onsdag 27 januari 2010

Om att byta förlag...

Bob Hansson byter förlag. Från Bonnierkoncernen till Ordfront. Och som han gör det, på sin blogg skriver han bland annat:

"Eftersom min nästa roman är en hyllning till det levande, och kritisk mot den överkonsumtion som hotar det - är jag tacksam över att få ansluta mig till ett förlag vars största drivkraft inte är att maximera den ekonomiska vinsten, men den andliga.

Det här kan låta naivt, men är relevant. Varje år utrotas ca 25 000 arter. Detta som en KONSEKVENS av den vinstmaximeringsiver som chefer i olika stora och mindre bolag världen över lyder under. Mesta möjliga vinst på kortast möjligaste tid. Ett uppdrag de allra flesta styrelser ger sina chefer. Det är, i det stora hela, ett mycket oansvarigt och omoget uppdrag. Man vill liksom dra dem i örat och ryta till åt dem: Livet är inte ett enda ”leka affär”, världen är inte bara en kassapparat, väx upp och ta ert ansvar!"

Min första tanke när jag hörde om Bob Hanssons flytt och motiv till denna var: Å fan, finns det någon säljande kulturmänniska kvar som tar konsekvenser av sina värderingar? Trodde den tiden var över, slut, finito. I en tid när allt tycks handla om JAG och mycket lite om VI, i en tid när kapitalismen tappat den sista unsen av den etik som dess fäder en gång ansåg var förutsättning för dess berättigande. Det tycks finnas hopp. Kanske.

Läsa hela Bob Hanssons bloggtext här. Hans nästa roman heter Vips, så blev det liv! Kommer ut i höst. Och, vem vet, den kanske är ännu bättre än hans tidigare. Ordfront kan man förresten bli medlem i - man får magasin, några böcker och insikt om att man gjort något bra. Här skrev jag om några av de akuta opinionsbildare som tagit sig till förlaget.

10 kommentarer:

  1. En etablerad författare som väljer att lämna Det Stora Förlaget u t a n att söka sig till Piratförlaget?
    Vet hut!

    Ett moraliskt val?
    Så barockt!

    Har aldrig läst Bob Hansson.
    Ska göra det!

    SvaraRadera
  2. Ska köpen en Bob Hansson i d a g !Vet inte vem det är, men är nyfiken på nån som tänker längre i det egocentriska träsk som kulturfolket numera lever i.

    SvaraRadera
  3. Ordfront är att gratta! Kul! När ska någon wallraffa jättekoncernen Bonnier?

    SvaraRadera
  4. Underbart!
    En människa med integritet, en som tar konsekvenserna av sina insikter, är alltid inspirerande att läsa om, att inspireras av.
    Särskilt kul att även lilla finkultursfären, som ofta, ofta, länge, länge, som helhet negligerat vad naturvetenskapen säger, inte minst om resurser/ekosystem/miljö ruskas om lite.

    Heja Bob!

    /Fredrik B

    SvaraRadera
  5. Brukar lyssna på Bob Hanson på P1 "Tankar inför dagen". Alltid lika omruskande, känner mig som hunden som skakat av mig all dynga, ny och fräch igen, efter en stund med Bob.
    Så rätt av honom att lämna Bonniers!
    EW

    SvaraRadera
  6. Bob Hansson måste vara Sveriges sexigaste nu levande poet: klok, rolig och visionär i kubik. En inspiratör för många jag känner. Läs och njut!

    Annelie

    SvaraRadera
  7. Hur ser Jordens kris ut!

    Endast de idioter som säljer mest släpps fram.

    De som skulle kunna rädda jorden är icke lönsamma.

    Maximera vinsten, gäller.

    Kvinnan är en del i galenskapen och kan inte hon fås att ändra sig, och ställa upp med sitt förstånd, i och att se världen som en helhet under vilka kulturer på Jorden villkor skapas, så går en planet under!

    Planetens moment 22 2010

    SvaraRadera
  8. Anspråkslösa RLtors jan. 28, 12:39:00 fm

    Vilka föreställningsvärldar har segrat?

    Vilka föreställningsvärdar har gått under?

    Vilka föreställningsvärldar behövs?

    SvaraRadera
  9. Jag har precis läst 'Berättelsen om Emily från Xinjiang.' Vilken fantastisk historia hon berättar! Bara några år yngre än mig, men så olika liv. Var bor hon nu? Hon måste ha fått sitt barn nu, vad blev det och var bor barnet? Varför kom hon till Sverige och Göteborg? Hur gick det med hennes syskon, bor dom kvar?

    Massa frågor och jag blir jätteglad om du svarar. Om inte annat så på min blogg www.miasblogg.com

    //mia

    SvaraRadera
  10. Jag beställde en prenumeration på Ordfront på nätet i maj 2009, en månad senare skrev jag ett mail och frågade om dom hade mottagit min beställning. Fortfarande har jag inte fått svar på något.

    SvaraRadera

KOMMENTERA GÄRNA DET AKTUELLA BLOGGINLÄGGET- MEN LÅT BLI KOMMENTARER OCH INLÄGG OM ANNAT.

LÄGG INTE IN LÄNKAR I KOMMENTARSFÄLTET.

MÅNGA SOM VELAT FÖRA EN KONSTRUKTIV SAKDEBATT HAR UNDER ÅRENS LOPP MEDDELAT ATT DE TRÖTTNAT PÅ ATT FÅ INVEKTIV OCH STRUNT TILL SVAR FRÅN ANDRA KOMMENTATORER.

VI SOM ADMINISTRERAR BLOGGEN HAR DESSUTOM TRÖTTNAT PÅ ATT RENSA UT RASISTISKA OCH GENTEMOT MEDKOMMENTATORER KRÄNKANDE INLÄGG.

DET ÄR SCHYSST OM DU TAR HÄNSYN. OCH HELST ANVÄNDER DITT NAMN.

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.