torsdag 28 juni 2012

Sommar för politiker (1): Riksdagsledamoten som gillade vindkraft...

Akvarell: Lena Rosen Schlaug
En sommar före ett val kan för en politiker kännas som en nära-döden-upplevelse. På samma sätt som en valrörelse nog kan kännas som en nära-döden-upplevelse för väljare. 

Min första sommar som språkrör inför ett riksdagsval utspelade sig 1988. Då, och först då, fattade jag vad jag gett mig in på. Barn och fru satt allt som oftast i bilen och väntade på att dra iväg till badstranden medan jag bara skulle en massa saker… Prata med journalister, trösta medlemmar, plita färdigt på strategier, formulera och godkänna texter som skulle visa hur fantastiskt mitt parti var. Och hantera ångesten över vad sjutton jag gett mig in på. MP skulle ju som första nya parti på 70 år ta sig in i riksdagen, var det tänkt.

En glad medpolitiker i ett annat parti meddelade att vi i alla fall hade tur eftersom det dött några sälar på sommaren då fick vi ju argument för att fly pappershögar och göra våra stämmor hörda vid somrigt hav…

Resten av krönikan - som är första delen av fyra - handlar om en smått berusad riksdagsledamot som var sommareuforisk med vindkraft på skallen, talmän som vill tysta politiker så att sommarlovet kan börja och om hur Carl Bildt som med skorrande r önskar språkröret en god sommar på ett sätt som var roligare än han själv anade. 

Här finns krönikan.


2 kommentarer:

  1. Undras om inte riksdagskvinnan hade lite rätt. Miljöpartister är väl - precis som riksdagens talmän - sällan ett under av humor. Du är det däremot. :-)

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera

KOMMENTERA GÄRNA DET AKTUELLA BLOGGINLÄGGET- MEN LÅT BLI KOMMENTARER OCH INLÄGG OM ANNAT.

LÄGG INTE IN LÄNKAR I KOMMENTARSFÄLTET.

MÅNGA SOM VELAT FÖRA EN KONSTRUKTIV SAKDEBATT HAR UNDER ÅRENS LOPP MEDDELAT ATT DE TRÖTTNAT PÅ ATT FÅ INVEKTIV OCH STRUNT TILL SVAR FRÅN ANDRA KOMMENTATORER.

VI SOM ADMINISTRERAR BLOGGEN HAR DESSUTOM TRÖTTNAT PÅ ATT RENSA UT RASISTISKA OCH GENTEMOT MEDKOMMENTATORER KRÄNKANDE INLÄGG.

DET ÄR SCHYSST OM DU TAR HÄNSYN. OCH HELST ANVÄNDER DITT NAMN.

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.