söndag 16 januari 2011

Himmel, jord, kyrka och synd

Är det så att kyrkan har ett ansvar för miljöförstöringen genom sitt envetna uppdelande av jordiskt och himmelskt? Varför ta hand om jorden, när paradiset finns i himlen? Hur kommer det sig att kyrkan ägnat sig så mycket åt privat synd i form av sex i olika former, men är så ointresserad av det som skulle kunna kallas kollektiv synd i form av livstil som leder till miljöförstöring, resursförbrukning och artutrotning? Är det då art- eller gradskillnad mellan kyrkan och självmordsbombaren, sett till att båda tycks vara villiga att offra liv på jorden när målet är himlen?

Dessa och andra funderingar samtalar jag och präst om i ett kommande program i teve. Några svar kommer nog att chocka en del. Tills det att programmet sänds, om någon dryg månad, rekommenderar jag denna poetiska salva:

15 kommentarer:

  1. Ska bli spännande att se! Vilken präst är det? I svenska kyrkan?
    Tack för tipset om Claes Erikssons vers!
    Rh

    SvaraRadera
  2. Genialiskt x 2!

    Och ursnygg layout!

    SvaraRadera
  3. Dikten är underbar, så fin och fyndig att den får mig att tänka på Tage Danielsson.
    Bättre betyg finns inte!

    Samtalet vill jag gärna höra.

    SvaraRadera
  4. Spännande, kanske en präst som skiter i kyrkans omtolkningar av urkristendomen?
    Håller med 09:32. Vacker, tilltalande och tillitsfull design!

    SvaraRadera
  5. Jag anar ditt nästa steg i utvecklingen av designen. Smart av dig om det är som jag anar! Och du är smart! Tror att några rader kommer att förvandlas när det är dags att slå till. Politisk comeback på G?
    Old friend

    SvaraRadera
  6. Ja, väldigt fin design! (Har du gjort den själver?)

    Och en härlig monolog!

    Och något att se fram emot i teve.
    (Att det blir en präst från Svenska kyrkan är väl givet?)

    Tack, Birger!


    Gt

    SvaraRadera
  7. Vadå, jag fattar ingenting, Old friend.

    SvaraRadera
  8. Du skriver så här: Är det då art- eller gradskillnad mellan kyrkan och självmordsbombaren, sett till att båda tycks vara villiga att offra liv på jorden när målet är himlen?

    Den provokationen visste var den tog! Hoppas många tänker några varv på den meningen!!

    SvaraRadera
  9. Jag tänker att det spelar mindre roll vad som sägs (och kyrkan kan nog säga och ta ställnig för en massa bra saker, både ur miljöhänsyn och mänskliga rättigheter). Det som spelar roll är om det finns strategier att förändra.

    Frågan är om kyrkan har det. Den har säkert möjlighet att utveckla det i alla fall. Men eftersom kyrkan inte är en enda sammanhållen enhet (om man då inte ser den uteslutande som Kristus), och eftersom kyrkans företrädare har vitt skilda åsikter, olika församlingar har olika bevekelsegrunder etc, så kan man väl knappast sätta vare sig hopp eller tvivel till att kyrkan _som sådan_ ska gå i bräschen. Däremot religiösa människor.

    Den som ag förstår vanligaste synen hos kristna idag är inte att vänta till himlen, utan att människan har ansvar som Guds skapelse. Teologen Elena Namli förklarar t.ex. möjligheten att tolka global orättvisa som arvsynden: "Varje individ har ett an-svar kopplat till sin plats i de strukturer som leder till andras lidande. Arvsynden kan idag fungera som ett teologiskt språk som just artikulerar det faktum att människan inte klarar av att stå emot de strukturer (politiska, ekonomiska, kulturella) som hela tider producerar nya former av exkludering och förtryck.” (s. 135 i Göran Gunner (red.) "Människa är ditt namn. Om mänskliga rättigheter, mänsklig värdighet och teologi", Verbum 2007)

    Kan religion användas som ett verktyg så funkar det säkert, det handlar om hur man tolkar det kristna budskapet (och det bestämmer inte bara kyrkan, f.ö.)och där finns det inte ett svar från "kyrkan" utan massor.

    Annelie

    SvaraRadera
  10. Ska bli intressant att se!
    Du håller väl oss uptodate när det kommer.

    Vad jag tycker i den här frågan vet Birger redan, för andra rekommenderar jag att gå in och läsa ett gammalt inlägg på min blogg
    Struntar kristna i miljön?

    SvaraRadera
  11. Jo, Annelie, det finns faktiskt ett svar från kyrkan i en avgörande fråga: uppdelningen mellan jordiskt och himmelskt och effekterna av detta på hur kyrkan ställer sig till frågorna om jordens överlevnad. Det finns kristna som har en annan syn än den som präglat kyrkan i ett par hundra år, det kanske till och med finns präster som inser att kyrkan bär på en stor skuld i denna fråga. I så fall är det ju bra, men som kyrka inom kristendomen, det gäller givetvis många kyrkor som är värre än den svenska i detta avseende, finns mycket att fundera över i den relevanta och provocerande fråga som här ställts.

    Hälsningar från Margo, som finner stort värde i Vännernas Samfund (kväkarna)

    SvaraRadera
  12. sv kyrkan och kyrkogårdsförvaltningen där jag arbetar engagerar sig mycket för att driften på alla kyrkogårdar ska vara miljövänlig och grön dessutom deltar man i olika trädgårdsutställningar och ny tänk inom området. exempelvis går alla blommor gräsklipp osv i kompost för att sedan användas till grav fyllning och ny jord i rabatter att det kretsloppet ska fungera innebär att 0 gift används alla fordon som används på kyrkogårdarna är el bilar vi har 1 diesel traktor. SV kyrkan har ju en del kulturarv bakom sig och förr var ju "förvaltnings tanken" självklar att man brukade skog och mark på ett vettigt sätt för man ville lämna något bra efter sig till sina barn. Dagens storföretag är lite mer problematiska som inte tänker i gud och förvaltar tankar utan i pengar och vinst.

    Men olika kyrkor har ju olika utgångspunkt en del äldre väckelse kyrkor kom väl till för att man tyckte sv kyrkan var sömniga i sin tro och "helhets tänkandet" när det gäller den kristna tron och jorden har inte fått riktigt grepp än men det kanske kommer.

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Holism

    SvaraRadera
  13. Margo, uppdelningen mellan himmel och jord behöver inte innebära _ett_ svar från kyrkan när det gäller miljöhänsyn, globalt ansvar mm. Varför skulle det det? Jag tycker inte att det är en filosofisk fråga, utan det är bara att se vad som faktiskt sker: T.ex. innebär denna uppdelning för många kristna ett större ansvar för skapelsen (jorden) - och kyrkan går inte emot denna uppfattning. Fredskyrkorna, som du bl.a. är inne på, ger ju också många praktiska exempel på globalt ansvarstagande.

    Annelie

    SvaraRadera

KOMMENTERA GÄRNA DET AKTUELLA BLOGGINLÄGGET- MEN LÅT BLI KOMMENTARER OCH INLÄGG OM ANNAT.

LÄGG INTE IN LÄNKAR I KOMMENTARSFÄLTET.

MÅNGA SOM VELAT FÖRA EN KONSTRUKTIV SAKDEBATT HAR UNDER ÅRENS LOPP MEDDELAT ATT DE TRÖTTNAT PÅ ATT FÅ INVEKTIV OCH STRUNT TILL SVAR FRÅN ANDRA KOMMENTATORER.

VI SOM ADMINISTRERAR BLOGGEN HAR DESSUTOM TRÖTTNAT PÅ ATT RENSA UT RASISTISKA OCH GENTEMOT MEDKOMMENTATORER KRÄNKANDE INLÄGG.

DET ÄR SCHYSST OM DU TAR HÄNSYN. OCH HELST ANVÄNDER DITT NAMN.