söndag 23 december 2007

Fotspår i snön

Dag innan julafton, en bra stund före gryning. Har just kommit hem efter att ha varit ute på granjakt. Innan dess kombinerad semester och klimatprat.

Skrämde en räv, han var väl ovan att möta människor så tidigt på morgonen. Ett rådjur i gläntan. Så vackert.

Hon är ett under av livsvilja, hon blev befruktad redan i augusti, men när den befruktade äggcellen delat sig några gånger stanande den upp, bidade sin tid för att fortsätta sin utveckling i rätt tid för att kiden skall födas när majvären lockat igång fotosyntesen så det finns mat att äta.

Satte mig på en sten. Tänkte på en gång för länge sedan, för mer än 30 år sedan. Jag höll hennes lilla hand på väg genom skogen. Snön föll mjukt och varsamt. Bakom oss såg vi fotspåren. Ett stort par. Ett litet par.

Tydliga där vi nyss lämnat dom. Igensnöade bara tjugo meter bort. Minns hur jag tänkte då.

Hur ska jag kunna släppa hennes lilla hand? Hur ska jag orka att hon växer ifrån mig, tar ställning på egen hand, tar främmande ord och formuleringar i sin mun?

Jag trodde att det skulle blir bra formuleringar. Hon hade skogens sus och doften av nyregnad mossa i sig. Det är en god grund att stå på. Hon kunde sitta på en sten vid havet och bara titta, höra och känna när vågorna störtar mot land.

Vi nådde vår utvalda gran. Jag högg den och vi vände hemåt. Hon klampar på. Kånkande på grantoppen. Snön lägger sig envist på de gungande grenarna.

- Det blir finare än glaskulor, säger hon. Hon torkar bort en flinga på nästippen. Flingorna smälter inte så fort nu längre.

- Du, pappa. Jag har tänkt på en sak. Den där miniräknaren du har. Jag räknade på den i morse. Jag räknade två plus sju. Och den sa att det blev nio. Det tycker jag är ganska duktigt. Den räknar nästan lika bra som jag.

Mer än trettio år sedan. Innan miljöpartiet fanns. Tiden då tippex var räddningen. Innan jag, utan några som helst förutsättningar, hamnade i en lika främmande som bisarr värld.

Jag hittar min gran, hugger den, och vänder hemåt. Rådjuret står kvar i gläntan. Enstaka snöflingor faller och katterna möter mig vid grinden. Alla tre. Vi går in och det luktar nybryggt kaffe. Ungarna sover än, men Lena är vaken. Hon undrar om jag ska blogga idag. Jo, säger jag. Men vi fikar först.

Gud jul, hoppas du får en bra helg. Tack för att du besökt bloggen.

13 kommentarer:

  1. God Jul på sig själv!

    Många minnen dyker upp om barnen så här i juletid. Tänk om man hade förstått den nåd som vilade omkring en då! Nu är barnen vuxna och man kan inte göra mycket för att lindra det onda som kommit. Man kan bara stå vid sidan och hoppas!
    //ninni

    SvaraRadera
  2. Hoppas resdan hem gick bra!!
    Sonny och Cher

    SvaraRadera
  3. Jag såg ut en gran redan i somras vid vår föreningsstuga, en topp med grova barr och kottar. Den skulle ner eftersom den störde utsikten mot sjön, men jag tänkte att jag väntar till jul.
    Så, igår tog jag mig dit, tände en brasa i stugan och letade upp vår bågsåg. Lite rostig, men ändå av ganska god kvalitet. Granen var ca 40 cm i diameter vid foten och jag hade ett digert arbete framför mig. Eftersom min vardag fördrivs på kontor är inte muskler och kondition riktigt lämpade för detta jobb, men efter någon timme inklusive ett par pauser framför brasan föll granen med ett brak och jag beundrade de vackra årsringarna under ett förnöjt leende. Bara korpen kunde se denna förnöjsamhet som förbyttes i besvikelse en minut senare då jag inspekterade toppen. Den hade brutalt brutits av mot en sten ner i backen!

    Nå, det var ändå värt besväret. Och det finns ju gott om andra granar än så länge.

    SvaraRadera
  4. Vackert som gnistrande rimfrost!
    Önskar mig så hårt och innerligt snö.....vi får hoppas att snöns tid inte är förbi. Hoppets tid är iallafall inte helt förbi, så jag fortsätter hoppas på snöfall.

    God Jul och fridens.... Birger :)

    SvaraRadera
  5. God Jul själv Birger Schlaug!

    Jag vill tacka för att du bloggar. Det tillhör en av mina dagliga vanor att besöka din blogg och läsa den. När jag läste dagens inlägg mindes jag själv den tiden när vi högg gran i skogen och var så kallade "gröna vågare". Tiden går....

    SvaraRadera
  6. Jag säger som många andra här, tack Birger för att du delar med dig av dina tankar och minnen till oss. Jag följer din och Thomas Nydahls sidor, det berikar veckorna. Keep on, please!

    SvaraRadera
  7. Tack själv Birger!
    God Jul!
    (vilken underbar vinterbild!)

    SvaraRadera
  8. Vad fint skrivet.. jag blev helt rörd!

    SvaraRadera
  9. God jul och tack för en jättebra blogg!

    SvaraRadera
  10. GOD JUL, Birger och alla bloggbesökare!!

    SvaraRadera
  11. GOD JUL, Birger! Önskar dig snö, rimfrost, glitter! Plus vackra äkta julrosor...
    Jag läser inte varje dag, men när jag läser...då läser jag
    :-) Månviolen.

    SvaraRadera
  12. I lördags hämtade jag min gran i skogen. Den var lätt att hitta, för det fanns ingen snö, liksom det inte har varit något snö utan oktoberväder de senaste jularna.

    God Jul Birger och alla andra gröna!

    Peter, grön.

    SvaraRadera
  13. Tack för alla kommentarer - gott nytt!

    SvaraRadera

KOMMENTERA GÄRNA DET AKTUELLA BLOGGINLÄGGET- MEN LÅT BLI KOMMENTARER OCH INLÄGG OM ANNAT.

LÄGG INTE IN LÄNKAR I KOMMENTARSFÄLTET.

MÅNGA SOM VELAT FÖRA EN KONSTRUKTIV SAKDEBATT HAR UNDER ÅRENS LOPP MEDDELAT ATT DE TRÖTTNAT PÅ ATT FÅ INVEKTIV OCH STRUNT TILL SVAR FRÅN ANDRA KOMMENTATORER.

VI SOM ADMINISTRERAR BLOGGEN HAR DESSUTOM TRÖTTNAT PÅ ATT RENSA UT RASISTISKA OCH GENTEMOT MEDKOMMENTATORER KRÄNKANDE INLÄGG.

DET ÄR SCHYSST OM DU TAR HÄNSYN. OCH HELST ANVÄNDER DITT NAMN.

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.