torsdag 8 maj 2008

Såpa, eller snarare sopa, inom Försvarsmakten

Jaha. Det började för flera veckor sedan med att Uppdrag Granskning berättade att svenska officerare stått och glott när franska FN-soldater torterat och skenavrättat en ung kongoles den 13 juli 2003.

Försvarsmaktens chefsjurist har utrett frågan och kommit fram till att "det förekommit tortyr i samband med förhöret".


I gårdagens SvD gick nio anonyma och hemliga figurer inom Försvarsmakten (SSG och SIG), till attack och hävdar att de som stått för anklagelsen, och uttalat sig i Uppdrag Granskning, har styrts av personliga hämndmotiv - de har velat skada "enskilda personer i Försvarsmakten och hela specialförbandssystemet".

Och inte bara det, man skriver också att det finns skäl att ifrågasätta Försvarsmaktens egen utredning. "Om utredarens slutsatser har samma grunder som de uppgifter som cirkulerar i medierna har också ÖB och Försvarsmaktens ledning vilseletts."

SVT:s redaktion går i svaromål idag och påpekar bland annat att Försvarsmaktens utredning hade hemlighållits om inte SVT begärt att få ut den.

Hur man än vänder och vrider på det - om svenska befäl bevittnat tortyr, skenavrättning och paradering av fången med strypsnara eller om hela Försvarsmaktens ledning låtit sig vilseföras av Uppdrag Granskning och/eller av hämndlysta befäl - tyder det på grov inkompetens som ytterligare en gång motsäger den bild av etik och duglighet som det svenska försvaret vill ge sken av.

Försvaret har under alla tider varit en skyddad verkstad, vars inkompetens skyddas av hemligstämplar. När jag gjorde lumpen upplevde jag hur halvrasistiska rötägg och dumskallar kunde göra karriär, som politiker upplevde jag hur det var hart när omöjligt att få raka besked när det gällde försvarets ekonomi, som skattebetalare undrar jag hur i helvete man kan prioritera så illa som man gör - plötsligt står man t ex utan nödvändiga helikoptrar.

SSG betyder Särskilda Skyddsgruppen, och SIG betyder Särskilda Inhämtningsgruppen.

22 kommentarer:

  1. Okej, jag ogillar din pacifistiska läggning men gillar detta inlägg.
    Per

    SvaraRadera
  2. Här har drevet - här i form av dom självutnämnda Riddarna av "Sanningen" - ett oerhört tacksamt mål att ge sig på. En försvarmakt i kris på många plan. Organisatoriskt, ekonomiskt och moraliskt. Ja, för att inte tala om politiskt - vad ska vi med vårt "försvar" till? Säga vad man vill om detta.

    Men när det då dessutom finns ett hemligt specialförband INOM detta försvar att ge sig på med alla sina journalistiska vapen kan resultetet väl bara bli ett? Här är skenavrättning inte rätt ord. Summarisk avrättning passar nog bättre som beskrivning om utrycket tillåts.

    Jag har ingen aning om vad som har hänt. Men jag blir om något i denna historia indignerad över hur journalister inte inser att nyansering och problematisering är vad som verkligen gör skillnad istället för att benhårt hålla fast vid vad som närmast tycks vara en dogm eller religon som bara inte får ifrågasättas. Då är man en idiot.
    /M

    SvaraRadera
  3. Ja,,

    Särskilt när det då visar sig att SVT´s svar på brännpunkt (Svd) idag visar sig innehålla felaktiga källhänvisningar (till Försvarsmaktens egen utredning och vad som framgår av denna).
    Pinsamt sa Bull.
    Vem granskar SVT och "Uppdrag Granskning"?
    Uppdrag Sanning?

    SvaraRadera
  4. "Försvaret har under alla tider varit en skyddad verkstad, vars inkompetens skyddas av hemligstämplar."

    Trist när en förmodat bildad person dignar under sådana fördomar mot andra grupper av människor. Fast du kanske blev förtjust i retoriken utan att tänka riktigt?

    SvaraRadera
  5. Lars, jag hålelr fast vid det jag skrev, vilekt inte var att alla är inkompetenta inom försvaret. Jag skrev att försvarets inkompetens skyddas av hemligstämplar.

    M, jag vet inte vad som är sanning i detta ärende, konstaterar bara att det är märkligt att försvarets egen utredare måtte varit grundlurad, liksom ÖB, om de nio anonyma skribetnerna har rätt. Kan man blåsa höjdare och expeter i Försvarsmakten på det sättet, om det nu är så, är det väl ett mått på kompetensen hos de lurade... Är det å andra sidan sant så är det ett mått på den etiska kompetensen hos de svenska soldaterna, som ibland antyds vara av högre etisk kvalitet än många andra och därför gör en lite finare insats än andra...

    SvaraRadera
  6. Hallå! Kul att nån i det här landet driver att vi skall avveckla militären och göra nåt annat för pengarna! Mera!
    Lena Z

    SvaraRadera
  7. Har en tonårsson, han får reklambroschyrer från försvaret där man framhåller militärlivet som någon sorts gym, där man lever det glada livet och bygger upp sin kondition och sina muskler.

    Inte ett ord om att man blir utbildad till yrkesmördare, för det är just vad en militär är, en statsanställd yrkesmördare med rätt och skyldighet att döda och låta sig dödas.

    SvaraRadera
  8. hmm..jag tror inte att försvarsmakten är inkompetent men att all krigs maskineri är dirty Buisness en soldat som inte klarar av och sätta en bajonet i magen på en förmodad fiende soldat är en dålig soldat och ett misslyckande så enkelt är det.

    Men man får väl säga som kristina från duvemåla sa när carl-oskar kom hem från värvningen till amerikanska inbördes kriget och inte fick vara med.
    :- är det något att vara less över att gud inte skickat dig att dräpa en annan människa ?

    ;) Per the beliver

    SvaraRadera
  9. Herr Schlaug!
    Om du begränsar dig lite när det gäller ämnesområden du "bevakar", och om du tänker efter innan du skriver, då kan du nog höja kvalitén på dina alster.

    SvaraRadera
  10. Birger, har du märkt att nästan alla som är emot dina texter samtidigt uppträder spydigt och rent av elakt? Alla kunde ju ha strån till stacken, om man lyssnade på varann. Varför kan de inte resonera och hålla en samtalande stil, tror du?

    Gröna tankar

    SvaraRadera
  11. Gröna Tankar: Nja, lite spydigheter och hård kritik får man ta om man sticker ut hakan. Det bjuder jag så gärna på.

    Nilsson: Tja, kanske det, men jag tror inte jag duger till mer... Tror du inte det är värderingarna du är kritisk till? Och dom ligger ganska stadigt efter snart fyra årtiondens ältande, funderande och ibland ganska smärtsamma omprövningar av intagna ständpunkter. Just den här frågan - militären och försvaret - är en sådan fråga där jag förskjutit mina åsikter de senaste femton åren, från kritisk till vissa delar till kritisk mot hela systemtänkandet.

    Per, the beliver: Ja, du, om det gällde att sätta bajonetten i magen på någon så hade det i alla fall varit synligt vad man gjort, idag pumpas militär upp med adrenalin - eller till och med av präster som argumenterar som C.S. Lewis, att det måste kännas bra att döda för den goda sakens skull... - för att sedan släppa missilerna vars effekter man slipper lukta, känna, se eller höra.

    SvaraRadera
  12. Helt rätt Birger militären handlar ju mycket om att "trycka på knappen idag" för vissa präster vill jag ge rådet att studera vad dom kristna kyrkofädrarna hade att säga om krig innan kyrkan sögs in i den romerska maktsfären, och sedan fråga sig och även dom varför dom inte gör vad dessa första präster gjorde. när det gäller c.s lewis som deltog i första världskriget är jag inte så säker vet att han såg sig själv som ateist och tvivlare länge och har för mig att han såg sig själv som troende först på äldre dar, om jag inte missminner mig, har inte läst hans böcker förutom jag sett narnia på film så jag kan inte uttala mig om han tyckte vapen och jesus gick bra i hop.

    SvaraRadera
  13. och föregånde var så klart från mig,Per the beliver

    SvaraRadera
  14. Meningen med samtalet är väl ändå att komma framåt, eller? Birger, på vad sätt leder elakheter framåt?

    Jag tror, att ordet debatt är släkt med batalj, dvs slag, och det är som vi ser en vanlig talform, men som inte har med sam-tal att göra. Debatt leder oftast ingen vart. Men det kan samtalet göra. Prova!

    Gröna tankar

    SvaraRadera
  15. Per: VAd gäller C.S. Lewis så har Birger skrivit om honom tidigare här:
    http://schlaug.blogspot.com/2007/04/kristna-br-f-dda-muntert-och-hngivet.html

    SvaraRadera
  16. I konsumistisk Yra
    får Kapten Konkurs Styra.

    Elakheter drabbar mig ofta
    när jag visar mig i Grön kofta.

    Tror ej att jag kan låta bli
    att undra över fiendens filosofi.

    Det kom för mig igen,
    man biter ej den hand som föder en.

    För att tala folk till rätta
    behövs ekomomisk grund för detta.

    Kalla de AB Svenska Jord
    så retar det inte många.
    Men CIA nyanställer säkert några.

    Byig vind

    SvaraRadera
  17. Tack mikael
    Ser att Birger där citerar från någon av lewis böcker vad lewis hade för ståndpunkt i krigs frågor.

    En av dom mest kända teologerna i den kristna ur kyrkan på 200-talet var origenes
    han skrev följande:vi reser inte längre svärd mot folk, och inte heller lär vi oss krig längre, eftersom vi har blivit fridens barn, för Jesu skull, som är vår ledare, i stället för dem som våra fäder har följt.

    säkert skulle många inom kyrkan idag behöva ta sig en funderare varför man svängt helt om i sådan viktig fråga som denna.För mig är det otänkbart att påstå att gud och kärleken är det främsta här i livet och sammtidigt kunna tänka sig i krig att skjuta folk så blodet skvätter på väggarna.Ingen rim och reson i det.

    Per the beliver

    SvaraRadera
  18. Jag kan sluta
    TUTA?
    BRIS

    SvaraRadera
  19. Måste jag spela IDIOT hela livet?
    Är det vad EU, USA, marknaden kräver?
    Någon dag kommer Jag att påstå att världen är GALEN, sedan kommer jag att erbjuda er som har sjukdomsinsikt att få utbildning i Jordkunskap FN-kunskap o.s.v. Eget rum, eget samhälle. Kan kännslor kretslopsanpassas eller måste de alltid gå under pga kommersialismen?
    Blott en dag ett ögonblick i sänder.
    Dä ä bra, men det behövs också en framtidsanalys och en brygga till framtiden.
    Litet oroad.

    SvaraRadera
  20. Allt är så utomordentligt dumt!

    SvaraRadera
  21. Fråga er själva, hur stor trovärdighet har journalister i allmänhet och på (S)(v)t i synnerhet?

    Å andra sidan, hur trovärdiga är högt dekorerade officerare i specialstyrkorna?

    Därmed är hela frågan utagerad.

    SvaraRadera
  22. I min ungdom trodde jag att kunskap och förstånd skulle räcka!
    Men det krävs mer, MEDAN det går överstyr!!

    SvaraRadera

KOMMENTERA GÄRNA DET AKTUELLA BLOGGINLÄGGET- MEN LÅT BLI KOMMENTARER OCH INLÄGG OM ANNAT.

LÄGG INTE IN LÄNKAR I KOMMENTARSFÄLTET.

MÅNGA SOM VELAT FÖRA EN KONSTRUKTIV SAKDEBATT HAR UNDER ÅRENS LOPP MEDDELAT ATT DE TRÖTTNAT PÅ ATT FÅ INVEKTIV OCH STRUNT TILL SVAR FRÅN ANDRA KOMMENTATORER.

VI SOM ADMINISTRERAR BLOGGEN HAR DESSUTOM TRÖTTNAT PÅ ATT RENSA UT RASISTISKA OCH GENTEMOT MEDKOMMENTATORER KRÄNKANDE INLÄGG.

DET ÄR SCHYSST OM DU TAR HÄNSYN. OCH HELST ANVÄNDER DITT NAMN.

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.