lördag 9 juni 2007

Broder Alf får medalj av kungen

– Jag känner mig mycket hedrad och uppmuntrad över att få mottaga konungens medalj. Och jag vill samtidigt uttrycka stor tacksamhet och beundran över de insatser som Sveriges kungahus gör för land och folk.

Det sa den kristdemokratiska riksdagsledamoten Alf Svensson som i torsdags förlänades H. M. Konungens medalj i 12:e storleken med kedja, för framstående insatser på skilda områden inom svenskt samhällsliv.

Denna information är hämtat från ett pressmeddelande avsänt från Kristdemokraterna. Deras hemsida upptas även den av denna goda nyhet.

Min syn på monarkin är inte så lik Broder Alfs. Men vi skall vara glada för den biologiska mångfald som gör oss så olika. Och Alf kan vara glad över sin medalj. Och så lever vi lyckliga i alla våra dagar. Snipp, snapp, snut, så är sagan slut.

PS! Så här berättas det i pressmeddelandet från kd:s kansli om medaljens styrka:
Konungens medalj finns i olika utföranden i stigande skala, där 12:e storleken är den största. Storlekarna bygger på en skala från 1700-talet, där 12:e storleken betyder en diameter på 43 millimeter. Den kan bäras i band eller en guldkedja, där guldkedja innebär den högre värdigheten.

5 kommentarer:

  1. "Broder Alf" erhöll sin medalj av 12:e storleken dagarna efter sin homofobiska debattartikel i DN om enbart heterosexuella är fullväridga människor med rätt till äktenskap. Olyckligt för kungahuset, eller kanske lyckligt...

    SvaraRadera
  2. God morgon, Broder Birger!
    Vad skulle du göra om du blev tilldelad H. M Konungens medalj i 12:e storleken för framstående insatser inom........(fyll i vad du själv tycker passar)

    Tack och buga och ta emot?...

    SvaraRadera
  3. Syster Monica! Ja, du. Jag skulle vänligt ta emot den, göra ett lagom provocerande uttalande om hur illa det är att barn som föds av en drottning med automatik blir offentliga personer vare sig de vill eller inte - och sedan sälja den till högsbjudande där 75% av pengarna skulle gå till Rädda Barnen och 25 % till Republikanska Föreningen. Sen skulle jag bjuda hem Vickan på fika och fråga om hon inte hade lust att ställa upp till president istället.

    SvaraRadera
  4. En gång i tiden,
    när Alf gilla sol, vind och vatten,
    då tog jag av mig hatten.
    Den tiden är sen länge liden.

    Nu har han bytt kraft från Gud,
    nu är det andra bud.
    Nu gäller kraft från fan,
    det kallas uran.

    För detta kan man få medalj,
    i tolv gyllne grader,
    och med kejda som attiralj,
    jag tror jag får spader.

    SvaraRadera
  5. Broder Birger!
    Jag hade kunnat slå vad om att du skulle ta emot den...

    Det där med Vickan på fika tycker jag låter trevligt, kan inte jag också få komma?
    Inte för att jag är en tvättäkta republikan, men Vickan skulle nog bli bra som president. (Och drottning.)
    Men jag vill inte klaga för mycket på monarkin, i Sverige är i alla fall inte kungen kyrkans överhuvud, som i vår granne på andra sidan Nordsjön.

    Vad hade nu denna kommentar med Broder Alf att göra?...

    SvaraRadera

KOMMENTERA GÄRNA DET AKTUELLA BLOGGINLÄGGET- MEN LÅT BLI KOMMENTARER OCH INLÄGG OM ANNAT.

LÄGG INTE IN LÄNKAR I KOMMENTARSFÄLTET.

MÅNGA SOM VELAT FÖRA EN KONSTRUKTIV SAKDEBATT HAR UNDER ÅRENS LOPP MEDDELAT ATT DE TRÖTTNAT PÅ ATT FÅ INVEKTIV OCH STRUNT TILL SVAR FRÅN ANDRA KOMMENTATORER.

VI SOM ADMINISTRERAR BLOGGEN HAR DESSUTOM TRÖTTNAT PÅ ATT RENSA UT RASISTISKA OCH GENTEMOT MEDKOMMENTATORER KRÄNKANDE INLÄGG.

DET ÄR SCHYSST OM DU TAR HÄNSYN. OCH HELST ANVÄNDER DITT NAMN.

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.