söndag 27 januari 2013

大嚼 (mumsa)

Dongfeng Motor Corporation signs an agreement with Volvo.
Mums. Eller kanske snarare slurp. Det är nog den mer sanningsenliga beskrivningen av den affär som Dongfeng Motor Corporation gjort med Volvo. Ni vet det där som beskrivs i svenska medier som att Volvo blir världens största lastbilstillverkare.

Sanningen är den att kommunistpartistyrda statliga bolaget Dongfeng blir världens största lastbilstillverkare. Förra året tillverkade man mer än 3 miljoner fordon, inklusive personbilar. Nu tillsätter man ordförande och en majoritet i den styrelse där Volvo får en minoritet.  Och kommer att sälja bilarna under varumärket Dongfeng.

Trots detta beskrivs det på ett nästan storsvenskt sätt i svenska medier... I SvD var rubriken "Volvo blir störst i världen". Och i DN beskrivs affären med rubriken "Samarbete i Kina gör Volvo störst".

Man kanske inte kunde tänka riktigt klart i dånet från det stora slurpet. Lätt gjort när man kommer från en västerländsk kulturell sfär där man haft som gammal europeisk  tradition att se på världen utanför som något lägre stående. I själva verket gör medierna ett nytt "städerska-stal-tåg". Det vill säga springer i den riktning första bästa pressmeddelande från en av de inblandade (Volvo) skickat ut.

Volvo lär ha lånat pengar för att ställa 5,6 miljarder yuan till statsbolagets förfogande för att få glädjen att bli minoritetsägare. Den svenska regeringen, som gillar utförsäljningar av svenska statens ägande, tycks vara nöjd med att den kinesiska staten blir majoritetsägare. Kul affär, meddelar en av Volvos större ägare, storspelaren Christer Gardell. Han kallar sig "aktieaktivist".

Vad kommer att hända nu då? Ja, inbilla er inte att nästa generation kommer att veta vad Volvo är. Liks lite som dagens vet vad Facit var.

Däremot kommer man att veta vad Dongfeng är. Inget ont i det. Det är ju dit vi har strävat. Det är liksom följden av det som politiker av olika färger så länge - och så naivt - varit så förtjusta i: globalisering. Allt färre bolag slurpar i sig allt mer i jakten på att bli så stora att de kan utveckla en reell blå planekonomi inom allt större koncerner.

Det luriga är att den kinesiska staten, styrd av kommunistpartiet, nu allt mer gett sig in i leken. Hur som helst: det man kallat fragmentering - det vill säga mångfald, insyn och i bästa fall demokrati - massakreras i globaliseringens namn. Effektivt blir det säkert, utifrån ett kvartalsperspektiv. Men bra? Skulle inte tro det. Av samma skäl som jag avskydde den röda planekonomin, avskyr jag den blå. Vilket märkligt nog inte liberaler tycks göra.

Låt mig med knagglig kinesiska uttrycka: 恭喜东风汽车公司


Tillägg måndag:
Tro det eller inte... Men en av privatiseringens och utförsäljningens stora härförare - Per Gudmundson - skriver i måndagens SvD-ledare: "Förvisso står vår högteknologiska exportindustri stark – vilket bevisades i helgen då Volvo lastvagnar blev värdens största lastbilstillverkare".

Bäste Per, det är den kinesiska enpartistatens statskontrollerade bolag Dongfeng, med Volvo som minoritetsägare, som blir världens största lastbilstillverkare. 

11 kommentarer:

  1. Geocentrism - Heliocentrism - Sinocentrism, mänskligheten roar sig med att åka berg- och dalbana. Upp som en sol, ner som en pannkaka.

    SvaraRadera
  2. "Sanningen är den att kommunistpartistyrda statliga bolaget..."

    Tänk att kommunister har lyckats så bra..., eller?

    SvaraRadera
  3. Helt korrekt kinesiska, dock den moderna. Mycket initierade artiklar om Kina här till vänster, boken läser jag nu med stort intresse. Ska ta mig an den på kinesiska också!
    Kapten Långstrump Jr

    SvaraRadera
  4. Liksom fiskarna som simmade i vattnet
    icke begrep, något av de medium som de summo i så begriper ej heller människorna det språkliga träsk
    som de befinna sig i.

    Skillnaden mellan en fisk och en människa är att den enes oförstånd
    är oskadligt, emedan den andres kan
    betyda liv eller död för Jorden.

    Det är dax att ta ansvar
    för vår fortsatta vandring,
    Nu eller Aldrig.

    Förstår Du
    Förstår Du
    Förstår Du

    roland lidén




    SvaraRadera
  5. AB Volvo kommer att bli världens största tillverkare av tunga lastbilar. Du kan inte blanda in personbilar i diskussionen. 2011 sålde AB Volvo 180000 tunga lastbilar medan Dongfeng sålde 186000. Och nu i och med att Volvo köper in sig i ett dotterbolag till Dongfeng, som stod för 142000 av de totalt 186000 sålda lastbilarna kommer man alltså gå om Dongfeng och bli störst i världen. Dongfeng vinner ju ingen volym på affären utan vinner Volvos kunskap och tillgång till Volvos globala nätverk, medan Volvo vinner volym och tillgång till kinesiska marknaden.
    Sen att lastbilarna säljs under namnet Dongfeng spelar ju ingen roll. Redan idag säljs en stor del av AB Volvos tunga lastbilar under andra namn som Mack Trucks, Renault Trucks och UD Trucks (fd Nissan Trucks).

    Mvh Thomas

    SvaraRadera
  6. Thomas, avtalet stipulerar att det är Dongfeng som tillverkar bilarna, att det är undre Dongfengs varumärke bilarna skall säljas och att styrelsens majoritet kommer från Dongfeng.

    Dongfeng är ute efter kompetensen, precis som t ex kända telekommunikationsbolag varit ute efter kompetens när man samverkat med nya minoritetsägare. Läs kinesiska tidningar så får du se hur det presenteras där.
    Kapten Långstrump Jr

    SvaraRadera
  7. Thomas!! Dongfeng är Kinas största och världens näst största tillverkare av tunga lastbilar med en totalförsäljning 2011 om 186 000 lastbilar, varav cirka 142 000 producerades av den del av företaget som kommer att ingå i Dongfeng Commercial Vehicles (DFCV).

    SvaraRadera
  8. Reinfeldt måste väl ändå tycka att detta är lustigt. Kinesiska staten är huvudägare i det bolag där Volvo, där näst största ägaren är Norska Statens Centralbank, blir minoritetsägare. Medan Reinfeldt och Borg säljer ut allt de kan på marknaden i tron att privatiseringar är framtiden!

    SvaraRadera
  9. På SvD Näringsliv skriver Jonas Fröberg:


    "Så – snacket på lördagen om att Volvo blir ”Världens största lastbilstillverkare” är en sanning med modifikation. Ett barn förstår vem som får makten i det nya samriskbolaget. Och det är inte Olof Persson på AB Volvo.

    Dong Feng vill ha ny teknik och tekniköverföring som de nu får."

    SvaraRadera
  10. Så j-a klockrent skrivet.

    SvaraRadera

KOMMENTERA GÄRNA DET AKTUELLA BLOGGINLÄGGET- MEN LÅT BLI KOMMENTARER OCH INLÄGG OM ANNAT.

LÄGG INTE IN LÄNKAR I KOMMENTARSFÄLTET.

MÅNGA SOM VELAT FÖRA EN KONSTRUKTIV SAKDEBATT HAR UNDER ÅRENS LOPP MEDDELAT ATT DE TRÖTTNAT PÅ ATT FÅ INVEKTIV OCH STRUNT TILL SVAR FRÅN ANDRA KOMMENTATORER.

VI SOM ADMINISTRERAR BLOGGEN HAR DESSUTOM TRÖTTNAT PÅ ATT RENSA UT RASISTISKA OCH GENTEMOT MEDKOMMENTATORER KRÄNKANDE INLÄGG.

DET ÄR SCHYSST OM DU TAR HÄNSYN. OCH HELST ANVÄNDER DITT NAMN.