någon annan sort. EU har strippat demokratiskt inflytande från europeiska länder och skrivit in nyliberalism i konstitutionen och EU lyder styrs av finans och industrilobbyister och av amerikanska intressen som nu med TTIP.

      Folk som skyller på vänstern, feminism och 'kulturmarxism' har totalt missat att det är mutlinationella företag, internationella banker och vapenindustrin som styr världen inte 'kulturmarxister' Den etablerade vänstern har ingen makt längre utan naivt lägger sitt hopp på att EU ska demokratiseras och dras vänsterut. Men det kommer inte att hända.

      Radera
    12. "Men än allvarligare är de långsiktiga effekterna på tilltron till den demokratiska samhällsmodellen. I kristider måste uppgörelser över de politiska blocken tydliggöra hur man lever upp till det som måste vara den yttersta kärnuppgiften: Att värna svenska rättigheter och intressen och våra grundläggande värderingar."

      Det är väl ungefär där min tilltro till Birger brister. Upplever att han ser på den där politiska kärnuppgiften med ointresse, för att inte säga med förakt ibland. Ärligare att inte längre be om mandat att företräda ett folk som egentligen inte är det man vill eller avser företräda i första hand.

      - See more at: http://m.gp.se/nyheter/ledare/kronika/1.2874477-ledarkolumn-sverige-saknar-nationella-intressen#sthash.Q0Pg4Jnq.dpuf

      Radera
    13. Neoliberal Agendasön okt. 25, 02:11:00 em

      " Schweiz är varken med i Euron eller EU. De föredrar Efta framför EU. Det går bättre för de länder som gör det?"

      Nyliberaler är mot EU, centralstyrning och byråkrat är inget vi gillar. Däremot vill vi ha frihet för varor, tjänster, människor och kapital, men för det räcker det med något liknande EFTA.

      "Vi har väl inget sådant liberalt parti."

      Jo, det har vi
      "Vårt medlemskap i EU bör omprövas bland annat på grund av överbyråkratisering, stora transfereringssystem samt en förödande jordbrukspolitik. "
      Liberala Paeriet

      "Och jag förmodar att du vill ha fler folkomröstningar. "

      Jag gillar folkomröstningar.

      Däremot inte alltid resultaten man kommer fram till, men så är det i en demokrati.

      Radera
    14. Precis, resultaten blir inte alltid det man själv kommit fram till, men så är det i en demokrati. Demokratin är för närvarande, det minst dåliga alternativet. Och då menar jag äkta demokrati med folkomröstningar i stora frågor.
      Det är en "viss" skillnad för frihet för människor och kapital. Frihet har vi dålig kläm på vad det är.

      Vi har inget sådant etablerat parti menade jag.
      I övrigt du verkar t.om, mer grön än många gammelgröningar. Som verkar ha glömt sina rötter. Så blir det, när man talar om andras. De omfamnar ju en del av dem numera marknadsekonomin, eller i alla fall de kritiserar den ljummet.

      Lisbeth

      Radera
    15. "Nyliberaler är mot EU, centralstyrning och byråkrat är inget vi gillar."

      En oreglerad marknad leder till monopol det är därför det behövs reglering för att karteller och monopol inte ska uppstå. När man då ska reglera multinationella företag krävs överstatlig reglering men då försvinner nationella demokratier och vi får just centralstyrning med en massa korruption och byråkrati.

      Radera
  19. Vi borde titta på Richard Werners förslag till lösning av Greklandskrisen för några år sedan. Staten kunde alltså ta helt vanliga banklån i svenska penningskapande banker. Och ta till ordentligt, tex 1000 mdr till låg ränta och utan nyemission av statsobligationer. Pengarna ska räcka för att nyanställa folk i alla eftersatta områden i den offentliga sektorn också. Har man en gång gått över budgettak o överskottsmål kan man lika gärna göra det ordentligt. Återskapa sedan hela välfärdssamhället som det var förr, innan den nyliberala epoken. Alla tjänar på det, även privata företag.

    SvaraRadera
  20. Kan misstänka att lobbyister för näringslivet, och moderaterna är nöjda. Utökat RUT, slopade krav
    på kollektivavtal. Och lägg därtill att arbetsgivare redan nu får en hel del subventionerade löner.
    Nu ska låglönejobb och en kuvad underklass bli permanent i Sverige.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du menar att lobbyisterna från näringslivet förhandlat bort regeringen bestående av S och MP?
      Eller är S och MP missnöjda med sin överenskommelse?
      Varför skrev dom då på?

      Radera
    2. "Kan misstänka att lobbyister för näringslivet, och moderaterna är nöjda"

      Ja, typisk 'disaster capitalism' Naomi Klein skrivit om.

      Radera
    3. Har Naomi Klein redan skrivit om hur sossar och MP sålde ut i en uppgörelse med Alliansen?

      Radera
    4. Disaster capitalism är när man utnyttjar kriser för att privatisera och marknadsliberalisera, som de gorde efter orkanen i new orleans eller i grekland eller nu med flyktingkrisen.

      Radera
    5. Men vet inte regeringen det då?

      Radera
    6. Vad menar du? klart de vet. SD är ju numera i fickan på svenskt näringsliv och almega precis som alla andra partier och sossarnas socialmoderata politik har väl länge gynnat banker och riskkapitalister.

      Jan emanuel är väl ett bra exempel på hur en socialdemokratisk politiker agerar.

      Radera
    7. "Men vet inte regeringen det då?"
      "Vad menar du? klart de vet. SD är ju numera i fickan på svenskt näringsliv och almega precis som alla andra partier "
      Allmänbildning står inte högt i kurs hos rysstrollen.Vill bara berätta för dig att SD inte sitter i någon regering.S och MP har bildat regering i Sverige vettu!
      Däremot finns möjligheten att SD bildar en regering efter valet 2018.
      Det beror på att vi har allmänna fria val tskf hur det är hos er!

      /jag är ingen Putin-kramare!

      Radera
    8. Poängen var att politik nu bestäms av näringsliv och banker. Hur putin kommer in i bilden här begriper jag inte

      Radera
    9. Det löjliga är att folk lägger sitt hopp till ett SD som helt tydligt lagt sig till sängs med riskapitalister som tjänar massor på flyktingförläggningsbuissnes det är väl därför det är så känsligt. De är dessutom NATO förespråkare trots att USA är de som orsakar flyktingkriser från början.

      Det är lika ljöligt som att vänstern lägger sitt hopp till ett nyliberalt sovjet som aldrig kommer vara mer än en kopia av den korrupta amerikanska kongressen där de står helt öppet och delar ut mutor.

      Sverige är en j-vla cirkus av korrupta politiker och naiva idioter.

      Radera
    10. Om det var poängen så varför skriver du inte det?
      "Men vet inte regeringen det då?"
      "Vad menar du? klart de vet. SD är ju numera i fickan på svenskt näringsliv och almega precis som alla andra partier "
      Det är vad du skriver.Eller hur?
      Visste du inte att SD inte sitter i regeringen?
      Appropå naiva idioter..

      Radera
    11. Skulle ni två kunna hålla på någon annanstans med er dialog? Ni tycks återkomma dag efter dag med er dialog. Varför inte skalla en egen blogg?
      Evert

      Radera
    12. Jag håller med Evert.Varför skaffar ni inte en egen blogg istället?Det är ändå bara en massa besserwissrande som ingen orkar läsa.Birger borde införa en dags kvot på inläggen så att det inte överskrids o blir spamm.

      Radera
    13. Det är lika löjligt att folk nu verkar lägga sitt hopp till Alliansen igen. Minnet är sannerligen kort. De blev bortröstade, för inte alltför länge sedan. Vårt minne blir allt sämre kan jämföras med en guldfisks säger ny forskning. Vad är det som gjort att vårt minne blir allt sämre? Säker flera saker.

      "Kompromissen" i en jäkla cirkus kompromissas det friskt. De flesta ser, att det inte räcker. Inte konstigt att "de osynliga" sätter sitt hopp till SD. Eller kanske dem med lite längre minne? De är som parti ett oprövat kort. Vill vi att det ens ska prövas? Kanske är det den frågan, vi bör ställa oss. Politiker gör sitt bästa för att det ska ske. Idiotiskt. (Observera sak inte person)

      En landsfader eller landsmoder behöver tala till alla. Nu person... Löfven talar OM alla inte till eller med. Har kikat runt på nätet och knivmorden på IKEA diskuteras friskt. Det är lika ovanligt i Sverige med knivmord på IKEA som med knivmord på skolor. Både valde ut sina offer. Det finns ingen omvänd "rasism" bara hat, ilska, rädsla, okunskap. Varför säger inte Löfven detta? Varför gör inga andra politiker det?
      Du har själv svarat på varför en del lägger sitt hopp till SD. I ett utmärkt inlägg "VI tvingas välja mellan nyliberalism eller lätt-fascism"

      Fast egentligen så är ju det en illusion. En lögn. Vi låter oss bollas runt mellan höger och vänster. Kanske dags att sluta upp med det? Det går utmärkt att rösta blankt i en demokrati. Det går även att skriva något på sedeln. "Steg 3" "Folkrörelsen ut ur EU" Eller varför inte "Skärp er" fast det sista kanske inte räknas:) Politikerna får inga tydliga signaler från folket kring att de är missnöjda. Hur ska de då kunna förstå?

      Lisbeth

      Radera
    14. Lisbeth
      Du har rätt i allt utom en sak.Politikerna vill bara inte förstå.
      Om SD inte är en signal till politiker om att de är fel ute så är ju knivmorden det?
      Opinionen svänger och allt fler vill inte ta emot flyktingar.Inte ens asyl-flyktingar.
      Oavsett vad man tycker så borde både journalister och politiker inse att det är en signal som skickas.Det är inte så troligt att signalen blir svagare och heller inte att politikerna vill förstå.
      Då får man räkna med bråk..

      Radera
    15. "Det är lika löjligt att folk nu verkar lägga sitt hopp till Alliansen igen."

      Ja, utan tvekan. Man bollar mellan det röda och det blå laget som för samma nyliberala svängdörrspolitik.

      Radera
    16. Japp och emellan studsar den gröna lilla gummibollen

      Radera
    17. Du menar väl väljaren anonym, Visserligen studsar även partiet runt... M.A Numminen, "Jag borde säga nej, fast jag vet du narrar mig, men som en gummiboll, kommer jag tillbaks till dig. Jag är en liten leksak i din famn. Jag är en gummiboll och du bollar med mig hur du vill. Jag har flytt från dig jag har t.om. gjort slut. Men som en gummiboll kommer jag tillbaks till dig"

      Anonym "Politikerna vill bara inte förstå" Även politiker är människor. Eller hur? Och hur ska de kunna förstå, när de kan leka med oss, ta oss i sin famn och narra oss.

      Lisbeth

      Radera
    18. "Även politiker är människor. Eller hur? Och hur ska de kunna förstå, när de kan leka med oss, ta oss i sin famn och narra oss."
      Tror du får utveckla lite där...
      Eller var det också Numminen?

      Radera
  21. Mängder med inlägg där de flesta undviker att svara på frågan om miljöpartiets del i överenskommelsen.
    Troligen för att det är för svårt att ta i.Löfven gick ut bara timmarna efteråt och berättade att det var tvunget med mera i Svenska Dagbladet.Mera lär knappast betyda att miljöpartiet får mer gehör fast man sitter i regeringen?
    Hur blev det så här?Ingen kan väl missa att man vänder 180 grader nu?Antingen har man ljugit tidigare eller inte förstått skriver Arpi i Svenska Dagbladet(samma tidning som Löfven berättar att det kommer mera i).
    Löfven lägger sina ingångsvärden i Svenska Dagbladet och miljöpartiet ska dansa med?
    Är det så förhandlingarna sköts i regeringen tycker jag att miljöpartiet ska lämna snarast.
    Det blir ingenting kvar av miljöpartiet annars!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonymsön okt. 25, 11:34:00 fm Det är ganska enkelt faktiskt.Det har inte riktigt gått in hos gräsrötterna än det som hänt.Man har inte hunnit med att greppa omsvängningen.När Löfven ska pressa på de gröna ännu mer så kommer det ett ramaskri underifrån som stoppar det här.
      En liten tuva stjälper ofta stora lass heter det ju?

      Erik

      Radera
    2. Miljöpartiet har blivit ett parti som alla andra.Språkrören kommer snart att berätta för fotsoldaterna att så här har MP tyckt och tänkt hela tiden.Den helt oväntade massinströmningen har bara satt fart på politikutvecklingen lite.Situationen är så allvarlig att alla politiker måste ta sitt ansvar.Också MP, eftersom man sitter i regeringen.Det är dessutom stora skillnader mellan det som nu krävs och vad SD hävdat hela tiden.SD är inte goda.Men MP är det.
      Sen går det nån dag och så säger statsministerna att det krävs mer och då kan ni rasa igen på valfri "sociala media".När ni är klara med det kan ni läsa det här inlägget igen och konstatera att det är rätt bekvämt I statsministerns knä ändå.
      Fast han sitter i knät på SD och vet om det.

      Realisten

      Radera
    3. Miljöpartiet och SD har blivit köpta precis som alla andra partier.

      Radera
  22. För den som är intresserad av den ekonomiska verklighet som tvingade regeringen och övriga att närma sig SD här om dagen finns denna intressanta läsning.
    För den som är intresserad av hur fortsättningen kommer att gestalta sig ger läsningen svaret!
    Realisten
    http://www.tino.us/2015/10/winter-is-coming/

    SvaraRadera
  23. "På senare tid har jag börjat få mail frånwhistleblowers inom myndigheter och departement, påfallande ofta socialdemokrater. En anonym tipsare inom regeringskansliet avslöjar om full panik och interna krav på massiva besparingar."
    Tinos blogg.

    SvaraRadera
  24. Widar Andersson: "Det här räcker inte långt"

    "Som sagt. Det här kommer inte att räcka. Socialdemokraterna och Moderaterna får snart ta ett varv till. Och det räcker inte med att hänga av Vänstern och Sverigedemokraterna."

    http://www.folkbladet.se/opinion/det-har-racker-inte-langt-8749346.aspx

    SvaraRadera

KOMMENTERA GÄRNA DET AKTUELLA BLOGGINLÄGGET- MEN LÅT BLI KOMMENTARER OCH INLÄGG OM ANNAT.

LÄGG INTE IN LÄNKAR I KOMMENTARSFÄLTET.

MÅNGA SOM VELAT FÖRA EN KONSTRUKTIV SAKDEBATT HAR UNDER ÅRENS LOPP MEDDELAT ATT DE TRÖTTNAT PÅ ATT FÅ INVEKTIV OCH STRUNT TILL SVAR FRÅN ANDRA KOMMENTATORER.

VI SOM ADMINISTRERAR BLOGGEN HAR DESSUTOM TRÖTTNAT PÅ ATT RENSA UT RASISTISKA OCH GENTEMOT MEDKOMMENTATORER KRÄNKANDE INLÄGG.

DET ÄR SCHYSST OM DU TAR HÄNSYN. OCH HELST ANVÄNDER DITT NAMN.

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.