fredag 18 juli 2014

Ur arkivet (9): För femtio år sedan spelades musiken ännu från stenkakor. Men förbränningsmotorn är kvar.


Jag  kör genom en av Stockholms biltullar och nummerplåten fotograferas så att storebror kan hålla reda på mig. Vart jag åkt och när jag åkt. Får väl vara tacksam över att inte behöva tala om varför jag åkt. 

Kör en liten och ganska energisnål Mercedes A-klass. Den där varianten som välte i teve. Alla blev så upprörda. Som om det vore något fel i en bil som lägger sig på ryggen och vilar ibland. Det är ju miljövänligt.

Men inte särskilt mycket rock´n´roll. Ska det vara rock´n´roll så är det Cadillac som gäller. Det var Cadillac som de klassiska rock- och bluesstjärnorna drömde om på femtiotalet.

Chuck Berry hade gjort ett antal vändor på kåken innan hans dröm om en himmelsblå Cadillac Fleetwood blev uppfylld.

B. B. King hade arbetat åtskilliga år som bomullsplockare innan han kunde leva på sin blues och köpa sin första päronfärgade Cadillac.

Elvis hade åkt omkring i en risig gammal Chevrolet innan han var tillräckligt stor i Södern för att kunna skaffa sin första rosa Cadillac Eldorado.

Över sängen hade jag som åtta-nioåring en hylla där det stod en stenkaka med Bill Haley och en vinylplatta med Elvis. Samt ett foto på en rosa Cadillac. Av kärlek till allt detta har jag skrivit en roman om Elvis och livet som var. Den heter Gud älskar att färdas i en rosa Cadillac. Jag har redan fått åtskilliga frågor, varav nästan hälften med ett moraliserande tonfall, om hur jag, en miljömupp, kan välja en sådan titel för en ny bok… Är det verkligen okej att köra omkring i en vedervärdig Cadillac och spy ut avgaser? Och skulle verkligen Gud köra en sådan?

Tja, vad skulle han annars köra? En Volvo? Nej, det är inte alls märkligt att han väljer bilen som symboliserat rock´n´roll.

Däremot är det märkligt att det femtio år efter den klassiska rockens gyllene tid fortfarande är förbränningsmotor och bensin som gäller.

För femtio år sedan spelades musiken ännu från stenkakor. Vinylen hade just kommit. Men medan musikindustrin utvecklades stod bilindustrin stilla. Vinylen ersattes med cd-skivor. Men förbränningsmotorn var kvar.

Hade bilindustrin vågat satsa på ny teknik hade vi redan haft bränsleceller och vätgas istället för bensin och diesel. Då hade man gått i takt med skivindustrins utveckling. Istället för att stå stilla och sura över varje krav på rening. Några större nejsägare än bilindustrin har inte funnits sedan 50-talet… Vilket är synd!

För bilen en fantastisk uppfinning. Som gjord för att vara ett bra komplement till snabb och effektiv kollektivtrafik och supersnabba tåg. Att det nu händer en del är hoppingivande. Det största strategiska genombrottet i Sverige var när de gröna fick med sig riksdagens majoritet på att förändra beskattningen på tjänstebilar så att miljöfordon gynnades. Plötsligt köps det miljöbättre bilar som aldrig förr – och om några år finns det mängder med begagnade miljöbilar för privatpersoner. Och då händer något spännande för nostalgikerna: det skapas miljöutrymme att ta ut sin gamla Cadillac och ta sig en liten repa när solen skiner.

När Elvis tog sin rosa Cadillac för att en het sommarkväll dra jag ner till WDIA i Memhis, radiostationen som kallades ”The Mother Station of the Negroes”, så visste han väl inte riktigt vad det innebar.  Just den här kvällen var det stor välgörenhetsgala och stjärnor som Ray Charles och B.B. King deltog. Publiken var svart men när Elvis dök upp bakom kulisserna blev det kvällens största jubel. Svarta tidningar hyllade killen som en hjälte, vita ägnade sig åt sura uppstötningar. Och Louis Armstrong sa: Den killen är inte dum, skulle vilja spela in något med honom, hur många Cadillacs har han?

Det var Cadillac som räknades och utgjorde måttet på framgång. Med krom och muller som fick hjärtat att slå av lycka i fyra fjärdedelstakt.  USA:s presidenter körde omkring i Lincoln. De hade inte fattat något.

Har man en gammal Cadillac så gäller det att sköta den. Putsa på den som man putsar på sina gamla stenkakor och äkta vinylplattor. Ta fram den ur garaget någon gång när vädret är fint, precis som man någon gång per år sätter på en stenkaka med Bill Haley eller några ljuvligt raspiga vinylplattor med Elvis.

Och tänk! Om bilindustrin hade varit lika tekniksmart som musikindustrin hade vi kanske inte behövt några biltullar. Och vi hade haft en läcker Cadillac, med krom och breda däck, som gick på vätgas. Jag hade köpt den, installerat en musikanläggning som spränger trumhinnor och lirat Lawdy Miss Clawdy medan jag färdades genom landskapet.

Debattartikel i Expressen 2006 
Bild: Detalj från "Gryning i Giverny", akryl, Birger Schlaug

17 kommentarer:

  1. Observerar att du för åtta år sedan talade positivt om höghastighetståg. Vad har hänt eftersom du nu är tveksam, om jag förstått det rätt.

    SvaraRadera
  2. Gryning i dammen som Monet byggde? När började du måla?

    SvaraRadera
  3. Grrrenline, det var väl i just den vevan som jag började läsa på ordentligt och blev alltmer tveksam, inte minst eftersom jag fick en del kloka reaktioner på just den här artikelns del om just "supersnabba tåg". Mina åsikter är, trots att en del tycks tro det, gjutna i sten... Goda argument mottages tacksamt, bearbetas varsamt och sipprar in i åsiktspaketet...

    Anonym 08:19 - jag målar inte, jag kluddar någon eller några dagar någon gång emellanåt, ytterst sällan.

    SvaraRadera
  4. "Och då händer något spännande för nostalgikerna: det skapas miljöutrymme" Hur tänkte du här? Att biltekniken växlat ner oss från 10-12 ton koldioxid per person och år till 1-2 ton?? Så länge vi ligger för högt kan man väl knappast prata om miljöutrymme.

    SvaraRadera
  5. Jag ser inte det som märkligt att det fortfarande i så stor utsträckning är förbränningsmotorer och bensin som gäller. Vi lever ju fotfarande i oljeåldern. Nästan ingenting av det vi har omkring oss, allra minst bilismen, hade existerat om inte oljan pumpats upp från jordens inre. Den utveckling som startade för omkring 150 år sedan var lika betydelsefull som övergången till jordbrukssamhället för 10 000 år sedan. Oljeåldern har alltså varit det naturliga för oss, och det som är naturligt ifrågasätts inte. Men när oljan (fossila bränslen) är ”slut”, är det också slut med världen som vi känner den. Då tvingas vi återgå till en betydligt enklare tillvaro. Det finns nämligen ingenting som kan ersätta oljan. Vi har alltså under den korta tiden av ett antal decennier levt upp det kapital som det tog naturen årmiljoner att bilda. Något annat motsvarande kapital finns inte.

    Så vad är det egentligen som är så fantastiskt med uppfinningen bilen? Det var oljan som möjliggjorde den och det var oljan i form av massbilismen som sedan trängde undan allting annat och som blev sinnebilden av framstegsmyten och ett bålverk mot miljörörelsen. Allt det här stod klart för mig redan i början av 1960-talet; en lärare hjälpte till genom att förklara att om ett antal år kommer koldioxiden från förbränningsmotorerna är bli ett enormt problem eftersom hela världen värms upp. Han kände uppenbarligen till Svante Arrhenius.

    För mig blev det aldrig något körkort och följaktligen inte heller någon bil. Jag har cyklat i hela mitt liv, och vid de tillfällen jag behövt en bil har jag ringt TAXI – egen chaufför!

    SvaraRadera
  6. 09:27 - nej, det kan man egentligen inte göra, vilket du har helt rätt i. Det hela var nog mer ett teoretiskt resonemang och ett erkännande att idén med bil - gärna i form av taxi eller pool, Ulf! - förstås sågs som en frihetssymbol en gång i tiden, fattiga satar som sjöng blues och rock suktade efter de där bilarna precis som arbetarrörelsens människor i Sveriges så kallade folkhem. Allt det där förstår jag, tyvärr blev ägandet i sig en statussymbol och sedan en Svensson-norm och därefter svämmade bilarna över och samhället formades efter detta och bilindustrin gav mer jobb än vad industri för byggande av kollektivtrafik skulle ge... Löften om bra kollektivtrafik blev mossiga... Suck. Som boende på landet har familjen oftast haft två bilar, och ett flertal cyklar förstås. Bilen till järnvägsstationen är en nödvändighet, bilen en nödvändighet när lanthandeln lagt ner och när bussturerna enbart är anpassade till när barnen börjar och slutar skolan. Och, och inom parentes, skolan ha lagt både dagsschema och årsschema efter bussarna. Hur detta går ihop fattar jag inte, men så är det. Någon Cadillac har jag för övrigt inte, har aldrig haft. Inte ens en päronfärgad.

    SvaraRadera
  7. Men visst är namnet på målningen hämtat från Monets näckrosdammar??
    Målar du som Strindberg med kniv???

    SvaraRadera
  8. Ang, supersnabba tåg. Varför fokusera endast på lilla Sverige? Syftet är väl att vi ska åka kors och tvärs genom Europa? Att knyta samman varandra med ett ambitiöst snabbtågssystem.

    Med tanke på att vi framställs som ambitiösa och har avreglerat järnväggen i snabb takt, så hoppas man väl på att andra ska haka på. Både när det gäller t.ex. invandrarfrågor och järnväg så anses vi vara ett föredöme för andra. Bäst i klassen med andra ord!

    Dåligt underhåll och många privata aktörer bäddar förmodligen för, att ingen till sist vågar att åka tåg. En ren miljövinst i sig. Men först kan många få sätta livet till?

    Det finns enligt EU bloggen inga miljöpartister i miljöutskottet EU. Våra svenska parlamentariker, väljer enligt EU bloggen att trängas i andra utskott. Men de säger att de kan påverka. I vilken grad kan man undra.

    Fi t.ex. som enligt EU bloggen dissar jämställdhetsutskottet för kvinnliga rättigheter. Men de har väl fullt upp med att kasta ut rasister tillsammans med Federley och S.

    Höghastighetståg har blivit något som våra politiker gillar. Vi har nu i princip blivit lovade höghastighetståg, oavsett vilka som vinner valet. Gillar man EU, så gillar man tanken på höghastighetståg? Antingen så är vi med eller inte.

    Är man inte med i alla utskott, så tas beslut helt och hållet över våra huvuden? Bara att le och gilla läget?

    Är det fel Birger?

    Lisbeth

    SvaraRadera
  9. 11:07 - inga penslar här, kniv skall det vara. Punkt.

    Lisbeth - besluten tas nog för det mesta över våra huvuden, problemet med EU är att man alltid kan skylla på andra. I miljöutskottet finns väl ändå gröna från andra länder. Att Isabella väljer fiskeutskottet är ju självklart (hon är dessutom suppleant i miljöutskottet och lär därmed via tjänstemän bevaka detta) liksom att Max Andersson hamnade i rättsutskottet (antar att man där behandlar frågor som berör integritet etc) - Peter Eriksson hamnade i utskottet som har hand om energifrågor vilket väl är ett ur grön synvinkel viktigt utskott.

    Personligen skulle jag inte stå ut, men det beror nog på att jag är mer av entreprenör än administratör och social nätverksbyggare. Dessutom tål jag inte Bryssels korridorer, dess mentalitet och de ständiga sammanträdena om nonsens.

    SvaraRadera
  10. Tack för svar. Jytte Guteland S får väl representera Sverige i miljöutskottet då. Hur många väljare vet det?

    Naturligtvis är det självklart att Isabella Lövin väljer fiskeutskottet. Att Max Andersson hamnar i rättsutskottet är bra. Han kan där ersätta piratpartiet.
    Peter Eriksson i energiutskottet.
    Men då så, då har de i MP inte klumpat ihop sig.

    Ang. Fi undrar varför de inte sitter i jämställdhetutskottet och försvarar kvinnliga rättigheter?

    Det förutsätter och vill nog deras väljare. Ja i EU kan man alltid skylla på andra. Men gör man det, så rimmar det illa med att påstå att vi har makt. För det gör politikerna. (de flesta)

    Lisbeth

    SvaraRadera
  11. Försvarar kvinnliga rättigheter i jämställdhetsutskottet gör tydligen Anna Maria Corazza Bildt... och Malin Björk V.

    Nog tycker jag personligen att det är lite konstigt att inte Fi sitter där. Även om jag förstår, att en person inte kan dela på sig och vara överallt. De har trots allt framställt sig själva som det enda feministiska alternativet.

    Att EU handlar om socialt nätbyggande för våra politiker mer än egentlig röststyrka bör vi "nog" ha klart för oss när och om vi röstar.

    Lisbeth

    SvaraRadera
  12. Här kommer en Vätgasdriven bil men
    den syns knappt för den stora släpvagn med vätgastuber som drar den.
    Det kostar multum att dela upp
    vatten till syre och väte för att inte tala om vad det kostar att
    komprimera energin.
    Men Birger och andra kanske har
    upptäckt någon ny energiprincip
    där man kan gena.

    För mig som använder min bil en gång i veckan och kör c:a 10 mil
    per utflykt, så skulle jag gärna
    se en lösning med sol och vind
    som skapade, förlåt Birger,
    som omvandlade solvinden till
    de skvättar energi som jag behöver!

    Vänligen

    SvaraRadera
  13. De gamla värderingar som Birger
    kommer dragande med, dom är inte
    lönsamma i en amoralisk värld.
    Där är ekonomisk lönsamhet lönsammare!

    God natt Jord

    SvaraRadera
  14. Roland, tja, det där med vätgas har förstås sina sidor men - möjligen naiv - är jag fortfarnade vätgasfreak. Elbilar kräver nya batterier av en sort som lär ligga långt fram. Visserligen är jag lagom förtjust i bilar men ändå ganska nyfiken på Toyota som satsar nu - efter det att en miljöpartist i Norrland laddade med vätgas och drev utvecklingen redan på 80-talet - på bränsleceller (som drivs av vätgas och syre med vattenånga som lokal avfallsprodukt). Hyundai har sin första version färdig: IX35 Fuel Cell. Själv åkte jag med vätgas i tanken redan för 30 år sedan, visserligen bara i den tanke som finns i skallen och med en devis i bakrutan om just detta: Med vätgas i tankarna.

    SvaraRadera
  15. Birger, - möjligen naiv -
    Vilken bra rubrik!

    Jag fick en IDÉ av SF en gång.
    Han hade en labyrint, där han
    fyllde igen alla stängda vägar
    alla förlorade möjligheter som
    han hade trott på. Det blev
    väldigt många, eftersom han hade
    varit och var en mycket kreativ människa.

    SvaraRadera
  16. Einstein hade stor tilltro till
    både Jesus och Marx.
    - möjligen naiv -

    SvaraRadera
  17. Men den som har med dårar att göra
    och försöker att förklara dem
    kan snart själv platsa i gruppen!

    SvaraRadera

KOMMENTERA GÄRNA DET AKTUELLA BLOGGINLÄGGET- MEN LÅT BLI KOMMENTARER OCH INLÄGG OM ANNAT.

LÄGG INTE IN LÄNKAR I KOMMENTARSFÄLTET.

MÅNGA SOM VELAT FÖRA EN KONSTRUKTIV SAKDEBATT HAR UNDER ÅRENS LOPP MEDDELAT ATT DE TRÖTTNAT PÅ ATT FÅ INVEKTIV OCH STRUNT TILL SVAR FRÅN ANDRA KOMMENTATORER.

VI SOM ADMINISTRERAR BLOGGEN HAR DESSUTOM TRÖTTNAT PÅ ATT RENSA UT RASISTISKA OCH GENTEMOT MEDKOMMENTATORER KRÄNKANDE INLÄGG.

DET ÄR SCHYSST OM DU TAR HÄNSYN. OCH HELST ANVÄNDER DITT NAMN.