måndag 10 februari 2014

Felet med skolan? Skyll på ryssen, Palme och den tomma mängden!

Skolan utreds till förbannelse. Utredning läggs till utredning, det ena reformförslaget läggs efter det andra. Det är val. Det är panik. Alla skyller på alla.  Låt mig därför ge ett svar på varför det gått åt fanders: Det är den tomma mängdens fel.

Som parvel var jag mycket duglig i matematik, det var det roligaste ämnet, jag kastade mig över läxorna, gjorde mer än jag skulle, sneglade i äldre elevers böcker. Så småningom kom den tomma mängden in i mitt liv. Som elev, som förälder, som människa.
 
Den tomma mängden, som under några år kom att betraktas som skolans pedagogiska frälsare, är den mängd som saknar element. Den tomma mängden är delmängd till varje annan mängd och till sig själv. Så ni bara vet.

Och allt är kommunisternas fel. Sovjet hade skickat upp den första satelliten, kommunisterna visade sig ligga före den västerländska demokratin i såväl naturvetenskap som matematik. Vad göra? Jo,  amerikanerna satsade mängder med pengar på forskning som skulle kunna dra upp USA:s rymdindustri till de sfärer där kommunisterna färdades. Man satsade stora pengar och mänskliga resurser på matematisk och naturvetenskaplig forskning. Man letade efter frälsning. Och trodde sig funnit den. I den tomma mängden.

År 1959 - jag gick då i tredje klass och var ännu omedveten om den tomma mängdens förbannelse - samlades den tomma mängdens hjärnor i Paris för att revolutionera matematiken. Euklides, denne matematiska hedersman, skulle skrotas. Den tomma mängden skulle införas på bred bas i den västerländska skolan. Nu jävlar skulle bolsjevikerna utmanas!

I Sverige lade Olof Palme (1968) fram en proposition om införande av den nya matematik i den svenska skolan. Nu var det kört över hela linjen. Några av oss arma satar hade redan drabbats av lärare som ville gå i den tomma mängdens frontlinje. De talade med den nyfrälstas strålande ögon om unioner, snittar, delmängder. Och disjunkta mängder.

Min förstfödda dotter drabbades fullt ut av en bok med namnet Hej matematik. Inte ett enda riktigt räknetal i sikte. Som förälder mådde jag illa. I min hand hade jag plötsligt en lärobok riktad till föräldrar om den tomma mängdens lära. Låg- och mellanstadielärare plus (nej visst jag, det ordet fick inte användas på det gamla sättet) alla ämneslärare på högstadiet fick utbildning i tomma mängder. 45000 stackars lärare sattes på skolbänken. Om hälften förstod får man nog betrakta det som en framgång.

Olof Palme, som drev fram den tomma mängdens lära i den svenska skolan, var en snabbfotat politiker. Inför valrörelsen 1974 lovade han att riva upp alltihopa. Snart var det borta, glömt och begravet.

Därefter har nya pärlor blivit trädda på tidsaxeln som på ett pärlband. Varje pärla har kunnat motiveras som varande en vacker liten sak. Problemet blev själva pärlbandet. Kombinationen av alla dessa pärlor är det som förstört skolan - sossarnas och vänsterparitets kommunalisering, borgarnas fria skolval och skolpeng, miljöpartisternas "viktigaste reform i skolan i modern tid" (införande av mer byråkrati i form av skriftliga omdömen från årskurs ett) och alla-utom-vänsterpartiets-reform för att släppa in riskkapitalbolag i skolan. Nu kommer inte endast en liten parvel till skolan, nu kommer en påse med pengar. Vilket påverkar skolan, föräldrarna, lärarna, rektorerna, studierna, urvalet, betygen. Till det sämre.

Men starten på resan utför var införandet av den tomma mängden. Sedan får ni utreda, tycka och skylla på varandra hur mycket ni vill...

PS!
Grunden för den tomma mängdens matematik är hämtat från Éléments de mathématique. Ett bokverk som påbörjades på 1930-talet av Föreningen för medarbetare till Nicolas Bourbaki. Denne existerar inte och utgör således i sig en tom mängd.

22 kommentarer:

  1. Tom Lehrer kan förklara hur det fungerar: https://www.youtube.com/watch?v=wIWaJ0sy03g

    SvaraRadera
  2. Matematiska begåvningar har lättare för ateismen än de konstnärliga, sägs det. Ändå räknas matematiken till Konsten.

    SvaraRadera
  3. Så här gick det till när mängdläran blev högsta mode: http://fof.se/tidning/2012/3/matterevolutionen-som-kom-av-sig%20
    - otroligt men sant

    Bo Westerberg

    SvaraRadera
  4. Den här är bra:

    http://schlaug.blogspot.se/2013/12/pisa-och-lite-historia.html

    SvaraRadera
  5. Äntligen!
    Det skulle alltså ta 50 år innan någon genomskådade mängdläran.
    Jag minns hur mina mattelärare vred sig maskar, när de försökte att motivera oss elever för detta.
    Mängdläran är nog bra, men befinner sig på en abstraktionsnivå, som inte passar en tioåring.
    Åke F

    SvaraRadera
  6. Den tömda mängden.
    Några arbetar av hjärtans lust,
    det kan vara tomgångs messiaser.
    Andra har landat på fel planet.
    Skymningstillståndet omfattar nu
    hela Jorden.
    Klimatlarver sprider sig norrut
    på grund av gynnsammare klimat.
    Dumheten växer exponentiellt med 3,5 % / år. Tjugo 2,5 = Tjugio
    som är det antal år som en
    fördubbling tar.
    Eftersom den, fördubblingen av fördumningen, har pågått sedan vi
    klättrade ner ifrån träden så är den nu uppe i många tusen procent
    som Astrid skulle ha ogillat om hon hade fått höra det.
    Vill ni veta något om Jordanden?
    Hon och han är en vidunderlig krabat.
    Hennes namn är Kapten Konkurs.
    Han finns i oss alla.
    Konkurera med hela världen måste jag, vad gör konkurrenten, jag måste lyssna på folket, kan jag få en rapport från hemliga polisen
    som kanske styrs av främmande makter som kanske styrs av ekonomiska övermakter.
    Milda makter, vem kan man inte
    lita på. Glömde, Kapten Konkurs.
    Det är Du som är en hopplöst
    maktlös omedveten och okunnig del av mänskligheten, som inte en har det rudimentera förstånd som krävs för att organisera sig som
    en kulturvarelse som tillsammans
    med varandra och med Jorden kan
    göra framtiden möjlig!
    Galenskapens framfart på Jorden
    verkar ha tiden för sig!
    Mina humanistiska värden och mina naturvärden har jag fått överge, men dom var ju ändå passé, så då blev jag anställningsbar och nu har jag gjort en klassresa och är nu fullkomligt lycklig!









    SvaraRadera
  7. Dumheten växer exponentiellt med 3,5%/år. 70år/3,5 = 20år
    som är det antal år som en
    fördubbling tar. Rätta!

    SvaraRadera
  8. Ekonomer fixar ju inte ens enklaste mängdläran fråm lågstadiet så, visst, det var (är) en pedagogisk katastrof.
    http://parasitstopp.wordpress.com/2012/03/06/ekonomer-har-inte-last-hej-mattematik/

    Än mindre skulle ekonomer fatta Russels paradox (som är rätt skoj sätt från mängdläran).

    SvaraRadera
  9. Bra poäng, Birger.
    Kan inte annat än jämföra med sjukvården där ordet evidensbaserad och profession länge varit styrande till politikens stora förtret.

    Skolans värld här däremot länge styrts av politiska amatörer, vilket vi ser resultatet av. Skulle vilja se mer debatt i Sverige om politik, förvaltningars och professioners ansvarsområden, där politikens renodlas mot att arbeta med vad-frågor och verksamheters förutsättningar och förvaltningar och professioner med hur-frågor.

    SvaraRadera
  10. Det var väl modernt. Utbildningsväsendet "var" föråldrat. Allt gammalt är mossigt allt nytt är bra. Eller kanske inte...

    Viktigt att inte glömma att påsen med pengar läcker är "inkontinent". Vinster i välfärden är inget att experimentera med...

    Detta sneglande på ryssen är inget man gärna talar högt om :) Konkurrens innefattar även ett sneglande på dem. Storebror är inte så stor trots allt.

    Lisbeth

    SvaraRadera
  11. @Anonym
    "Matematiska begåvningar har lättare för ateismen än de konstnärliga, sägs det."

    Jag är bra på matte och jag är bra på konst. Och är ateist.

    Kommer ihåg när min 10 år yngre bror började med matte i Finland; jag som äskade matte tyckte att det var det vidrigaste jag hade sett på länge. Tur att Finland gick inte så långt med USA-grundskolatrams som Sverige gjorde.

    Vet ni förresten att entreprenörskapen har kommit in i skolans läroplan här i Sverige? Det är nya tider nu.

    http://arbetaren.se/artiklar/entreprenorskap-invaderar-skolan/

    SvaraRadera
  12. Det är viktigt att vara modern!
    Det tycker i alla fall EU kommissionen. Som planerar kommande utbildningsstrategi. Så fortsätt och skyll på allt annat ni :)

    Lisbeth

    SvaraRadera
  13. Matematik, historia och statistik i all ära. Är det någon som räknat på om vi inte är för korkade för det samhället vi försöker förvalta?

    Förr kunde jag laga nästan allting på min bil. Nu kan jag inte ens byta glödlampor. Vad är det då för mening att lära sig ämnet teknik eller matematik??

    SvaraRadera

  14. Sedan fick Sverige det relativa betygssystemet där 6 % klassades som genier och 6 % som idioter och resten som medelmåttor i olika grad oberoende klassens kunskapsnivå.

    Skolan är som en tom påse som är fylld med; vad då...?

    Skämd luft!

    Alf Johansson

    SvaraRadera
  15. Trots fria skolvalet och olika elektroniska prylar som används i skolan rapporteras det att baskunskaperna hos eleverna blir sämre. Med olika panikåtgärder ska ”kunskapsskolan” återupprättas med införandet av tioårig grundskola med start från sex års ålder, förlängd skolplikt med ytterligare ett år för de som saknar behörighet till gymnasieskolan, obligatorisk sommarskola samt en internationell expertgrupp som ska forska på varför resultaten rasar i svenska skolan.

    Utbildningssystemet är – som många andra delar av systemet – i allvarlig kris. Vad är det vi låter oss ledas av? Hur formas människans världsbild? Redan i skolan fostras barnen av principer – långa skoldagar, läxor efter skoldagen – och teorier som ingår i en färdig mall. Det inlärda ska sedan bevisas och bedömas genom prov. På så sätt placeras barnen in i olika fack där de är antingen vinnare eller förlorare.
    För att klara ett prov måste eleven ge det svar som bestämts av de som gör läroplanen. Men vilka är det som bestämmer över de som formar läroplanen? Jo, de som bestämmer över det rådande systemet. Alltså är det några få människor som utser vinnare och förlorare bland eleverna. Ingen skugga ska falla över lärarkåren, även lärarna begränsas i sitt handlande av det rådande systemet.

    Människans ha-begär håller oss fångna i ett system som utarmar jordens resurser, utrotar djur och växter, förgiftar jordar, vatten, luft, människor och annat liv. Trots att vi vet detta lägger politiker och många andra tonvikten vid utökade tester och prov som gynnar systemets ta, tillverka och släng. Det handlar om att tjäna pengar på det systemet formar oss till. "När maxtaxan lanserades på dagis så fann man i bakgrundsmaterialet de verkliga motiven: om barnen är längre tid på dagis kan föräldrarna jobba mer, vilket stimulerar den ekonomiska tillväxten.”

    Läsa, skriva, räkna, lära språk är baskunskaper som behövs. För att komma bort från det konventionella tänkandet behöver läroplanen innehålla bildning, vilket inte är det samma som utbildning. Bildning är att ge mig kunskap och färdigheter – verktyg – jag behöver för självförverkligande och för att förstå samhället och mina medmänniskor, alltså verktyg till att utveckla mig som individ och till en god medborgare. Läroplanens ledstjärna borde vara att vårda planeten, människor, djur, växter och allt liv i omtanke och kärlek för framtida behov. Eftersom tidigare händelser ständigt skrivs om bör det förflutna beskrivas med stor försiktighet till exempel som åsikter och idéer istället för påstådd fakta för att klara ett prov.

    Hoppingivande är att det finns kloka människor som ger eleven tillgång till egen kreativitet och skaparförmåga. På så sätt växer eleven i självtillit, ett tillstånd som ger insikt om den egna unika inneboende kraft som skapar nya tankegångar och idéer. För att få ”rätt man på rätt plats” behövs det människor som besitter stor medkänsla inför eleverna – vår framtid – när utbildningssystemet skapas. En viktig fråga till eleven är: Vad tycker du bäst om att göra? Det skapar möjlighet till att elevens unika och naturliga begåvning kommer fram i ljuset.

    SvaraRadera
  16. Bra kommentar Onkel Olof

    SvaraRadera
  17. Anonym, bra inlägg!

    Lisbeth

    SvaraRadera
  18. Lite of topic kanske men jag vill minnas att ni drev frågan om medborgarlön på din tid i MP. Hittade detta på tuben som skulle kunna vara av intresse i den diskussionen: http://www.youtube.com/watch?v=u6XAPnuFjJc&list=PL39BF9545D740ECFF&index=13

    SvaraRadera
  19. Cornucopia tycks ha fallit för det vanliga feltänket inom sannolikhetsläran att händelser är oberoende. Tror att vissa kvinnor genom de personer de avsiktligt eller oförskyllt umgås med eller hur de själva agerar, löper större risk än snittet och därmed hamnar i statistiken flera gånger under livet, tyvärr.

    SvaraRadera
  20. ja, så läser man ibland och inte vet om man ska skratta eller gråta.
    Vill du så kritiskt till rymden? Vill du att Sverige blir en stormakt igen? Om du bara visste vad det kostar. Nämligen inte "hur mycket", utan "VAD".

    Själv gått jag i 10 år i skolan, och från den första till den sista klassen hade vi stakka elever den förjävlaste jävla matematik varenda jävla dag.
    Kan inte säga alla dessa limiter, logarytmer og integraler var ngt extremt svårt ämne för mig, inte alls, men absolut ointressant, dessutom det tog min gulda tid man kan inte vända åter.
    Visst var det inte helt meningslöst, tex ingen kan nu lura mig med tex MLM. Ändå när jag senare räknade mina skoltimmar på mina skoldagböcker, så visade det sig att matematiken utgjorde mer än 70% av all tid jag gick i skolan. Det menar att 7 av mina 10 skolår jag bara lärd mig matematik. Vad sjutton?
    Jag skulle bättre ha lärt mig sju främmane språk istället.

    SvaraRadera
  21. Anledningen till kunskapsnivåns fall är att antalet elever som inte förstår svenska har ökat. Därför faller genomsnittsnivån.

    /kbl

    SvaraRadera

KOMMENTERA GÄRNA DET AKTUELLA BLOGGINLÄGGET- MEN LÅT BLI KOMMENTARER OCH INLÄGG OM ANNAT.

LÄGG INTE IN LÄNKAR I KOMMENTARSFÄLTET.

MÅNGA SOM VELAT FÖRA EN KONSTRUKTIV SAKDEBATT HAR UNDER ÅRENS LOPP MEDDELAT ATT DE TRÖTTNAT PÅ ATT FÅ INVEKTIV OCH STRUNT TILL SVAR FRÅN ANDRA KOMMENTATORER.

VI SOM ADMINISTRERAR BLOGGEN HAR DESSUTOM TRÖTTNAT PÅ ATT RENSA UT RASISTISKA OCH GENTEMOT MEDKOMMENTATORER KRÄNKANDE INLÄGG.

DET ÄR SCHYSST OM DU TAR HÄNSYN. OCH HELST ANVÄNDER DITT NAMN.

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.