fredag 7 december 2012

Hur skapas pengar?

På väg till SVT och Nyhetspanelen igen. Blir säkert några roliga ämnen, dock inte något om vad pengar är. Det skall jag prata om ikväll, i Kunskapskanalen. Inspelat, precis som Skavlan..  För ikväll pratar jag om grön ideologi i Knivsta. 

Andreas Cervenka, ekonomikrönikör i SvD, har nämligen skrivit en bok med namnet Vad är pengar? Det är om den vi ska prata.

Boken inleds med följande glada fråga: Varför räcker det med en ovanligt lång bankomatkö för att få en bankdirektör att börja kallsvettas? 

Det blir nog där vi börjar samtalet. Svaret på frågan Vad är pengar? lär förvåna en del. Kanske inte de som följt den här bloggen. Men många lär dra efter andan och fundera över vad det är för system vi byggt upp. Jag tror att det kan bli ett intressant prat.

Själv roade jag mig emellanåt, i form av riksdagsledamot, med att fråga kollegor av olika färger om de vet hur pengar skapas. Man tittade på mig som om jag inte var klok. Ända tills de förstod att det var de som inte var kloka. De visste nämligen inte. När de som inte vet väl får veta så brukar de tro att man driver med dem. Men det är systemet som driver med dem.

Kunskapskanalen 19.00.
Repris 24.00 samt 09.00 på måndag.






38 kommentarer:

  1. Inget om avregleringen av järnvägen. Mer extremväder och dessutom dålig skötsel och underhåll. Ingen bra kombination.

    Lisbeth

    SvaraRadera
  2. Profeten Birger:
    - Tidigt sa han att Håkan Juholt skulle bli socialdemokraternas räddning och var omåttligt stolt när denna högoddsare gick in.

    - Vid ett senare tillfälle menade han att inget parti skulle vinna så mycket på ett partiledarbyte som centerpartiet och då givetvis Annie Johansson.

    - Nu förutspådde han ett regeringssammarbete mellan S och M.

    SvaraRadera
  3. "EU vill privatisera järnvägstrafiken"

    Folkrörelsen nej till EU

    "Privatisering och avreglering av järnvägstrafiken i Storbritannien har skapat ett system som är bättre på att transportera pengar från det offentliga till det privata än att transportera medborgarna till deras arbetsplatser." Kan bytas ut till privatisering och avreglering av järnvägstrafiken i Svergie.

    Dålig jobblinje? kan tyckas att politikerna biter sig själva i svansen. Ska det krävas svåra olyckor för att "de" ska vakna upp?

    Lisbeth

    SvaraRadera
  4. Hej M, vadå Annie Johansson? Menar du dagens c-ledare så så jag att c skulle förlora med henne som har sina ideologiska rötter i Sturplansentern. Om Juholt hävdade jag tidigt att han skulle bli vald, eftersom suget efter den sortens myspapoa var det som s längtade efter. Att det blev alltför mysigt är en annan sak. S oc M står idag närmare varandra än s oc v.

    SvaraRadera
  5. Har miljöpartiet lagt några motioner för förändring av det ekonomiska systemet, under Birgers tid eller senare? T ex vad gäller reformation av fractional reserve banking-systemet i någon slags vettig riktning, att staten enbart bör garantera människors insättningar och inte bankers spekulation el dyl. ?

    Jag får annars känslan av att det ekonomiska systemet (hur pengar blir till etc.) i grunden inte är något som debatteras och diskuteras i politiken. Istället ser man det närmast som av gud givet, som något politiken bara har att anpassa sig till. Ropen på ständigt mera tillväxt kan framstå som fullt rimliga, eftersom nuvarande skuldbaserade ekonomi kräver det. Man ifrågasätter inte legitimiteten i själva det skuldbaserade ekonomiska systemet.
    Det ekonomiska systemet tenderar att förändras gradvis, i smyg och utan debatt.

    Det är inte konstigt att man blir konspiratorisk. Särskilt inte när man tittar på följande diagram: http://dagens.etc.se/blogg/den-rika-supercirkeln

    Nu på senare tid har vi globalt, i "den fria marknadens" namn dessutom sett en häpnadsväckande praktisering av "socialism for the rich, capitalism for the poor", där banker räddas med skattemedel och tillåts plocka ut gigantiska privata vinster, samtidigt som andelen fattiga ökar.

    Skrämmande sjukt.

    SvaraRadera
  6. Boken Vad är pengar? blev jag besviken på. En pocket med gammal skåpmat.

    SvaraRadera
  7. Jonte; här är länk till en motion från i höstas, med förslag bland annat på lagstiftning för att separera affärsbanker från investmentbanker och begränsa den statliga bankgarantin till affärsbankernas verksamhet.

    http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Forslag/Motioner/Stabilisera-bank--och-finansse_H002Fi298/?text=true

    Annika Lillemets, riksdagsledamot (MP)

    SvaraRadera
  8. Ska vi vara ärliga så är det väl V som drivit frågan, med några enstaka miljöpartister.

    SvaraRadera
  9. Neoliberal Agendafre dec. 07, 05:06:00 em

    Ja, systemet är felkonstruerat och det skapar massa problem.

    "När de som inte vet väl får veta så brukar de tro att man driver med dem. Men det är systemet som driver med dem."

    Birger, det är bra att du har sett igenom systemet i det här fallet, men det är inget nytt för oss klassiskt liberala. Vi har påtalat det och andra liknande problem över 100 år.

    Tyvärr vill folk inte lyssna. Exempel, vi förrutspådde IT-bubblan liksom finanskrisen

    SvaraRadera
  10. Päivi Rissanen Nilssonfre dec. 07, 05:24:00 em

    Ja, det är en tydlig profetvarning på Birger Schlaug, och alltid måste han påtala att det skulle ha varit just han som visste från början hur saker sedan blev. Hur kan man vara så självgod!
    Kollade på Morgonsoffans politiska panel efterföljt av Nöjespanelen. Den senare var mer intressant. Det är så roligt när 80-talisterna diskuterar olika fenomen. Där håller jag med Birger: man känner sig som ufo i många sammanhang när trenderna, politiken och samhällsklimatet styrs av de yngre generationerna. Men så skall det vara! Annars är det fel på oss äldre som inte ger plats. Tänker ofta på mina föräldrar och hur de undrade vad vi höll på med på 70-talet. Alltså kolla på morgonens Nöjespanelen om ni hinner för allt fredagsmys. Sedan blir jag allt mer irriterad hur Birger mässar om att vi har slösat och rest bort planeten. De flesta har bara försökt ihop till sitt dagliga bröd. Alla har inte möjlighet att gömma sig i skogen i stugan med en tomtemössa och en en katt. Några måste jobba också så de svagaste har en chans i den gemensamma välfärden. Kanske blir det slut på det en dag tack vare att vi är så många på jorden. Lovelock pratar om detta fint i en radiointervju gjord av BBC. Se gärna .Finns också på hans hemsida.Också reagerade jag på att ni på soffan jämförde att sitta i stugan och vänta ut snöoväder med att tusentals resenärer satt fast i Stockholm när inte tågen rullade tack vare vissa illa skötta och ålderdomliga växel, bl a i Älvsjö. Om igen : Stockholm har vuxit och vi måste ha arbetsresor för att ha den gemensamma välfärden. Alla kan inte sitta skageglada i sin stuga och rulla på tummarna och fingra på tangenterna.
    Gänstskribenten Päivi RN. hälsningar till stamfolket.Gumman lever än.

    SvaraRadera
  11. gästskribent, lägg av Pävi!

    SvaraRadera
  12. Päivi, jag kan trösta dig med att jag hade dunderfel vad gäller Jonas S. lyft av av sitt parti....

    SvaraRadera
  13. Hur skapades pengar blir det nog snart, men det är också viktigt att veta!

    SvaraRadera
  14. "Själv roade jag mig emellanåt, i form av riksdagsledamot, med att fråga kollegor av olika färger om de vet hur pengar skapas. Man tittade på mig som om jag inte var klok. Ända tills de förstod att det var de som inte var kloka. De visste nämligen inte. När de som inte vet väl får veta så brukar de tro att man driver med dem. Men det är systemet som driver med dem."

    VÄL TALAT !

    SvaraRadera
  15. Cervenka sa bra saker. Men vilken tur att intervjun var textad. För han ökade talhastigheten emellanåt, lät orden liksom hoppa bock, som fallet ej sällan är hos ungt folk.

    SvaraRadera
  16. Finns programmet ej på SVTPlay. Jag är nämligen licenssmitare?

    /Licenssmitaren

    SvaraRadera
  17. Tack för kvällens föredrag i Knivsta! Bra!

    SvaraRadera
  18. Vilken skön kille, Cervenka! Mr Understatement ut i fingerspetsarna. Tack vare dina frågor blev det ett mycket intressant program, trots ett knivigt ämne. Samspelet fungerade fint mellan er, och nådde ända ut till oss tevetittare.

    Vilket drömjobb du har, Birger! Tänk att få fördjupa sig i angelägna böcker för att sedan få träffa författaren för ett samtal. Mot betalning! Jag tar gärna över om du ledsnar. :-)

    SvaraRadera
  19. Så Birger får betalt får och göra ett påhittat jobb menar du anita? Vilken fullblodskapitalist isåfall.

    /Licenssmitaren

    SvaraRadera
  20. Det är verkligen chockerande att hela världen står i brand på grund av ett system i kris. Ett system som ingen förstår.
    Kul att se Cervenkas förvånade min när Birger frågar om man måste finansiera välfärden med just skatt på arbete. T o m en sådan relativ fritänkare som Cervenka blir tagen på sängen: "Va? Kan det vara annorlunda?!" :)
    Tänk att kring detta ämne, ekonomi och pengars skapande och fördelning, som angår oss alla, idag nästan mer än något annat, så är okunnigheten så häpnadsväckande stor! Det är fanimej skandal. Finns det någon förening man kan gå med i typ "Föreningen för reform av det ekonomiska systemet" ? Jag vill bli medlem.

    SvaraRadera
  21. Angående Jonas S är jag inte så säker på att du hade dunderfel.
    Det absolut viktigaste är att han fortfarande har 100% av sin heder och personliga trovärdighet kvar.
    För närvarande verkar han ägna mycket tid åt partiorgaisation och lokal förankring runt om i landet.
    Om sossarna trampar lite snett kan det gå fort uppåt för Jonas.
    Se bara på Grekland där de etablerade partierna utplånades på ingen tid alls.
    Mycket hinner hända här innan nästa val och det är ingen naturlag att de missnöjda ska gå till SD.

    / gorg

    SvaraRadera
  22. Spekulation, Tror att (S) och (M) mycket väl kan komma att gå samman. De står nära varandra. S som dragit in oss i EU och M som fullföljer. Tror att det beror på hur det går med EU.

    Ang (V) och (SD) så har de profilerat sig som EU kritiska partier. Så mycket beror på hur korthuset EU utvecklas. Ser människor att Kejsaren är naken så borde SD och V växa. SD talar om ett monsterbygge och V har som jag ser det större kunskap i vår politik, vilken numera är EU:s politik. SD röstar med Alliansen i de flesta sakfrågorna. Så för mig är "kejsaren" SD tämligen nakna. De är inga EU kritiker.

    "Mycket hinner hända till nästa val och det är ingen naturlag att de missnöjda ska gå till SD" skriver /gorg.

    Nej, det är ingen naturlag. Tittar vi på vad som sker i verkligheten. Så har nyheterna rapporterat om att SD har fått konkurrens av SvP, Svenskarnas parti. De försöker efter alla avhopp från SD att "slå sig fram". "De" gör det dock inte med järnrör. Utan med argument som att SD är för mesiga. Ska man vara helt ärlig och det ska man? Så slår sig inte SD fram med järnrör. Utan några rädda personer beväpnade sig med dessa. Deras rädsla är deras.

    Så den vidare utvecklingen visar vägen? inte minst med EU. Den visar väl om den nödvändiga omställning som vi står inför, kommer att gå fredligt till eller inte.

    De enda som tjänar på att den inte går fredligt till är den lilla elit som styr världen. Denna elit har Birger skrivit om här på bloggen tidigare.

    Bra program med Andreas Cervenka. Att systemet är krångligt och att ingen förstår det är tydligt.

    Eller är det så enkelt så att ett barn borde kunna förstå...? Är det våra överanalyserade hjärnor som krånglar till det så? Vilka tjänar på att krångla till systemet? Gör vi det?

    Lisbeth

    SvaraRadera
  23. En mycket intressant intrevju. Borde sändas kl.20.00 en fredagskväll i SVT 1 eller 2.

    Till Jonte:
    Det finns flera organisationer bl.a. "Stöd en ekonomisk reform", och facebookgruppen "Nätverket mot bankernas skapande av pengar ur luft",. Både "Omställning Sverige" och "Steg 3" är inne på samma linje.

    SvaraRadera
  24. Lisbeth. S&M kan mycket väl gå ihop. Så lika är de, som sagt. De skillnader som fortfarande finns är knappast större än olikhetrna inom vardera partiet. Alla partier har ju sina "sub-strömmar".

    Dock kommer de knappast att organiskt slå ihop partierna till ett. Det skulle se för illa ut. Istället samarbetar de.

    I en sörmländsk stad har S&M gått samman och styr kommunen gemensamt. Ett av deras beslut gäller upphandlingen av ekologiskt i de kommunala institutionerna, typ vårdhem.

    Dylik upphandling förbjöds.

    Gt

    SvaraRadera
  25. Gt, De kliar varandra på ryggen. "Det skulle se för illa ut." Spekulation! men vem vet? Det beror på utvecklingen.

    Du skriver ju att de gått samman i en sörmländsk stad och styr kommunen tillsammans.

    Ja det här med upphandling av ekologisk mat visar väl en hel del. Fri konkurrens är grundläggande inom EU.

    Lisbeth

    SvaraRadera
  26. vad skall man säga om den dära mannen, kommunist eller bara penninghaverist, givitvis är det så att de pengar banken lånar ut har de själva lånat in, t.e.x. typ genom något pensioninstution, allså pengar skapas genom arbete och ingenting annat, antar att det finns ett antal individer här i samhället som har levt över sina tillgångar en längre tid och nu när de inte längre kan forsätta som förrut, vill de bara krascha alltihopa så att de kan få börja om från början igen utan att att göra rätt för sig, någon sorts kungar tror de att de är

    SvaraRadera
  27. Lisbeth. Beslutet berodde på att det ekologiska uppfattades av S&M som ett dyrare alternativ.

    En annan sörmlandsstad, Södertälje gick dock motsatt väg, och tillsatte en arbetsgrupp för det ekologiska ändamålet. Gruppen lär upp de "inblandade" och har visat att det inte blir dyrare, om man har rätt metodik. Folkhälsan och Östersjön niger och tackar!

    Birger. Du puffade väl för Anna-Karin Hatt som ny C-ledare. Eller hur?

    Gt

    SvaraRadera
  28. Päivi Rissanen Nilssonlör dec. 08, 12:48:00 em

    Reagerade också i nyhetspanelen att s-lika så Sacokvinnan som jag inte kommer ihåg namnet på sade att en sådan dag ,när stormen tar över samhället, kan man passa på att "jobba hemifrån". Jag fick barnbarn den natten och är evigt tacksam att barnmorskorna inte passade på "att jobba hemifrån". Är också tacksam över att de kunde ta sig till förlossningen med tunnelbanan trots verkar. Det var det enda sättet.Dessutom undrar jag hur det hade gått om vi förskollärare hade gjort det samma ("passat på att jobbat hemifrån").
    Men det gjorde tydligen plogfolket.
    Så det behövs lite annat folk i soffan än alla dessa "stockholmsjävlar". Däremot var sången om hur norrlänningarna får komma och hjälpa Stockholm när det har snöat en fullträff (nöjespanelen). Framställdes av radiojournalisterna i Norbotten. Ja, grönaliiinjen stannade den här gången också.
    Det är väl tur att inte man handlar längre med djurskinn! I Finland dog ekkorrarna nästan ut när det gjordes.
    Päivi RN

    SvaraRadera
  29. Gt, Det gäller att det finns människor som kan det här med upphandling. Att de kommuner som kan det lär upp andra.

    Det är förbjudet enligt EU:s regelverk att prioritera lokala producenter.

    Därför så har en del kommuner försökt kringgå lagstiftningen. Det genom att ställa krav på djurskydd och andra miljömässiga faktorer. Sigtuna t.ex. vann det rikskända målet om upphandling.

    Lisbeth

    SvaraRadera
  30. Pävi, du kastar ofta ur dig mycket anklagelser. I soffan satt en från Stockholm, en från en småort utanför Uppsala och en från skogarna i norra Östergötland. Vad är alla dessa Stockholmsjävlar? Meteorologen som satte sig i soffan var från Skåne. Det kanske vore klokat om de som inte arbetade med förlossningar, på äldrevård och på dagis hade insett om de borde hållit sig hemma om de kunnat arbeta hemifrån, vilket just många i Stockholm faktiskt kan eftersom det är en i allra högsta grad utpräglad tjänstemannastad, särskilt i innerstaden.
    Micke

    SvaraRadera
  31. Anita, jo det är ett kul jobb för det mesta, även om det inte blir något tid över för skönlitteratur utan fackböckerna ligger i högar på skrivbordet. Nästa intervju kommer om någon vecka och blir också riktigt rolig, en kille har skrivit vanvördigt om Händel. Sen kommer några böcker om skolan och en om hjärnan. Och så är det klimatfrågan och Norrland som väntar.

    Gorg: Jag tror också att det k a n bli en riktig hajp för V innan valet om S närmar sig M allt för mycket och MP inte vågar framföra systemkritik.

    Lisberth, Gt mfl: Idag skrev två tidigare nära medarbetare till ledningarna i S och M en gemensam artikel som är det första mer formella öppningen om samarbete mellan S och M. (Informellt fanns, enligt en mycket trovärdig källa, en plan B i en mindre inofficiell grupp redan när S, MP och V ingick i det rödgröna blocket för förra valet.) Här är artikeln: http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/risk-for-parlamentariskt-kaos_7737104.svd

    SvaraRadera
  32. Vad är pengar?

    Jag hade på förmiddagen varit med min 3-åriga dotter i djuraffären och köpt en kanin med tillbehör.
    På eftermiddagen visade hon stolt upp den för vänner och bekanta och fick frågan vad det hela kostade. Svaret blev:

    "Pappa hade inga pengar så han skrev en check."

    Min dotter hade redan då en insikt om "Vad är pengar".......

    SvaraRadera
  33. Bo Lycén. Av barnen får man höra sanningen. Förr sa man: "av barn och fulla gubbar får man höra sanningen".

    Birger. Vi behöver kanske ett ord för detta S&M-fenomen, som inte är ett samgående, men väl ett slags tyst förbund.

    "De konfedererade", vad sägs om det förslaget? Enligt ordboken avser det stater som gått samman, men nog bör det funka även på partier?

    I kristallkulan ser jag f.ö. att S&M inte uppträder likartat före valet 2014. Men efter.

    Vidare kommer Alliansen inte att hålla samman i valkampanjen. Småpartierna är trötta på att vara vettar* år stora starka M.

    Gt

    *) Se Vette = lockfågel på Wikipedia.

    SvaraRadera
  34. Felslag: ...vettar åt... ska det förstås heta.

    Gt

    SvaraRadera
  35. Birger tack för länken.
    Ja en sosse och en moderat...

    "Starkt SD bäddar för parlamentariskt kaos."

    Så "bra" att de kan använda sig av SD som en ursäkt för att gå ihop.

    De glömmer säkert i sammanhanget att tala om att de själva bjudit in SD, genom att göra ett dåligt jobb. Men vad ska de göra åt eventuellt växande EU kritik?

    Lisbeth

    SvaraRadera
  36. Alla partier är förstås resultat av omständigheter i samhället.

    Högern kom till för att värna de besuttnas egendom, när tankar på demokrati började gro i nationen.

    Det var ju på 1800-talet som vänstern organiserade sig i socialdemokratiska arbetarepartiet. Då gällde det att se om sitt hus, tänkte väl de rika.

    Sedan tog det en evighet innan processen till demokrati kom i mål. Dock förväntar vi oss idag att andra länder ska genomföra den på stuberten. Annars kommer vi med trupper. Fel tänkt? Rätta i så fall!

    Gt

    SvaraRadera

KOMMENTERA GÄRNA DET AKTUELLA BLOGGINLÄGGET- MEN LÅT BLI KOMMENTARER OCH INLÄGG OM ANNAT.

LÄGG INTE IN LÄNKAR I KOMMENTARSFÄLTET.

MÅNGA SOM VELAT FÖRA EN KONSTRUKTIV SAKDEBATT HAR UNDER ÅRENS LOPP MEDDELAT ATT DE TRÖTTNAT PÅ ATT FÅ INVEKTIV OCH STRUNT TILL SVAR FRÅN ANDRA KOMMENTATORER.

VI SOM ADMINISTRERAR BLOGGEN HAR DESSUTOM TRÖTTNAT PÅ ATT RENSA UT RASISTISKA OCH GENTEMOT MEDKOMMENTATORER KRÄNKANDE INLÄGG.

DET ÄR SCHYSST OM DU TAR HÄNSYN. OCH HELST ANVÄNDER DITT NAMN.

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.