onsdag 31 augusti 2011

Lööf, järnväg och ett ritat gli

Låt mig först denna ystra dag - ska dels göra två intervjuer med författare, dels ger röst åt en liten animerad varelse i en film - meddela att det första jag gör när tidningarna dyker upp i brevlådan - jo, än så länge sker en del tidningsläsning på papper även hemma hos mig - är att läsa Zits i SvD:s kulturbilaga. (Jaja, Assar i DN går inte av för hackor heller när man väl arbetat sig igenom det första motståndet). Efter detta kan man göra frukost med ett småleende. och ta del av resten av nyheterna. Som de om järnvägar och Lööf.

Centerpartiets valberedning föreslår - hur skulle man kunna göra något annat efter borgerliga mediers lansering som fått Centerpartister att tindra med ögonen - Annie Lööf som ny chef. Därmed kan vi få en partiledare i Sverige som dels vill ha platt skatt (det vill säga låta alla betala en lika stor del av sin inkomst i skatt), dels har Thatcher som politiskt föredöme, dels sälja ut SVT och Sveriges Radio.

Jag tror inte att moderaterna ens hade kommit på tanken att lansera någon med de aktuella värderingarna  till statsminister. På den yngre sidan i partiledar/spåkrörskretsen finns nu Betong-Annie mot Solidaritets-Gustav.


Att borgerliga medier gillar Lööf framför Hatt beror förstås på att med Hatt skulle Centerpartiet om några år kunna inta en ställning som ett socialliberalt parti mer fristående från den förlamande blockpolitiken. I realiteten står Hatt för en socialliberal agenda, medan Lööf står för en nyliberal.

Vänner i Centerpartiet säger att det inte spelar någon roll för partiledarens uppdrag är att föra fram kongressbeslut och partiprogram. Men stopp och belägg! Partiledaren/språkrören har enormt inflytande på såväl vad i partiets politik som lanseras, och hur mer luddiga skrivningar kan tolkas. I realförhandlingar med andra regeringspartier har dessutom partiledaren en extremt stor makt - lyssna bara på hur Maud Olofsson berättar hur hon gjorde upp med de övriga rerignsparterna om kärnkraften.

I övrigt meddelas att regeringen ska stasa några "extra" miljarder på underhåll av järnvägen. Det är bra, och nog är det så att inte minst MP:s tjat knuffat på i den frågan.

Reaktionen från MP är förstås att det är för lite pengar, för kortsiktigt och dessutom saknas pengar till att "lägga nya spår". Kanske är det för lite pengar, men hade regeringen kombinerat dessa pengar med uttalad målsättning att påslaget för underhåll skulle fortsätta de närmaste tio åren så hade det varit helt OK för min del.

Det där med pengar till nya spår - läs: höghastighetståg - är jag mer tveksam. Jag hade hellre än dessa så kallade "höghastighetståg" sett att man strategiskt projekterat ett tredje spår utefter de som idag ligger.

Det skulle såväl bli betydligt billigare (om än inte lika storstilat ur en politikers synvinkel) som ge ökat tågutrymme och dramatiskt förbättrade möjligheter att hålla tiderna. De "höghastighetståg" som diskuteras i Sverige kommer att vara tekniskt sett omoderna när alla nya räls är utlagda. Jag ser det som nästan bortkastade pengar. Ska man bygga för ökad hastighet så är det nästa generations banor och tåg som gäller. Å andra sidan: varför så bråttom? Visst vore det sympatiskt om någon politiker meddelade världen att vi kanske inte ska ha så förbannat bråttom...

7 kommentarer:

  1. Så här säger jordens vänner om den s.k. satsningen:

    "Regeringens halvmesyr kommer inte lösa tågkaoset.


    Regeringens så kallade järnvägssatsning är en stor besvikelse. Den innebär inte någon långsiktig satsning på underhåll, och inga nya spår överhuvudtaget.
    Reinfeldt sviker resenärerna och miljön och retoriken ekar tomt.
    I regeringens satsning finns inga nya banor som Norrbotniabanan, Götalandsbanan och Sydostlänken, men inte heller tidigareläggning av investeringar som kan lösa upp flaskhalsar på nuvarande nät.

    Kommuner och regioner väntar på byggstart av t ex fyrspår Malmö- Lund, Ostlänken, anknytningarna till Citybanan i Stockholm, dubbelspår Gävle –Sundsvall och mer godskapacitet Gävle- Mjölby. Inget av detta finns med.

    Trafikverket presenterade i juli utredningen som visar på stora kapacitetsproblem och föreslog där att nivåerna på underhåll ska upp till 2,3 miljarder per år under tio år och investeringar upp till 1,5 miljarder per år under tio år. Summa summarum 3,8 miljarder per år i tio år. Regeringen satsar nu 1,8 i två år och säger uttryckligen att det är tillfälliga höjningar. Samtidigt drar de bort de 800 miljoner extra man satsade i våras i nästa års budget.


    Det mest anmärkningsvärda är att Reinfeldt på presskonferensen sade att detta är en tillfällig lösning och att bidraget ska minska igen efter två år. När Trafikverket vill komma upp till en kontinuerlig hög nivå på underhållet under tio år. Detta är ytterst kortsiktig politik, och det är beklagligt att Trafikverkets generaldirektör säger att han är 'mycket nöjd' med beslutet.

    Regeringen motiverar nivån med att det är vad Trafikverket klarar av. Det kan vara sant för 2012 men de kan göra mer om de får ökade anslag under låt oss säga tre-fem år. Det är oseriöst att bara ge tillfälliga pengar, med sådana kortsiktiga satsningar kan man aldrig komma upp i rimliga nivåer.

    Tågupproret, ett nätverk med bl a Jordens Vänner, Järnvägsfrämjandet, SEKO Mellannorrland och Södra samt Gemensam Välfärd, anser att det behövs minst tre miljarder extra till underhåll per år och 30 miljarder per år i investeringar under femton år för att klara klimatmål och samhällsmål."

    SvaraRadera
  2. Exakt, det här med Annie Lööf är helt otroligt. Folk verkar så himla oskickliga på att tolka politik, politiker med.

    SvaraRadera
  3. Annie Lööf är en gåva till alla som vill få bort C ur Riksdagen.

    Sedan kan man undra om det är medierna som styr detta. De "utnämner" Lööf, innan C-medlemmarna sagt sitt.

    Hur kan SVT och de andra nedvärdera partiets riksstämma så?

    SvaraRadera
  4. Är det magnetsvävartåg som du menar med nästa generations banor och tåg?

    SvaraRadera
  5. "Nya spår" betyder ju BÅDE höghastighetståg (som Birger gissar) OCH fler parallella spår.

    Här (http://www.cisionwire.se/miljopartiet-de-grona/r/mp-foreslar-satsningar-for-en-modern-tagtrafik,c9156802) finns MP:s pressmeddelande om tågsatsningar. Så kan ni alla läsa själva vad som menas och efterfrågas. :)

    SvaraRadera
  6. Neoliberal Agendators sep. 01, 06:46:00 em

    Annie Lööf som ny chef. Därmed kan vi få en partiledare i Sverige som dels vill ha platt skatt (det vill säga låta alla betala en lika stor del av sin inkomst i skatt), dels har Thatcher som politiskt föredöme, dels sälja ut SVT och Sveriges Radio.

    Om jag jobbar 20 timmar i veckan så betalar jag 10 timmar i skatt. Jobbar jag 40 timmar så betalar 20 timmar. Plattskatt låter väldigt rimligt.

    Ingen förordar statliga tidningar eller brevlådelicens, så varför ska vi ha statlig television och TV-licens?

    SvaraRadera
  7. 06:46

    Svar på frågan: Därför att Stalin kanske inte är riktig död än.

    SvaraRadera

KOMMENTERA GÄRNA DET AKTUELLA BLOGGINLÄGGET- MEN LÅT BLI KOMMENTARER OCH INLÄGG OM ANNAT.

LÄGG INTE IN LÄNKAR I KOMMENTARSFÄLTET.

MÅNGA SOM VELAT FÖRA EN KONSTRUKTIV SAKDEBATT HAR UNDER ÅRENS LOPP MEDDELAT ATT DE TRÖTTNAT PÅ ATT FÅ INVEKTIV OCH STRUNT TILL SVAR FRÅN ANDRA KOMMENTATORER.

VI SOM ADMINISTRERAR BLOGGEN HAR DESSUTOM TRÖTTNAT PÅ ATT RENSA UT RASISTISKA OCH GENTEMOT MEDKOMMENTATORER KRÄNKANDE INLÄGG.

DET ÄR SCHYSST OM DU TAR HÄNSYN. OCH HELST ANVÄNDER DITT NAMN.

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.