söndag 4 september 2011

Närmare det som påstås vara Gud kommer man inte

De som inte var på Stockholmsoperan för att se hyllningskonserten till Jussi Björlings minne häromsisten kunde se den i SVT på lördagskvällen. Årets bästa program med sångare som Charles Castronovo, Jonas Kaufmann och Paulina Pfeiffer. Man kunde t ex höra duetten ur pärlfiskarna. Då rinner mina tårar. Så har det gjort så länge jag hört den. År efter år. Det går inte att hindra. Närmare det som påstås vara Gud går inte att komma.

Ni som missade årets program i teve har chansen idag, i SVT 24. Klockan 22.00. Har ni ett moget, sensommarmjuk rödvin - eller ett lika sensommarmjukt glas av nyfångad äppelmust - hemma så öppna flaskan, sätt er tillrätta och våga vara kvar över den första kvarten och njut. Mot slutet kommer ni till Leoncavallos Pajazzo med Jonas Kaufmann. Nej, han gör den inte lika smärtsamt vackert som Jussi Björling, men inte långt ifrån. Här har ni låtlistan.

Tills SVT 24 ger reprisen så finns ju alltid duetten - i en gammal sliten inspelning - av pärlfiskarna med Jussi Björling och Robert Merrill. En väv av röster som är mer än klassisk.

2 kommentarer:

  1. Min herre är en stor ande.

    SvaraRadera
  2. detta är den typ av funktion som fortsätter jag dock hela dagen. Jag har länge sökt runt för din webbsida efter jag lärt mig om dem från en kamrat och blev glad när jag kunde komma över det precis efter att ha bläddrat en stund.

    SvaraRadera

KOMMENTERA GÄRNA DET AKTUELLA BLOGGINLÄGGET- MEN LÅT BLI KOMMENTARER OCH INLÄGG OM ANNAT.

LÄGG INTE IN LÄNKAR I KOMMENTARSFÄLTET.

MÅNGA SOM VELAT FÖRA EN KONSTRUKTIV SAKDEBATT HAR UNDER ÅRENS LOPP MEDDELAT ATT DE TRÖTTNAT PÅ ATT FÅ INVEKTIV OCH STRUNT TILL SVAR FRÅN ANDRA KOMMENTATORER.

VI SOM ADMINISTRERAR BLOGGEN HAR DESSUTOM TRÖTTNAT PÅ ATT RENSA UT RASISTISKA OCH GENTEMOT MEDKOMMENTATORER KRÄNKANDE INLÄGG.

DET ÄR SCHYSST OM DU TAR HÄNSYN. OCH HELST ANVÄNDER DITT NAMN.

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.