onsdag 27 april 2011

Groddlåda för talibaner

Så helt befriat från historia. Så totalt befriat från historia. Jag tänker på hur det är i gränstrakterna mellan Pakistan och Afghanistan, i Swatdalen. Här frodas nu religiös fundamentalism. 

Religiösa fundamentalister breder ut sig, de fick fäste på 1990-talet och deras inflytande blev allt starkare. De erbjöd sådant som inte det officiella Pakistan erbjöd de fattiga. De erbjöd en vision om rättvisa i ett land där över 30 miljoner bönder inte äger den mark de odlar - de arrenderar, är daglönare eller livegna. Jordägare och politiker är i många fall desamma. 

Talibanerna ger de medellösa möjlighet att skicka sina barn till gratis skola, där både mat och logi ingår. Det är religiöst radikala skolor som fostrar nya fundamentalister. Klassklyftor, fattigdom och de rikas egoism har skapat talibanernas allt starkare ställning.

Men den religiösa fundamentalismen är så historielös. I detta område har religionen varit tolerant och mångkulturell. Här har buddistiska missionärer rest på handelsvägarna som förband Kina med nuvarande Afghanistan och Kashmir. Henrik Chetan Aspengren berättar i sin bok Pakistan om hur Alexander den stores utplacerade makedonska landsmän förvandlades från soldater till jordbrukare och handelsmän - och hur hellenistiska kulturella och religiösa uttryck blandades upp med lokala buddistiska traditioner. "Idag kan några spadtag på rätt ställe bland dessa kullar vända upp unika lämningar: utsökta miniatyrer, mosaik och grekiska mynt, kolonner - och magra buddafigurer klädda i grekiska togor".

Så har tolerans, och Gandhis drömmar när Indien blev av med den brittiska överheten, förvandlats till något helt annat och blivit groddlåda för talibaner - religiöst förtryck blandat med hopp till dem som inte har annat hopp.

De rikas oförmåga att se sitt eget bästa är så tydligt i Pakistan, de skapar genom girighet och egoism ett klimat som innebär att deras tänkta goda liv lätt kan förvandlas till ett helvete. Så är det där, så är det överallt där överklassen inte förmår tänka längre än plånboken räcker. Klassklyftor, breda sociala och ekonomiska klyftor, leder till att rädslan letar sig in i alla skrymslen och vrår. De rika förskansar sig bakom höga murar, med vakthundar i trädgårdarna och med galler i fönstren. I slutändan blir alla förlorare. Där som här.

4 kommentarer:

  1. Ska du intervjua författaren? När i så fall? Låter intressant!

    SvaraRadera
  2. Visst är det så över allt i världen. Ökade klyftor i samhället leder alltid till mer problem för alla, synd att de som sitter på makten och pengarna inte fattar.

    SvaraRadera
  3. Neoliberal Agendaons apr. 27, 11:24:00 em

    Vad Pakistan behöver är avreglingar, privatiseringar och frihandel.

    Det är bara se hur Indiens ekonomi tog fart i början av 90-talet efter Singhs avregleringar. En politik som snabbt lyfte flera hundra miljoner människor upp ur misären, något som 40 år av socialdemokratisk politik inte kunde göra.

    SvaraRadera

KOMMENTERA GÄRNA DET AKTUELLA BLOGGINLÄGGET- MEN LÅT BLI KOMMENTARER OCH INLÄGG OM ANNAT.

LÄGG INTE IN LÄNKAR I KOMMENTARSFÄLTET.

MÅNGA SOM VELAT FÖRA EN KONSTRUKTIV SAKDEBATT HAR UNDER ÅRENS LOPP MEDDELAT ATT DE TRÖTTNAT PÅ ATT FÅ INVEKTIV OCH STRUNT TILL SVAR FRÅN ANDRA KOMMENTATORER.

VI SOM ADMINISTRERAR BLOGGEN HAR DESSUTOM TRÖTTNAT PÅ ATT RENSA UT RASISTISKA OCH GENTEMOT MEDKOMMENTATORER KRÄNKANDE INLÄGG.

DET ÄR SCHYSST OM DU TAR HÄNSYN. OCH HELST ANVÄNDER DITT NAMN.