onsdag 24 december 2014

Oundvikligt

 Trevlig helg
till bloggens årsnya och gamla besökare.

Julen är oundvikligen här. Inget att göra åt. Från att ha varit huvudsaken denna årstid, har den blivit transportsträcka till Den Stora Rean där kunder skall pungslås och anställda pinas. Fast det är ju trevligt också: ungarna kommer hem, katterna spinner mer än vanligt och det går mot ljusare tider trots att det blir extra val som riskerar att gå åt fanders. Kul är ju också att Sverigedemokrater låter sina barn ta emot julklappar av ett helgon från det som idag är Turkiet och firar en judisk pacifist som föddes av en hijab-bärande moder.

Och så till det oundvikliga erkännandet. Det kan ju tänkas vara lite pinsamt att jag som troende ateist får tårar i ögonen varenda gång jag hör nedanstående låt med just denna röst. Den rösten, den närvaron, den lättheten där alla de andra plågas för att hålla ut tonerna. Den största tenoren. Klicka här. Ta dig drygt fyra minuter ... Basta och god jul!

https://www.youtube.com/watch?v=kVYCudlVMSM
I gryningen just innan isen lägger sig flortunt.





21 kommentarer:

  1. Julhälsningar och en bock i kanten: det fanns inga turkar i nuvarande Turkiet på Sankt Nikolaos tid. Det var ännu kvar i Centralasien, kom först på tusentalet. Kan man gissa att han var grek, namnet är ju definitivt grekiskt.

    SvaraRadera
  2. Björn, det är förstås helt riktigt. Otydligheten rättad...God jul!

    SvaraRadera
  3. Hej Birger,

    Du skriver att du är ”troende ateist”. Jag har aldrig stött på det begreppet, så det får du gärna förklara.

    SvaraRadera
  4. Har klickat fram Jussi. Men inget ljud höres. Har kollar alla sladdar, men allt är i sin ordning. Bara ljudet fattas. Ligger felet hos avsändardatorn, eller ute på linjen?

    Gt

    SvaraRadera
  5. Tårarna tyder möjligen på en inre röst, som ateisten försöker mota undan? Känslor hör väl knappast hemma i ett förnuftsmässigt, vetenskapligt baserat samhälle.

    Men gläds åt tårarna! De kanske kan gestalta sådant som förnuftet går bet på.

    Gt ♫♫♫

    SvaraRadera
  6. Gt, vad har du för syn på människor??? Tror du inte icke-troende har känslor? Vad är det som får dig att tro att den som inte tror på gudar och liv efter detta skulle vara maskiner? Vilken hemsk uppfattning! Kanske är tårar vid en grav mer äkta hos en ateist än hos den som snarast borde vara glad över att nära och kära kommer till en bättre värld? Kanske en ateist är den med störst känslor?
    Ljudet fungerar utmärkt, du har kanske kommit åt en knapp....

    SvaraRadera
  7. Förr användes huvudduk (huckle eller dok) även i Sverige. Jussi är grym. Han kan nog få många att fälla en tår av nationalistisk stolthet ibland men det behöver ju inte betyda att man vill ut och kriga för det. Man kan ju faktiskt vara både nationalist och pacifist. Att värna om våra olikheter och traditioner istället för att utplåna alla sådana skillnader och skapa en grå massa av allt. God jul, gott nytt år och må alla få fred och frihet var de än befinner sig.

    Jan Örsell.

    SvaraRadera
  8. "Köpfesten" blir allt längre & allt mera fri från andliga budskap, som förr smögs in här & där. Även detta tyder på Marknads-samhällets seger. Borgerliga hjärtefrågor som välgörenhet intar en självklar plats i högtiden; att någon skulle undra högt politiskt över all synlig misär är numera otänkbart. Det löser sig ju med "smulor från bordet"..

    SvaraRadera
  9. Svenska fd politiker som tolkar andras gråt kan eventuellt ha misstagit sig, kan man utesluta att det var "tears of joy"?

    SvaraRadera
  10. Innan ankan ett svar till Örsell, vad har Adams Julsång (Oh, heliga natt)med nationalism att göra??? O helga natt (fransk originaltitel Le Cantique de Noël eller ofta Minuit, Chrétiens efter inledningsorden i den franska originaltexten "Minuit! Chrétiens, c’est l’heure solennelle") är ursprungligen franskspråkig, julsång komponerad 1847. Sången brukar på svenska kallas Adams julsång efter upphovsmannen till musiken Adolphe Adam. Originaltexten skrevs av Placide Cappeau, en fransk vinhandlare från staden Roquemaure 1843.

    SvaraRadera
  11. Anonym 09:41 Du ska ha tack för dina båda påpekanden!

    # Det är som bäddat för missförstånd när man som jag skulle försöka komprimera ett jätteämne till några få ord. Ser nu vid förnyad genomläsning att det kan uppfattas just så som du har gjort, dvs att jag har en vidrig människosyn.

    Vad jag menar är att alla människor har känslor, värda all respekt, och dessa har sina rötter i en andlig värld. Här måste jag bena upp andlig och andlig. En ateist kan mycket väl iaktta och uppskatta andliga aktiviteter. En s.k. troende (på andar, änglar och sånt) kan utöver detta även "iaktta" en andlig värld oberoende om musiken är on eller off, så att säga. En strikt materialistisk uppfattning skulle, vad jag har hört, anse att någon andlig värld inte finns annat än i "kulturkonsumentens" huvud, och då bara som fysik & kemi.

    I många, många härliga referat har Birger delat med sig av den andliga sfär som han lever i, där ute nära naturen. De är så författade, att jag får uppfattningen att han känner andevärldens verklighet, inte bara som avtryck i bild-, scen- eller tonkonst.

    Sedan kan jag bara fantisera om ateister, som vid möten med den andliga världen, känner att det inte kan stämma med det materialistiska och förnuftiga synsättet. Så trodde jag att resultatet av det mötet kunde framkalla omtumlande känslor och därmed tårar.

    Birger har allt som tyder på andlighet av den djupa sorten. Och det får mig att fundera över hur det går ihop med ateismen.

    Men sedan tillkommer en del sammanblandningar med otäcka skildringar från Gamla testamentet, ondska utförd i kyrklig regi genom tiderna, och bilden av en skäggig och straffande gud, allt sånt. Det är lite synd, för det kan sabba samtal om seriös ateism, seriösa andligheter etc.

    Med lite god vilja kanske du nu förstår hur jag tänker, även om du inte håller med. Förresten, vem har tänkt färdigt i dylika ting?

    # Exakt så som du tipsade, så var det! Jag är fumlig med den här datorn och hade därför råkat komma emot en knapp med en högtalarsymbol på. Så nu strömmar Jussi, till min lycka. Tack ska du ha, Anonym! Och God Jul!

    Gt

    SvaraRadera
  12. Ang. extravalet som riskerar att gå åt fanders. Det kan bli Fel, tack och lov...
    Tillit. Vi har ju redan valt mellan pest och kolera. Den dödliga sjukdomen (budgeten) fick igenom.
    Så då borde vi väl vara glada för ett extraval.

    God Jul
    Lisbeth

    SvaraRadera
  13. Det blev fel... gick åt fanders!
    gick igenom ska det vara.

    SvaraRadera
  14. Lisbeth. Tror du inte att Löfven är lite mer pigg på extraval nu, när han fick en så fin julklapp i form att framgång i mätningen?

    Gt

    SvaraRadera
  15. ...i form av framgång... ska det vara, förstås.

    Gt

    SvaraRadera
  16. Anonym 02:46!

    Nu var kanske inte poängen hur folk associerar och vad som väcker nationalistiska känslor utan poängen var att vissa felaktigt sätter likhetstecken mellan nationalism och nazism. Norge är väl så nationalistiskt man kan tänka sig men de är väl knappast några nazistiska krigshetsare för det?

    Jan Örsell.

    SvaraRadera
  17. Gt, du skriver om att den som bygger sin världsbild på vetenskap och förnuft saknar något, men om vetenskapen plötsligt kommer fram till - mot alla förmodan - att det finns änglar och en gud som skapat allt - är vetenskapen fortfarande då kall och kylig och måste man då tro på något annat för att vara en människa som inte styrs av vetenskapen och rationaliteten....
    Undrande närking

    SvaraRadera
  18. Anonym 10:20!

    Skillnaden är väl att "troende" människor vägrar att acceptera fakta när de går emot deras tro och känsla (oavsett tron handlar om Gud, kapitalism, socialism, nazism eller något annat). Det är ju de som saknar något. Medan andra tar hänsyn till fakta och bygger sin tro och känsla utifrån det. Att bara styras av känsla och sådan blind tro är ju livsfarligt och kan leda vart som helst. Därmed inte sagt att känslor och att tro på olika saker är oviktiga.

    Jan Örsell.

    SvaraRadera
  19. Gt, Vet inte om Löfven är mer pigg på extraval nu. Vet bara att Birger skrivit att det blir ett extraval, som riskerar att gå åt fanders.

    Antingen har han insiderinformation eller så är han otydlig som med Sankt Nikolaus.

    Verkligheten kommer smygande bakifrån. För vissa mer än andra.

    Lisbeth

    SvaraRadera
  20. Vi människor är programmerade robotar

    SvaraRadera
  21. Undrande närking. Bra frågor har du, tack! Här kommer ett försök till svar.

    Precis som människan har hårda resp. mjuka delar ("benrangel" kontra köttig substans), så har vi en motsvarighet i samhället: lagens tuffa väktare kontra mjuka vårdare. Och därpå vetenskapens kalla fakta kontra andlig tro.
    Jag menar att bägge polerna behövs, både det hårda och det mjuka.

    Det är väl inte uteslutet att det kan komma en tid när båda världarna möts. Det verkar som om kvantfysiken skulle vara på det spåret. Men då infinner sig frågan, i vad mån Gud kan tjänstgöra som gud när hen infångats i ett provrör.☺

    Kanske det enbart är hierarkin, med en gud på toppen, som Birgers ateism vänder sig emot. Har väl lärt mig genom inspiration av Birgers artiklar att man kan vara ateist och samtidigt tro på något bortom denna värld, bara man utesluter Gud, såvida jag inte missuppfattat det hela.

    Det finns möjligen andra varianter av ateism, där man bara erkänner materia, elström och sånt som kan ses, höras, vägas, mätas. Eller? Kanske Birger vid tillfälle lägger mina trassliga tankar tillrätta.

    Gt














    SvaraRadera

KOMMENTERA GÄRNA DET AKTUELLA BLOGGINLÄGGET- MEN LÅT BLI KOMMENTARER OCH INLÄGG OM ANNAT.

LÄGG INTE IN LÄNKAR I KOMMENTARSFÄLTET.

MÅNGA SOM VELAT FÖRA EN KONSTRUKTIV SAKDEBATT HAR UNDER ÅRENS LOPP MEDDELAT ATT DE TRÖTTNAT PÅ ATT FÅ INVEKTIV OCH STRUNT TILL SVAR FRÅN ANDRA KOMMENTATORER.

VI SOM ADMINISTRERAR BLOGGEN HAR DESSUTOM TRÖTTNAT PÅ ATT RENSA UT RASISTISKA OCH GENTEMOT MEDKOMMENTATORER KRÄNKANDE INLÄGG.

DET ÄR SCHYSST OM DU TAR HÄNSYN. OCH HELST ANVÄNDER DITT NAMN.