måndag 30 juli 2012

Attacker från mygg, Investor och Tillväxtverk

Idag skriver DN om Tillväxtverkets attack för att få fart på tillväxten. Och Investors VD Börje Ekholm hinner - i pappersupplagan av samma tidning - säga att han sympatiserar med Occupy Wall Street-rörelsen innan han tar familjen med sig och flyger till huset i Connecticut för några veckors semester.  

Själv tänkte skriva något om hur upprört  det verkar vara för att mygg siktats i 08-området.  Stockholmare, och danderydingar, har attackeras och plötsligt kan man höra krav på en ny myndighet för myggbekämpning. Men varför skriva något när det redan är skrivet här.

Så jag skriver istället lite om getingar. Håller på att bygga om ett uthus där getingar byggt ett vackert bo i ett hörn. Jag stör dem en del. Men, som de sociala varelser de är, accepterar de mitt intrång eftersom jag inte gör dem illa, inte viftar när de vill kolla vad jag är för en typ och därför att de känner igen mig eftersom vi delar revir.

Getingar funkar nämligen så, de oroar sig om det kommer gäster med lukter de inte känner igen - och som kanske till och med viftar så fort de vill kolla in läget -  men människor som de lever med i gemensamt revir/tomt/hus har de tillit till bara man visar dem tillit tillbaka.

Mitt första avtal med ett getingsamhälle gjordes någon gång på 1970-talet då jag skulle bygga om en balkong. Sedan dess är många avtal slutna. Ingen har brutit mot avtalen. Med myggor är det svårare att skriva avtal - de skriver bara samma sorts avtal som människor skriver med korna: vi respekterar dig men tänker käka på dig eftersom vi tycker du är god.

11 kommentarer:

  1. Detta känner man igen. Ett jättebo hann de de bygga i redskapsboden, eftersom jag inte hade hjärta (och mod) att ta bort det i tid. Varje gång jag hade ärende dit in, kom två vaktgetingar som pilar mot mig, men vände elegant som ett JAS-plan, och landade på hyllan vid boet.

    Nästa vår var boet tomt och kunde med viss kraft petas bort.
    De kan beundras för sin ingenjörskonst. Annars är det väl bin och humlor som vi mest dyrkar. De bygger inga bon, utan tar hus i redan befintliga "lägenheter".

    Därför är det roligt och tacksamt att fixa till "bi-hotell". På Naturhistoriska riksmuseets hemsida kan man läsa hur det går till. Klicka "Biholk".

    Gt

    SvaraRadera
  2. En humla landade på mitt ben på bussen en gång. När jag gick av valde den att sitta kvar och vi hängde sedan med varandra en bra stund. Det var ett gulligt möte. :-)
    AK

    SvaraRadera
  3. Bra länk om Tillväxtverket och deras minst sagt skumma bravader. Hoppas många läser den och ifrågasätter om de ska känna tillit till och framförallt om man bör samarbeta med dem.
    De ansvarar för att dela ut EU:s regionala bidrag. Inom omställningen vad vill vi ha för samarbete?

    Lisbeth

    SvaraRadera
  4. Förra sommaren hade familjen ett getingbo under yttertrappans staket. Vi passerade det på ca en halvmeters avstånd i höfthöjd varje gång vi gick in och ut. Det gjorde även besökare som kom och gick, utan att något hände.
    Tyvärr var boet tomt i våras. Ingen har senare flyttat in.

    SvaraRadera
  5. Är du vegeterian Birger?
    Du låter som en intelligent varelse som borde vara det.

    SvaraRadera
  6. Apropos myggen så har jag bott 2 år i Österfärnebo - där denna myggart först uppträdde i massförekomst. De är iINTE att leka med. De är verkligen vidriga och går inte att jämföra med några andra mygg i vare sig Norrbotten där jag också bott 2 år eller Alaska där jag bott ett år.

    Det är naturligtvis tacksamt att göra sig lustig över Stockholmare - men just dessa mygg är riktigt svåra.

    SvaraRadera
  7. Anders D: Nej, jag är inte fullödig vegetarian.

    SvaraRadera
  8. När man bygger om uthus och balkonger kan man behöva behärska en smula matematik. Sprang precis på följande tappa-hakan-artikel:

    "Sundhetstecken att svenska elever inte gillar matte"

    http://www.newsmill.se/artikel/2011/09/07/sundhetstecken-att-svenska-elever-inte-gillar-matte

    Fnys!!
    AK

    SvaraRadera
  9. Anders D sa:
    "Är du vegeterian Birger?
    Du låter som en intelligent varelse som borde vara det."

    Hej Anders
    Studera gärna lite näringsvävar och systemekologi. Toppredatorer är allt som oftast väldigt intelligenta som sellektivt väljer ut sina bytesdjur och därmed stärker den art de livnär sig på. I de "hierarkiska" näringsvävarna "kontrollerar" och stärker varje "nivå" föregående "nivå" o.s.v.
    Honung, kött, smultron och vinbär, ja livsmedel överhuvudtaget kan nog generellt ses som bi-produkter till vad dessa djur eller växter uträttar under sin levande och aktiva roll i systemet, men visst också det att föda näst högre nivå med sådana byggstenar av än högre kvalitet gör att denna kan bli "klok" nog att på för alla parter gynnsamt sätt "förstå" nog...

    Vargen är för renarna och alla andra arter som gynnas, vad renarna är för lavarna..., vad savannens predatorer är för gnuer och zebror och alla andra arter som gynnas, vad gnuerna är för de väldiga grässlätterna - livsnödvändiga.

    Själv älskar jag alla olika arter/mångfald - det har jag gjort ända sedan barnsben - långt innan jag förnuftsmässigt förstod. Säkert är människor med olika födoinriktningar också en mångfald - och man får väl hoppas att varje födoinriktning som människor ger sig på "förstår" att stärka livets väv genom sin selektion...

    Människan, bara en art bland andra, tack och lov...

    Vgh Tom

    SvaraRadera
  10. Vad gör man med getingar som har byggt bo i en vedhög utomhus? En vedhög som skulle ha förflyttats inomhus. De gillade inte när jag tog ved från högen. Det är svårt att sluta ett avtal med dem tycker jag.

    SvaraRadera
  11. Ta in veden i höst, spänn en presenning över - getingarna tycker det är ok, din ved blir bättre torkad och du får värma dig i höst när kylan kommer genom att langa in den inom hus. Win-win-win-situation...

    SvaraRadera

KOMMENTERA GÄRNA DET AKTUELLA BLOGGINLÄGGET- MEN LÅT BLI KOMMENTARER OCH INLÄGG OM ANNAT.

LÄGG INTE IN LÄNKAR I KOMMENTARSFÄLTET.

MÅNGA SOM VELAT FÖRA EN KONSTRUKTIV SAKDEBATT HAR UNDER ÅRENS LOPP MEDDELAT ATT DE TRÖTTNAT PÅ ATT FÅ INVEKTIV OCH STRUNT TILL SVAR FRÅN ANDRA KOMMENTATORER.

VI SOM ADMINISTRERAR BLOGGEN HAR DESSUTOM TRÖTTNAT PÅ ATT RENSA UT RASISTISKA OCH GENTEMOT MEDKOMMENTATORER KRÄNKANDE INLÄGG.

DET ÄR SCHYSST OM DU TAR HÄNSYN. OCH HELST ANVÄNDER DITT NAMN.

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.