torsdag 20 februari 2014

Väljarna har nu att ta ställning till vilken bortförklaring som är bäst...

Bästa parti i skolfrågor, enligt SIFO.
Det är panik i skoldebatten. Utspel läggs till utspel. Utredning läggs till utredning. Och alla skyller på alla. Vems är felet? 

Borgarna skyller på sossarna. Sossarna skyller på Björklund. Sverigedemokraterna skyller på invandrarna. Vänsterpartiet skyller på alla andra. Och Miljöpartiet ber om ursäkt för att man inte förstått vad man ställt till med. Väljarna har nu att ta ställning till vilken bortförklaring som är bäst. 

Det är många reformer som drabbat skolan. Göran Persson, som var skolminister drev igenom kommunalisering av skolan med hjälp av Vänstern. Det var Ylva Johansson, som då var skolansvarig i VPK, som drev sitt parti in i fällan. Ylva tackades för hjälpen några år senare, då hon blivit medlem i Socialdemokraterna. Hon utsågs till statsråd. 

När samme Persson som kommunaliserat skolan under krisåren på 90-talet skulle sanera statens budget så blev det, inte minst, genom besparingar i socialförsäkringarna. Vilket fick den piffiga följden att kommunerna fick ökade kostnader för lagstadgade socialbidrag. För att inte gå i bankrutt sparade man på skolan. Antalet vuxna reducerades. Lärarnas arbetsmiljö blev sämre. Lärare fick ta på sig rollen som kuratorer, vaktmästare och byråkrater. Inte blev det bättre när MP drev igenom att lärare också skulle skriva omfattande omdömen om varje elev redan från första klass.

Som grädde på moset infördes såväl skolpeng som den pikanta rätten för riskkapitalbolag att tjäna pengar på skolor. Världen tittade med häpnad på Sverige. Plötsligt, mitt i hela svackan, kom inte bara en liten parvel till skolan. Utan främst en påse med pengar. Vilket naturligtvis påverkade skolan, lärarna, rektorerna, studierna, urvalet, betygen, föräldrarna och eleverna. Till det sämre, hävdar jag.

Det är aldrig bra när skolledare betraktar små parvlar som äntrar livets stege som små penningpåsar. Bedömande blickar på temat "är du lönsam, lille vän" gör inte skolan bättre. Inte livet heller. 

Och skoldebatten pågår. Alla jagar den perfekta bortförklaringen. Ett tips till borgerliga politiker, som desperat söker retoriskt fiffiga bortförklaringar, är att föra ner ansvaret till Olof Palme. Det var han som 1968 lade den proposition till riksdagen som innebar att Sverige skulle anamma den tomma mängdens filosofi…

Ni som har några år på nacken kommer nog ihåg mängdläran som skulle frälsa den svenska skolan. Matematiken skulle inte längre bestå av räknetal. Utan av mängder, delmängder och… tomma mängder. Euklides skulle begravas. 45 000 lärare sattes i skolning, föräldrar uppmanades att gå Hermodskurser för att kunna bistå sina telningar som inte fattade ett jota. Abstraktionsnivån var av den art att en normalbegåvad förälder kunde få krupp.

Eleverna var förvirrade, föräldrarna förtvivlade och väljarna förbannade. Så Olof Palme, som var en snabbfotad politiker, lovade inför valet 1974 att projektet skulle läggas ner. Det var dags då.
Tomma mängder har satt sina outplånliga spår på en hel nation. En del av de drabbade är numera skolpolitiker. Tycks det.

Krönikan är tidigare införd i HD.

23 kommentarer:

  1. Ett problem med kommunaliseringen, som är värt att tänka på i valdebatten, är att politikerna inte kan styra skolan på det sättet som de säger.

    Om Löfven vill satsa på mindre klasser tex så kan han egentligen bara ge kommunerna en liten pott pengar att försöka göra detta. Han äger inte makten längre att faktiskt genomföra detta.

    Då det är brist på bra lärare blir det ännu klurigare.

    Så att alla skyller på alla är ganska naturligt när ingen egentligen har makten...

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Well, mängdteori har såväl praktiska som teoretiska tillämpningar inom matematik och datalogi och utgör inte i sig själv någon form av politiskt tyckande, vilket man kanske kan få intryck av i Schlaugs retorik. Därmed inte sagt att mängdteori hör hemma i grundskolan som någon slags allmän pedagogisk utgångspunkt - då blir det ju i högsta grad politik och tyckande, såvida nu inte forskning visat övertygande stöd för att barn blir bättre på matte med en sådan utgångspunkt, vilket jag betvivlar.
    I övrigt så borde väl utgångspunkten för varje aktör i "skoldebatten" vara att titta på hur skolan ser ut och fungerar idag, oavsett vem/vilka som tog de många beslut som lett fram till detta läge, identifiera styrkorna och svagheterna, och sedan, med stöd i forskning, beskriva en skola så som den borde vara. Men rationellt tänkande verkar inte vara något som dagens politiska system främjar i någon högre grad, så inte konstigt att skolan ser ut som den gör...

    SvaraRadera
  4. New Math som det hette i USA var en bra ide som misslyckades eftersom den stötte sig med konservativa både här och där.

    Jag förstår inte riktigt hur ett kortvarigt experiment på 60-70 talet förvandlar den svenska skolan från världsklass på 80 talet till en katastrof på 10 talet.

    SvaraRadera
  5. Jasså är det MP:s fel att min fru (som är lärare) måste sitta hemma på kvällarna och skriva omdömen som ingen läser?

    Frågan är om dom ångrar det också. Och försöker få bort eländet.

    SvaraRadera
  6. Birger skriver om snabbfotade politiker. "Så Olof Palme, som var en snabbfotad politiker..."

    Ett dåligt beslut leder ofta till flera dåliga beslut. De kan även komma från hjärtat. Känslomässiga ogenomtänkta beslut leder sällan till långa tankar. Då hamnar vi snett beroende på vad vi vill uppnå förstås.

    "Som grädde på moset infördes skolpeng som den pikanta rätten för riskkapitalbolag att tjäna pengar på skolan"

    EU anpassningen startade för länge sedan. EU är privatiseringens Mecka. Vi vill alla gärna vara goda förebilder och gå före. Politiker är inte annorlunda utan mänskliga. (I bästa fall). Sverige ses som förebild av en del. Men den bilden börjar förändras. Det är få som avundas vår skola. Så hur vänder vi denna utveckling?

    Lisbeth

    SvaraRadera
  7. Jan Wiklund, den reformen beskrevs som "den viktigaste skolreformen i modern tid" av Peter Eriksson! Birger höll på att flyga i taket...Se här:
    http://schlaug.blogspot.se/2010/07/den-viktigate-reformen-i-modern-tid.html

    L.

    SvaraRadera
  8. Thomas E... du verkar inte ha så stort sinne för humor!

    SvaraRadera
  9. Den främsta förklaringen till de dåliga resultaten är naturligtvis fysiken. När människan med ett välstånd inte behöver fokusera på verklighetens problem så börjar hon fantisera och då försämras den mentala hälsan med en slags allmän-ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder). Verklighetsflykten finns inom romanläsning, musik, droger, film, teater, flyktinghjälp, rollspel, hållbar utveckling, demokratisk populism, solenergi, bloggande, psykoterapi, sexuella avvikelser, medborgarlön, matlagning, massmedia, politiska lekar och andra lekar, sport, mode, resor och mycket annat. Speciellt märks det på ungarnas förmåga att tänka. Man kan få något för ingenting.

    Det som tog miljontals år att bilda i människans huvud bryts ner på nolltid. Eleverna blir som apor. Oavsett satsade pengar så blir dom bara dummare. Att det här landet har påverkats speciellt beror nog mest på kombinationen centralstyre och högt välstånd efter kriget. Ungefär som med naturresursernas dyrare utvinning och börsernas reala fall kan det inte påverkas. Och ungefär som med komplexitetsökningens fallande avkastning. Det är inte heller något att moralisera om. Allt har sin tid. Det sluttande planet, ni vet.

    SvaraRadera
  10. oavsett satsade pengar så fyller de riskkapitalbolagens fickor. Under tiden blir vi allt mer dummare.

    SvaraRadera
  11. MP skyller på att man inte har förstått vad man ställt till med. En bra början men det räcker inte.
    Om de nu har förstått något mer så krävs krafttag och kursändring. Att som V skylla på alla andra räcker inte heller. Bättre vore att skylla på ALLA.

    SvaraRadera
  12. Trots fria skolvalet och olika elektroniska prylar som används i skolan rapporteras det att baskunskaperna hos eleverna blir sämre. Med olika panikåtgärder ska ”kunskapsskolan” återupprättas med införandet av tioårig grundskola med start från sex års ålder, förlängd skolplikt med ytterligare ett år för de som saknar behörighet till gymnasieskolan, obligatorisk sommarskola samt en internationell expertgrupp som ska forska på varför resultaten rasar i svenska skolan.

    Utbildningssystemet är – som många andra delar av systemet – i allvarlig kris. Vad är det vi låter oss ledas av? Hur formas människans världsbild? Redan i skolan fostras barnen av principer – långa skoldagar, läxor efter skoldagen – och teorier som ingår i en färdig mall. Det inlärda ska sedan bevisas och bedömas genom prov. På så sätt placeras barnen in i olika fack där de är antingen vinnare eller förlorare.
    För att klara ett prov måste eleven ge det svar som bestämts av de som gör läroplanen. Men vilka är det som bestämmer över de som formar läroplanen? Jo, de som bestämmer över det rådande systemet. Alltså är det några få människor som utser vinnare och förlorare bland eleverna. Ingen skugga ska falla över lärarkåren, även lärarna begränsas i sitt handlande av det rådande systemet.

    Människans ha-begär håller oss fångna i ett system som utarmar jordens resurser, utrotar djur och växter, förgiftar jordar, vatten, luft, människor och annat liv. Trots att vi vet detta lägger politiker och många andra tonvikten vid utökade tester och prov som gynnar systemets ta, tillverka och släng. Det handlar om att tjäna pengar på det systemet formar oss till. När maxtaxan lanserades på dagis så fann man i bakgrundsmaterialet de verkliga motiven: ”om barnen är längre tid på dagis kan föräldrarna jobba mer, vilket stimulerar den ekonomiska tillväxten.”

    Läsa, skriva, räkna, lära språk är baskunskaper som behövs. För att komma bort från det konventionella tänkandet behöver läroplanen innehålla bildning, vilket inte är det samma som utbildning. Bildning är att ge mig kunskap och färdigheter – verktyg – jag behöver för självförverkligande och för att förstå samhället och mina medmänniskor, alltså verktyg till att utveckla mig som individ och till en god medborgare. Läroplanens ledstjärna borde vara att vårda planeten, människor, djur, växter och allt liv i omtanke och kärlek för framtida behov. Eftersom tidigare händelser ständigt skrivs om bör det förflutna beskrivas med stor försiktighet till exempel som åsikter och idéer istället för påstådd fakta för att klara ett prov.

    Hoppingivande är att det finns kloka människor som ger eleven tillgång till egen kreativitet och skaparförmåga. På så sätt växer eleven i självtillit, ett tillstånd som ger insikt om den egna unika inneboende kraft som skapar nya tankegångar och idéer. För att få ”rätt man på rätt plats” behövs det människor som besitter stor medkänsla inför eleverna – vår framtid – när utbildningssystemet skapas. En viktig fråga till eleven är: Vad tycker du bäst om att göra? Det skapar möjlighet till att elevens unika och naturliga begåvning kommer fram i ljuset.

    SvaraRadera
  13. Många önsketänker utifrån politiska utgångspunkter. Enligt populismen är det effektivaste systemet det som har beslutats demokratiskt. Om fysiken skulle förklara skolans problem skulle apparaten haverera och så kan det ju inte vara.

    Det är ungefär som när den sedan länge bortgångne ryske solforskaren Tchijevsky kunde konstatera att människans psyke och närmare bestämt hennes retlighet korrelerar med solfläckarna och detta i sig ger stora politiska händelser. Solcykel 24 toppar just nu. Den är inte så stark. Men det verkar finnas en del spänningar som behöver laddas ur.

    http://www.cyclesresearchinstitute.org/cycles-history/chizhevsky1.pdf

    När jorden var platt fattade makthavarna hur det verkligen var långt innan den stora massan, som måste undanhållas viss information för den allmänna säkerheten. Det hela är ganska löjligt. Stalin blev tokig på Tchijevsky eftersom revolutionen skulle ha berott på solen och han placerades i arbetsläger. Idag är det inte lika farligt att ifrågasätta apparatens logik. Men den centrala hjärntvätten med informationstekniken är desto större.

    Senare i Sovjet under en topp var retligheten stor över att systemet inte längre fungerade. Vid nästa topp blev de amerikanska militära strategerna retade över att kineserna skulle kunna nå framgångar och kontrollera de stora oljetillgångarna och de satte igång flygplansäventyren. Retligheten toppar och finns då politiska lösningar tillgängliga så kommer de till uttryck. Att tro att det finns något rationellt demokratiskt system som styr allt är jämförbart med religiösa föreställningar och så är det naturligtvis även inom skolan.

    http://astrocycle.net/SunSpots_1950.png

    SvaraRadera
  14. Palme märkliga död med villospår åt alla håll och polisens ledning i centrum från första början framstår också som en tom mängd med dunkla filosofiska syften. Solen kom med på ett litet hörn med tiden vald till de sista minuterna den dag som förlängs ibland på grund av rotationernas förhållanden, känt utan större fysikkunskaper.

    Idag styr fysiken. Om man vill ta kontroll över denna så kan man inte låtsas att den inte finns utom möjligen i någon abstrakt skolbok. Det här landet finns nog inte efter runt 2050 och det är dags att planera och dämpa kollapsen på olika sätt och eventuellt försena den. Det blir inte så flott när utvinningen upphör och det bara finns rester.

    Valde Palme solsystemet? Eller valde solsystemet Palme? Mest sannolikt är nog att den snabbfotade Palme hittade på detta själv, som många andra hjälteförklarade frälsande dårar har gjort genom historien. De som tror på apparaten och inte på fysiken blir bara mer snurriga i skallen med mer detaljer.

    Man kan titta på en film utan att riskera att få ADHD. Många fler än poliser och utredare med tomma mängder hjälpte till för att få bortförklaringar. Och även här kan man välja vad man tror utifrån politiska utgångspunkter. Och lätt vara förvirrad, förtvivlad eller förbannad.

    http://www.dailymotion.com/playlist/xxzpb_bugygangas_offret-tarkovsky-1986/1#video=x91zei

    SvaraRadera
  15. SD har väl inte helt fel när partiet hävdar att invandringen från Mena-länderna inverkar negativt på skolresultaten?

    SvaraRadera
  16. Apropå barnen;

    "Nu har Wi haft en lågkonjunktur i tre år. Och av historisk erfarenhet då så vet Wi att det blir lite högkonjunktur nu förhoppningsvis… – och sen efter det så blir det en ny lågkonjunktur. Det behöver inte alls bli någon lågkonjunktur igen… – om Wi inte tänker fram den i FÖRVÄG. Små barn tänker aldrig i de termerna. Dom kör som om det vore högkonjunktur jämt… – både på de fysiska förutsättningar och på den mentala sidan. Det ÄR ju högkonjunktur jämt.

    Maria: Så du menar att det är små barn som egentligen Wi borde lära oss av… – och inte tvärt om ?

    Josef: Ja… – Wi har INGENTING att lära små barn. Därför att om det vore så… – så skulle dom inte… – jag menar det är ett faktum det här att dom lär sig på fem år lika mycket som Wi lär oss under resten av vårt Liv. Är deras sätt att förhålla sig till verkligheten då… – som det finns ett ÖverFlöd utav allting i. Det här landet till exempel… – som utan vidare enligt den etablerade erkända vetenskapen kan försörja hundra miljoner människor… – och Wi är åtta och en halv.

    Varför skall Wi överhuvudtaget bekymra oss om det räcker si eller så. Det är ju fullständigt vansinnigt egentligen. Och så tänker ju inte små barn att inte den här världen… – som jag har fötts in i den räcker inte till för mig. Utan dom VET ju inifrån och ut att det här räcker åt mig… – det finns ett ÖverFlöd och lever i det." - slut citat ifrån en bit ned i texten här.

    Tänkvärt ?

    SvaraRadera
  17. Ja det ser illa ut Birger!Här synes inget hjälpa.Kanske får Regeringen som Bertold Brecht en gång sade:"Byta Folk" ???
    Kanske lämpligtvis till Koreaner eller Finnar :)??

    SvaraRadera
  18. Folkpartiet ropar "Hjälp ryssen kommer" Anders säger diplomatiskt låt oss bygga en Borg som skyddar mot öst. Centerpartiet skaldar " Fäll-din tår över svunna tider". KD ber till gud över mera pengar till gud. Ja(S) utropar Stefan vi måste bygga ett superplan för att rädda jobben och tar lov(en) runt golvet för att se om Anders hästsvans går finna någonstans. Miljöpartiet föreslår miljövänliga handgranater av trä och en cyklande arme. Jonas sitter på vänstra sidan fäller en tår och kikar på OS(S). Jimmy håller i fanan och föreslår med (A)risk för att bli hånad att det borde bjudas på tårta och att han vill ha ett helrör. Plötsligt tystnar alla och lystrar "Put-in mej, jag vill vara med" Annie skrockar he he det är bara den gamla kommunisten Lasse som inte kommer över tröskeln. Ska du säga Annie smilar en nyvaken Gustav och slår sig på bröstet.

    SvaraRadera
  19. Skolans problem är i första hand sociokulturellt, i andra hand socioekonomiskt, i tredje hand organisatoriskt. Ibland går de tre inte att skilja.

    http://filosofenpatronen2.blogspot.se/2014/02/vad-sotji-lar-oss-om-den-svenska-skolan.html

    SvaraRadera

  20. Renen förhindrar klimateffekter
    Publicerad i måndags kl 11.18 (uppdaterad i måndags kl 11.35)

    Storuman/Tärnaby Renen kan stoppa en del av effekterna från en klimatförändring i fjället.

    Enligt Elin Kaarlejärvis, forskare inom Institutionen för ekologi, miljö och geovetenskap på Umeå universitet, kan betande renar stoppa ny växtlighet som får möjlighet att etablera sig på kalfjället efter en global uppvärmning.

    - Förändringar i fjällvegetationen beror mycket på antalet renar i området. Ett måttligt betande förhindrar migration av nya arter och minskar vegetationens tillväxt
    Roland
    Som en gräsklippare då?
    Apropå tomma mängder av vett
    och pedagogik som driver med förståndet.
    Jag såg dig där Du var. Hynda.

    SvaraRadera
  21. Att folk i allmänhet och speciellt yngre har fått något liknande ADHD, som jag nämner ovan, antyder att de har drabbats av något mentalt fel i huvudet. Mer objektivt uttryckt har dom fått en kortare planeringshorisont, vilket kan förväntas enligt fysiken. På detta sätt är det rationellt och inget fel. Kortsiktigheten märks på en mängd olika områden. Det angrips och politiseras ibland åt det ena eller andra hållet. Detta kan inte påverkas på makronivån. Exempel är att folk pratar mer i munnen på varandra, har svårare att upprätthålla långsiktiga relationer och behöver mer aktivering.

    Kortsiktigheten gör att välståndet och speciellt lönerna har utvecklats positivt under senare år, trots dubbla kostnader i naturresursernas utvinning, från en väldigt låg nivå. Detta gör att fallet bara blir brantare när det kommer, speciellt i det här importberoende och överbefolkade landet. Exempel på sådana förändringar är mindre industriproduktion, mindre investeringar, mindre byggande, mer lågprisimport inom livsmedel och prylar, mindre militära kostnader, lägre skattetryck, mindre bidrag till arbetsskygga, mer konkurrens, mer slimmade organisationer med mera. Det sluttande planet har kommit och detta är klack som man kan ta tag i. När tillförseln från utlandet upphör så kommer den lodräta fasen.

    Själv utsattes jag för Hej Matematik några år med början hösten 1970 i 7:an. Jag tror inte att det fick några ”outplånliga spår på en hel nation”. Men det var en rolig vinkling av Birger.

    SvaraRadera
  22. Kan för en gång skull hålla med om något som PK-Schlaug skrivit...
    Mängdläran var en fabulös dårskap vilket jag som 13-åring omedelbart insåg. Mängdlärans införande visar att Sveriges politiska system redan mentalt kollapsat 1973 eftersom sådan fullständig dårskap som mängdläran kunde rinna igen systemet och genomföras. Sverige var runt 1973 ett av världens absolut rikaste länder men den kulturmarxistiska förstörelsen av den svenska staten och det svenska folket hade redan inletts.
    Tror att vi antagligen får uppleva en stor omvälvning (kanske katastrof) under de närmaste 10-15 åren.

    SvaraRadera
  23. SD skyller på invandringspolitiken, inte på invandrarna. Två olika saker.

    Idag lördag kan man på www.avpixlat.info läsa om en SD-medarbetares avhopp. Han är invandrare och har varit skribent på sajten. Men nu har han hoppat av. Avpixlats redaktör gissar orsaken.

    SvaraRadera

KOMMENTERA GÄRNA DET AKTUELLA BLOGGINLÄGGET- MEN LÅT BLI KOMMENTARER OCH INLÄGG OM ANNAT.

LÄGG INTE IN LÄNKAR I KOMMENTARSFÄLTET.

MÅNGA SOM VELAT FÖRA EN KONSTRUKTIV SAKDEBATT HAR UNDER ÅRENS LOPP MEDDELAT ATT DE TRÖTTNAT PÅ ATT FÅ INVEKTIV OCH STRUNT TILL SVAR FRÅN ANDRA KOMMENTATORER.

VI SOM ADMINISTRERAR BLOGGEN HAR DESSUTOM TRÖTTNAT PÅ ATT RENSA UT RASISTISKA OCH GENTEMOT MEDKOMMENTATORER KRÄNKANDE INLÄGG.

DET ÄR SCHYSST OM DU TAR HÄNSYN. OCH HELST ANVÄNDER DITT NAMN.

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.