torsdag 3 april 2014

Skoltvång så länge du inte är myndig

Först ska vi ha en obligatorisk förskola. Därefter obligatorisk gymnasieskola. Åtminstone om Socialdemokraterna får bestämma... Miljöpartiet tycks gilla förslaget. Uppriktigt sagt: jag förstår ingenting. Trots att jag gick i gymnasium. Möjligen fattas mig förskolan.

Socialismens avigsidor är inte tankarna på rättfärdig fördelning, eller mer av politik för att balansera kapitalet. Avigsida är istället vurmen för obligatorium som riktas mot medborgarna. Som nu konkretiserats genom idéer om att alla i tretton tunga år skall genomgå förskola-grundskola-gymnasium. Hade jag i sjuan haft den framtiden att vänta hade jag lagt av. Luckan i natten var att det skulle kunna ta slut efter nian. Hade jag sett framtiden som en enda lång svart tunnel med påtvingade ytterligare år i en skola som jag vantrivdes i hade jag i ren desperation slutat plåga mig, sluta att ta en dag i taget i hopp om att det snart skulle bli fredag eftermiddag.

Kan inte skolan vara så lockande, intressant och spännande att man som ung själv väljer att läsa vidare är det något fel på skolan. Då är det felet som skall åtgärdas. Morötterna - att få lära sig saker - måste bli så smakliga att man inte skall behöva piska ungdomar för att få dem att tugga sådant som de ändå kommer att spotta ut.

Skoldebatten är retorisk. Den är undermålig. Och detta trots att skolpolitiker rent generellt lunkat sig fram i gymnasiet. Björklunds "betyg i fyran" är lika dumt som när MP för fyra år sedan uttalade att omdömen som efter MP-framgång skulle införas från ettan var den "viktigaste skolreformen i modern tid". Pärlbandet av dumheter förlängs nu av Löfvens krav på att alla som inte uppnått myndighetsålder skall tvingas gå i den skola man helst av allt vill kräkas på. Att däremot återinföra Kunskapslyftet är en helt annan sak. En bra sak.

32 kommentarer:

  1. Förslagets främsta syfte verkar vara att "trolla bort" ungdomsarbetslösheten.

    SvaraRadera
  2. Jag läste om en dansk undersökning där man jämförde olika elevers kunskaper. Det visade sig att elever som inte fick betyg hade bättre kunskaper än de som fick betyg.
    Anledningen sades vara att lärarna som inte behövde sätta betyg kunde ägna mer tid åt undervisning.
    Så kan det gå...

    /e/

    SvaraRadera
  3. Om kvastarna skall sopa bra, får man inte slarva med skaften.

    SvaraRadera


  4. www.waldorf.se

    Tack för ordet!☺
    Gt

    SvaraRadera
  5. Dummast med de senast föreslagna skolreformerna är de är just reformer, vilket skolan minst av allt behöver efter de senaste årens alla reformer.

    SvaraRadera
  6. Birger var nog den ende som hade lördagsledigt från skolan på 60-talet.
    Det är en del av förklaringen.
    Aran

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var 50 år sen vi hade lördagsskola. Och lördagsskola fanns inte för 60 och 70-talisterna som ändå lyckades med IT-undret.

      (Och nej, Ericsson är ingen framgångssaga att luta sig mot senaste 20 åren)

      Radera
  7. Det är nog dags för en revolu... form.

    SvaraRadera
  8. Det beror väl på vad man menar med modern tid? Det kanske avsågs den valperioden? Politiker har ofta kort till horisonterna, verkar det som.

    I övrigt är ju nästan tanken att helt taga barnen ifrån föräldrarna fullbordad. Från ett års ålder till arton! Nu är snart valparna i Djurfarmen här.

    SvaraRadera
  9. Håller med om att avigsidan med socialiststaten är det obligatorium som riktas mot medborgarna! Inga författare får sina verk offentliggjorda Det verkar hämmande mot individen. Ingen fri press, ingen yttranderätt.

    Politiska problem är för betydelsefulla, för att kunna lösas av någon partilinje.

    Men vi vet ju att problemen i huvudsak ska lösas i EU. Vi är medlemmar och eu medborgare. Riktningen är tydlig. Hur går diskussionen kring gemensamt lärande inom EU och skolan?

    Barnen vad ska de använda alla år i skolan till? Till att stöpas i samma form? Den som ifrågasätter mest får sämre betyg? Anses vara omöjlig? Får en diagnos?

    Förresten det är nu dags att efter 19 år? skriva EU:s historia. Den historia som våra barn och barnbarn, kommer att få lära sig om i skolan.

    På SVT forum ställde man sig frågan. Vem skriver den? Vem har kompetensen? Politikerna? Nej sa man, de är rädda om jobben. Före detta politiker sa man då.

    Tror den skrivs bäst av före detta politiker. Av dem som vågar.
    Tycker de två avgående EU politikerna beskrev vår politik på ett ärligt sätt. En "höger" och en "vänster" De talade om svårigheterna med att vara helt ärliga mot sina väljarna och om hur det är att ingå i olika grupper. Om att kompromissa. De talade även om att de fick kritik från sina egna partier.

    Vi är rådvilla idag ang. olika ideologier. Hur blir det i framtiden? Kommer det att klarna?

    Lisbeth

    SvaraRadera
  10. Bra inlägg!

    - "...Avigsida är istället vurmen för obligatorium som riktas mot medborgarna. Som nu konkretiserats genom idéer om att alla i tretton tunga år skall genomgå förskola-grundskola-gymnasium. Hade jag i sjuan haft den framtiden att vänta hade jag lagt av..."
    - Jag också!
    Lite fel blir det, när Du använder Löfven som tillhygge för att klanka på Socialismen.
    Men det kanske är ont om representanter för att kunna göra detta?

    SvaraRadera
  11. Trots fria skolvalet och olika elektroniska prylar som används i skolan rapporteras det att baskunskaperna hos eleverna blir sämre. Med olika panikåtgärder ska ”kunskapsskolan” återupprättas med införandet av tioårig grundskola med start från sex års ålder, förlängd skolplikt med ytterligare ett år för de som saknar behörighet till gymnasieskolan, obligatorisk sommarskola samt en internationell expertgrupp som ska forska på varför resultaten rasar i svenska skolan.

    Utbildningssystemet är – som många andra delar av systemet – i allvarlig kris. Vad är det vi låter oss ledas av? Hur formas människans världsbild? Redan i skolan fostras barnen av principer – långa skoldagar, läxor efter skoldagen – och teorier som ingår i en färdig mall. Det inlärda ska sedan bevisas och bedömas genom prov. På så sätt placeras barnen in i olika fack där de är antingen vinnare eller förlorare.
    För att klara ett prov måste eleven ge det svar som bestämts av de som gör läroplanen. Men vilka är det som bestämmer över de som formar läroplanen? Jo, de som bestämmer över det rådande systemet. Alltså är det några få människor som utser vinnare och förlorare bland eleverna. Ingen skugga ska falla över lärarkåren, även lärarna begränsas i sitt handlande av det rådande systemet.

    Människans ha-begär håller oss fångna i ett system som utarmar jordens resurser, utrotar djur och växter, förgiftar jordar, vatten, luft, människor och annat liv. Trots att vi vet detta lägger politiker och många andra tonvikten vid utökade tester och prov som gynnar systemets ta, tillverka och släng. Det handlar om att tjäna pengar på det systemet formar oss till. När maxtaxan lanserades på dagis så fann man i bakgrundsmaterialet de verkliga motiven: ”om barnen är längre tid på dagis kan föräldrarna jobba mer, vilket stimulerar den ekonomiska tillväxten.”

    Läsa, skriva, räkna, lära språk är baskunskaper som behövs. För att komma bort från det konventionella tänkandet behöver läroplanen innehålla bildning, vilket inte är det samma som utbildning. Bildning är att ge mig kunskap och färdigheter – verktyg – jag behöver för självförverkligande och för att förstå samhället och mina medmänniskor, alltså verktyg till att utveckla mig som individ och till en god medborgare. Läroplanens ledstjärna borde vara att vårda planeten, människor, djur, växter och allt liv i omtanke och kärlek för framtida behov. Eftersom tidigare händelser ständigt skrivs om bör det förflutna beskrivas med stor försiktighet till exempel som åsikter och idéer istället för påstådd fakta för att klara ett prov.

    Hoppingivande är att det finns kloka människor som ger eleven tillgång till egen kreativitet och skaparförmåga. På så sätt växer eleven i självtillit, ett tillstånd som ger insikt om den egna unika inneboende kraft som skapar nya tankegångar och idéer. För att få ”rätt man på rätt plats” behövs det människor som besitter stor medkänsla inför eleverna – vår framtid – när utbildningssystemet skapas. En viktig fråga till eleven är: Vad tycker du bäst om att göra? Det skapar möjlighet till att elevens unika och naturliga begåvning kommer fram i ljuset.

    SvaraRadera
  12. Bra! 11:35:00 Nu är vi där igen "det rådande systemet" Är det systembolaget?

    Lisbeth

    SvaraRadera
  13. Är det inte så att våra barn jämförs med andra barn? Att de konkurrerar med varandra om jobben i framtiden? Pisa undersökningen rör om oss känslomässigt. Besluten blir därefter. Barnen behandlas som maskiner. Den psykiska ohälsan går långt ner i åldrarna. Så skiljer man agnarna från vetet.

    SvaraRadera
  14. Neoliberal Agendators apr. 03, 12:55:00 em

    Lägg ner skolverket, privatisera skolorna och låt föräldrarna betala för sina barns skolgång själva, precis som de idag betalar för deras mat, kläder mm.

    EN skola för alla är lika fel som EN maträtt för alla.

    Använd pengarna man sparar till att sänka skatterna, tex. ett höjt grundavdrag.

    När det gäller "rättfärdig fördelning" så jag emot att man använder tvång/våld för att ta andra pengar. Men de som är för, varför begränsa sig till Sverige. De verkligt fattiga finns inte här utan i Afrika.

    SvaraRadera
  15. Birger!

    En vurm för obligatorium finns historiskt inom socialismen men det är inte unikt för socialismen utan finns även hos andra. Dagens skola är väl knappast skapad av socialister eller bygger på vetenskaplig grund om lärande. Det är bra att vara skeptisk mot det som påstås vara sanningen men det finns trots allt det som är sant och det som är lögn. Jorden är sfärisk och det är lika illa om majoriteten tvingas tro att jorden är platt eller man får demokratiskt rösta om saken. Det är lika fel i alla fall. Sanningen är att mera jämlika samhällen fungerar bättre än de med stora klass och löneskillnader. Det handlar om fakta och inte om ideologi.

    Skolan är en lång, utdragen förvaring av de unga så att föräldrarna ska kunna jobba mer. Trötta ut och på andra sätt döda all kreativitet så att ingen har tid och ork att tänka fritt och självständigt (varken föräldrar eller barn). Skolan är kvar i en förlegad ide (sedan den startades) om att lära barnen saker utantill tills de är färdiglärda och kan klara sig på det resten av livet. Lära ut fakta som man ofta inte har nytta av och som man ändå lätt kan ta reda på. Fakta som ofta också visar sig vara falska och måste justeras med tiden. Människor glömmer också och samhället förändras så snabbt idag att det inte går att utbilda sig för resten av livet. Det går så snabbt att det som lärs ut ofta är gammalt redan när det lärs ut.

    Sanningen är att lärandet måste spridas ut under hela livet och inte bara koncentreras till ungdomsåren. Sprid ut lärandet över hela livet och låt unga börja sitt vuxna liv som arbetare innan man är 25 till 30 år och stora delar av livet redan är förbrukat. Vi måste lära barnen hur man lär sig och hur man värderar fakta. Resten kan man lära sig efterhand både genom att plugga och arbeta. Skolsystemet måste förnyas och byggas om från grunden.

    Jan Örsell.

    SvaraRadera
  16. Aran, nejdå¨, men lördagen var så kort att den var dräglig.Slutade redan vid 12-snåret. Lördagsledigt blev det för övrigt 1968.

    SvaraRadera
  17. Är det valfrihet att kommunala skolor konkurreras ut?

    SvaraRadera
  18. Det verkar finnas en oerhörd förtjusning i att institutionalisera livet för människor bland politiker, näringsliv och fack. Arbetslinjen ska gälla från 1 års ålder och fram tills man dör verkar det som. På vägen ska vi ständigt utsättas för mätning, nagelfaring, bedömning och bli stämplade som undermåliga eller godkända. Om och om igen. Måttstocken är huruvida vi kan räknas som dugliga till att skapa maximal ekonomisk tillväxt.
    Och den skoldebatt vi ser nu skrämmer. I läroplanerna skriver man att vi ska fostras till demokratiska, toleranta och ansvarstagande medborgare. Men hur ska det ske när metoderna innehåller så mycket godtyckliga mål, så lite eftertanke och grundas i konkurrenstänkande mellan elever i såväl det lilla som det stora?
    Jag längtar efter ett samhälle som vill befria människan i dess allra bredaste mening. Inte som en monetär varelse som endast kan orientera sig med hjälp av plånbok och bästa avkastning på virtuella konton utan som den biologiska och emotionella varelse vi i grunden är.
    Jag är mycket glad att jag inte är en intellektuell, men skoltrött, 12-åring som ska tumla runt i skolsystemet sex år till. Inte konstigt att allt fler ungdomar mår skit.

    SvaraRadera
  19. Michael,
    institutionell socialkonstruktivism för att skapa den perfekta människan för att åstadkomma det perfekta samhället. Det har provats massor med gånger.

    Människan för samhället, istället för samhället för människan. Fascistiskt så det förslår.

    SvaraRadera
  20. Vad vänta av leverne inom ett Dårhus, annat än idiotiska idéer från styrande Galningar?
    ***
    EKONOMISMENS DIKTATUR =
    Ekonomistiska Unionen, vari
    Sverige ingår som lydig medlem, tyvärr!

    Enväldig Härskare över Ekonomistiska Unionen är MAMON.

    EKONOMISMENS DIKTATUR är byggd på SIFFROR.

    SIFFROR utgör denna DIKTATURS Grundlag, Konstruktion, Konstitution.

    SIFFROR utgör alla övriga DIKTATUREN bärande, Heliga lagar & Regler.

    DIKTATURENS alfabet´ = SIFFROR.

    MAMONS ord = SIFFROR.

    SIFFROR är högsta VÄRDET inom DIKTATUREN .

    SIFFROR anger alla värden inom DIKTATUREN

    Ekonomisk VINST = 100 upphöjt till 1000.
    Jorden = 0
    Liv = 0
    Naturen = 0
    Känslor = 0
    Skönhet = 0
    Humanitet = 0
    Kärlek = 0
    Omtanke = 0
    Värdighet = 0
    Integritet = 0
    Ärlighet = 0
    Rättvisa = 0
    Renhårighet = 0
    Ordhållighet = 0
    Jämställdhet = 0
    Icke stress = 0
    Lugn = 0
    Ro = 0
    Harmoni = 0
    Ej ekonomiserad kulturyttring = 0
    Humanistiska värderingar = 0
    Friskt vatten = 0
    Frisk mylla = 0
    Frisk luft = 0
    Frisk mat = 0
    Hälsa = 0
    Tankar på Framtid = 0

    Falskhet = 100
    Smartnes = 100
    Lurendrejeri = 100
    Mygel = 100
    Mutor = 100
    Korruption = 100
    Ekonomiska värderingar = 100 upphöjt till 1000
    LYCKA över Penningsamling = 100 upphöjt till 1000
    Hjärntvätt till MAMONDYRKAN = 100 upphöjt till 1000
    APPLÅDER för MAMON = 100 upphöjt till 10.000!

    Emotionell LYCKA = TABU!

    SvaraRadera
  21. Vilket hyckleri! Du förespråkar själv skoltvång för alla tills de fyller 16, men om man förespråkar skoltvång för alla tills de fyller t.ex. 17 eller 18 så är man helt plötsligt socialist och "vurmar för obligatorium som riktas mot medborgarna".

    SvaraRadera
  22. martin
    Vad tycker du om följande:
    Vi för varandra med uppdrag att förvalta vårt revir på Jorden med utbyte med andra revir när det
    gäller kunskap och några giftermål över revirgränserna samt en liten import av kryddor.
    Och att vi behåller våra händer det vill säga våra produktionskrafter hos oss själva.
    Emedan detta är förutsättningen för att vi ska kunna behålla vårt humanistiska förstånd.
    När vi ser på grupper utanför vår ö som inte har behållit förmågan att odla och att bygga hus och att sticka och sy sina kläder själva att laga mat och att
    äta tillsammans och att leva i harmoni med naturen så har dom splitrat och intalats att de äro i täten av utveklingen men känner nu också liksom naturen omkring dem att de håller på att bli stressade och galna av konkurrensen och jakten på sin rikedom samt en tilltagande oro över de håller på att förstöra livsmöjligheterna för sina barnbarn!

    Heja Sven-Eric
    Ingen kan rida så många hästar
    som Du kan. Samtidigt!
    Och Samtidigt:
    vända allting ner och Upp!!!

    SvaraRadera
  23. Jag läste om en dansk undersökning där man jämförde olika elevers kunskaper. Det visade sig att elever som inte fick betyg hade bättre kunskaper än de som fick betyg.
    -----------------

    Mer än halva tiden går åt provrättning och administration istället för undervisande så det är inte så konstigt.

    SvaraRadera
  24. Nyliberal Diktaturtors apr. 03, 07:54:00 em

    Lägg ner skolverket, privatisera skolorna och låt föräldrarna betala för sina barns skolgång själva, precis som de idag betalar för deras mat, kläder mm.
    ----------------------

    Om målet är att berika riskkapitalister med offshore konton är utan tvekan det den bästa lösningen.

    Samtidigt skapar man ju en helt ny marknad i säkerhetsföretagande för att hålla styr på den arga arbetslösa outbildade underklassen som blir följden.

    Man kunde ju helt enkelt bara sälja ut allt till högstbjudande och sälja arbetslösa som slavar.


    SvaraRadera
  25. Fattar svenska politiker begreppet "utbildnings-inflation"? Tveksamt. Vad händer med värdet på något allt för många har? Till slut duger inte ens högskoleexamen för burgar-jobb, jobb som för övrigt redan håller på att försvinna då automater snart vänder burgarna. För övrigt en mycket "gullig" barna-tro på utbildning som visas upp. Men kan man äta utbildning om inga arbetsplatser/inkomster finns? Svenska politiker tänkte nog inte på det.

    SvaraRadera
  26. Neoliberal Agendafre apr. 04, 02:56:00 fm

    "Om målet är att berika riskkapitalister med offshore konton är utan tvekan det den bästa lösningen."

    Alla föräldrar överför sina pengar frivilligt. Om de hellre vill ha hemskolning eller skolor drivna i kooperativ så blir det dit pengarna går. När det gäller offshore konto så ska vi så klart avskaffa kapitalskatter mm. så pengarna kan stanna kvar i landet till investeringar,

    "Samtidigt skapar man ju en helt ny marknad i säkerhetsföretagande för att hålla styr på den arga arbetslösa outbildade underklassen som blir följden"

    Knappast, arbetslösheten kommer bli 2-3% i en nyliberal stat och det kommer krylla av jobb. Se på Hong Kong (3.1%) och Singapore (1.8%), världens mest marknadsliberala ekonomier i dagsläget.

    "Man kunde ju helt enkelt bara sälja ut allt till högstbjudande och sälja arbetslösa som slava"

    När arbetslösheten är 2-3% så måste arbetsgivarna göra allt för locka till sig arbetskraft. Det är säljarens marknad. Gillar man inte arbetsförhållandena kan man säga upp och få ett nytt jobb samma eftermiddag.

    Det är när man har massarbetslöshet som arbetstagaren inte har något att sätta emot.

    SvaraRadera
  27. 02:06 Diskuterade just den frågan igår, utbildnings-inflation och utslagning. Och det märkliga i att jag redan som oallmänbildad och förtappad 20-åring "varnade" för detta men att politiker 2014 fortfarande inte är med på snöret. :)
    AK

    SvaraRadera
  28. Gissar att svenska politiker i alla fall till sist kommer att förstå att en handfull rika personer inte kan köpa alla tandborstar & allt toapapper. Det blir "Uppvaknandets Dag" då nästan allt som tidigare varit omöjligt, orealistiskt & oansvarigt plötsligt, över en natt, kommer att förklaras vara det helt nödvändiga..

    SvaraRadera
  29. " Det blir "Uppvaknandets Dag" då nästan allt som tidigare varit omöjligt, orealistiskt & oansvarigt plötsligt, över en natt, kommer att förklaras vara det helt nödvändiga.."
    Precis så.
    AK

    SvaraRadera
  30. De länder som ligger högt i PISA har vad jag förstår oftast tidiga betyg.

    SvaraRadera
  31. Har de bjudit in riskkapitalister i skolan?

    SvaraRadera

KOMMENTERA GÄRNA DET AKTUELLA BLOGGINLÄGGET- MEN LÅT BLI KOMMENTARER OCH INLÄGG OM ANNAT.

LÄGG INTE IN LÄNKAR I KOMMENTARSFÄLTET.

MÅNGA SOM VELAT FÖRA EN KONSTRUKTIV SAKDEBATT HAR UNDER ÅRENS LOPP MEDDELAT ATT DE TRÖTTNAT PÅ ATT FÅ INVEKTIV OCH STRUNT TILL SVAR FRÅN ANDRA KOMMENTATORER.

VI SOM ADMINISTRERAR BLOGGEN HAR DESSUTOM TRÖTTNAT PÅ ATT RENSA UT RASISTISKA OCH GENTEMOT MEDKOMMENTATORER KRÄNKANDE INLÄGG.

DET ÄR SCHYSST OM DU TAR HÄNSYN. OCH HELST ANVÄNDER DITT NAMN.