fredag 9 juli 2010

Smygtitt i Hägglunds tal

Jaha. "Läng leve Alliansen", skanderade dess vänner i Visby igår. SSU spelade på entoniga vuvuzelor. Men lugn, snart lämnar allihop Visby, tar några veckor semester, slickar sina sår, slipar sina knivar. Mona Sahlin hyllade Ingvar Carlsson igår.

Bloggen har fått tillgång till första utkastet till dagens tal...

Smygtitt i Hägglunds utkast till tal i Almedalen idag:


Hej alla glada väljare, och extra hejsan till verklighetens folk! Eftersom jag är regeringens egen lustigkurre så ska jag berätta en rolig historia. Och det gör jag nu.


Vet ni var det är för likhet mellan AIK och Kristdemokraterna? Jo, båda åker nog ur.


Nu till allvaret. Broder Alf skrev ett brev till mig från Bryssel där han våndas över alla dåliga flickor som erbjuder alla härligt syndiga tjänster som vi kristdemokrater inte vill nämna vid namn eftersom vi då blir röda. Och röda vill vi inte bli. Jag tycker att det är viktigt att vi motverkar torskar, jag förstår inte varför Maria Wetterstrand är så förtjust i dem.


Broder Alf berättade för övrigt att Miljöpartiet har stulit vår gamla idé om friår. Jag hade ingen aning om att det var vår gamla idé, men jag hittade den faktiskt i ett partiprogram. Det är ju väldans snopet för mig förstås, för jag brukar säga dumma saker om det där friåret som miljöpartiklarna vill införa. Men jag är inte sämre människa än att jag kan ändra mig. Friår är bra. Vi människor behöver lite tid mitt i livet när vi kan tänka över våra liv. Det är förstås kristligt värre att värdera livet till något större än bara ekonomisk och materiell tillväxt.


Jag tänker själv begära friår nästa år. Jag kanske inte ens behöver söka om det, när jag tänker efter. Det kanske mer blir som Guds gåva till kristdemokraterna.


1 kommentar:

  1. Mona Sahlin må inte dela dina visioner, Birger, men talet hon höll igår var banne mig fyllt av visioner! Bästa talet hittills, lätt. Nu hoppas jag att Maria och Peter är lite visionära också när det blir deras tur.

    SvaraRadera

KOMMENTERA GÄRNA DET AKTUELLA BLOGGINLÄGGET- MEN LÅT BLI KOMMENTARER OCH INLÄGG OM ANNAT.

LÄGG INTE IN LÄNKAR I KOMMENTARSFÄLTET.

MÅNGA SOM VELAT FÖRA EN KONSTRUKTIV SAKDEBATT HAR UNDER ÅRENS LOPP MEDDELAT ATT DE TRÖTTNAT PÅ ATT FÅ INVEKTIV OCH STRUNT TILL SVAR FRÅN ANDRA KOMMENTATORER.

VI SOM ADMINISTRERAR BLOGGEN HAR DESSUTOM TRÖTTNAT PÅ ATT RENSA UT RASISTISKA OCH GENTEMOT MEDKOMMENTATORER KRÄNKANDE INLÄGG.

DET ÄR SCHYSST OM DU TAR HÄNSYN. OCH HELST ANVÄNDER DITT NAMN.

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.